ParkFinder: Projekt
iCity spolupracuje s automobilkou SEAT na aplikaci pro parkování
28.12.2015 Evropský
projekt iCity pro rozvoj konceptu smart city,
který
průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku 2012,
je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn. Barcelona je
vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové partnery patří
společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu
reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015
spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a
výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst
ve městě.
Tato aplikace reaguje na situaci ve městech, kde podle
zástupců
automobilky SEAT cca 30 % automobilů jezdí pouze za účelem vyhledání
místa k parkování a tato jízda v průměru trvá 20 minut. Podobné
zkušenosti má například smart city Oslo, podle jehož
odhadů stráví
řidič hledáním místa k zaparkování v průměru půl kilometru zbytečné
jízdy, což při cca 100 parkovacích místech v jednom městském bloku dává
50 km zbytečné jízdy denně v jednom bloku. Aplikace ParkFinder proto po
spuštění vede řidiče snadno a jednoduše k nejbližšímu volnému místu k
zaparkování, čímž eliminuje tyto zbytečné jízdy.
Hlavním výstupem projektu iCity je informační platforma iCity
Platform.
Tato platforma staví na datové infrastruktuře měst zapojených do
projektu, která je dána k dispozici vývojářům jednotlivých aplikací,
jimiž jsou „třetí strany“, tedy nezávislé soukromé firmy. Na straně
uživatelů je k výsledným informacím přístup přes portál iCity. Všechny
tyto tři sféry jsou pod kontrolou systémového řízení.
Aplikace ParkFinder využívá tuto univerzální a
standardizovanou
platformu jako další z mnoha užitečných aplikací (viz například
aplikace pro smart
city Genova (Janov). Díky tomu se tak používání této
aplikace nemusí omezovat na jediné město, ale lze je využít v
kterémkoli evropském městě, které otevřelo své informační systémy
projetu iCity. Aplikace pak používá otevřená data o parkovacích místech
z daného města ve společném formátu iCity.
Toto spojení evropského projektu smart city a
automobilky je výhodné
pro obě strany: Občanům uvedených měst umožňuje snadné parkování a
automobilce nabízí příležitost ke „službě navíc“, která na velmi
konkurenčním automobilovém trhu může být právě oním jazýčkem na vahách,
který rozhodne o koupi dané značky automobilu.
Nyní, v prosinci 2015, je ParkFinder v pilotním
ověřování ve městech
Reus a Barcelona. Zástupci projektu iCity i automobilky SEAT zároveň
konstatují, že touto aplikací jejich spolupráce nekončí. Společné úsilí
směřuje ke zlepšování situace v městské mobilitě i k rozšiřování
platformy iCity Platform do dalších evropských měst, tak aby se přínosy
tohoto projektu ještě více znásobily.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
iCity
Další informace zde
Přečtěte
si také:
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
„Smart screens“ pro
cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde