|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura ABB pro elektromobilitu v českých městechSpolehlivé a standardizované nabíjecí stanice – základ chytré elektromobility29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB vede také v České republice. Oba projekty zároveň přinášejí obyvatelům a institucím měst Litoměřice a Trutnov zajímavou možnost vyzkoušet si nové technologie v praxi. Litoměřice – skutečně veřejná infrastruktura pro nabíjení elektromobilů
Tím se tato stanice stává veřejnou v plném smyslu tohoto slova. Majitelé elektromobilů se totiž u této stanice obejdou bez obvyklých RFID karet, čipů, nebo smluvních závazků vůči operátorům. Přitom pro energetické společnosti může bezhotovostní platba kartou naopak vhodně rozšířit jejich současné portfolio plateb. Záleží pak na obchodní strategii poskytovatele a zájmu zákazníků, kterou formu platby si zvolí. Pro místní obyvatele v ČR může být stále zajímavější nabídka paušálu a identifikace v podobě RFID čipu, na který jsou navázány i ostatní případné benefity poskytovatele. Nicméně např. pro projíždějícího zahraničního elektromobilistu, nebo jednoduše pro někoho, kdo žádné závazky nechce, může být platba kartou tím jediným schůdným řešením (pokud nechce do svého mobilu složitě stahovat více či méně srozumitelné aplikace, které navíc ve finále musí stejně spárovat se svou platební kartou). Operátor stanice může nastavit platbu za kWh, časovou jednotku (minutu) či jednorázovou sazbu za jedno dobití (tj. bez omezení času či kWh). To lze také kombinovat např. s tzv. nástupní sazbou, jakou známe například z vozů taxislužby. Opět vše záleží na obchodní politice poskytovatele služby dobití. Nabíjecí technologie od ABB nabízí také možnost nastavení uživatelsky příjemné platby/identifikace automatickým přečtením VIN vozidla a následné automatické vyúčtování poskytovatelem. Toto řešení je velmi pohodlné protože uživatel elektromobilu nemusí kromě zasunutí konektoru provádět již žádné další operace spojené s platbou či identifikací, vše za něj zvládne jeho elektromobil sám. Tato technologie ovšem musí být příslušným vozidlem podporována. Proto bude ještě po nějakou dobu klasická platební karta tím nejuniverzálnějším způsobem platby. Nyní, tedy počátkem roku 2019, si lze tento způsob platby vyzkoušet například ve společnosti VW Horejsek v Litoměřicích. Věřme, že do budoucna nezůstane jen u této první vlaštovky. Trutnov – výkonná nabíjecí infrastruktura pro elektrobusy i elektromobily
Nabíjecí stanice HVC150C je přednostně určena pro dobíjení elektrobusů, případně jiných těžkých elektrických vozidel (zkratka „HVC“ pochází z anglického „heavy vehicle charger“, tedy nabíječka pro těžká vozidla). Poradí si však i s osobními elektromobily využívající systém CCS2. Jejím základem jsou výkonové moduly po 50 kW – v Trutnově je to tedy sestava tří takovýchto modulů (viz foto vlevo). Připojena je ke standardnímu třífázovému střídavému napětí 3× 400 V a nabíjet může stejnosměrným napětím v rozmezí 150 – 920 V. Na tyto výkonové moduly navazují dva „satelity“ s nabíjecími zásuvkami pro rychlé dobíjení, umístěné na sloupcích depa (viz foto níže). Jejich výrobcem je rovněž společnost ABB. Toto řešení je pozoruhodné z několika důvodů: Jak řešeno výše, je univerzální (elektromobil/elektrobus). Zatímco totiž běžné, tzv. rychlonabíjecí zásuvkové stanice pro elektromobily pracují s výkonem nejvýše 50 kW, pak tato, jak uvedeno výše, umí dosáhnout nabíjecího výkonu až trojnásobného. Ten je nutný k tomu, aby se přes den během několika desítek minut dokázaly ze zásuvky dobít baterie elektrobusu o kapacitě několikanásobně vyšší, než u běžného elektromobilu. Není bez zajímavosti, že s pomocí „obyčejné“ zásuvky lze tímto způsobem provozovat průběžné dobíjení elektrobusů během dne v rozsahu, k němuž se jinde používá těžký pantograf na střeše elektrobusu. To klade nároky na konstrukci vozidla i nabíjecího zařízení a v neposlední řadě na pořizovací výdaje.
Dobíjecí stanice je vybavena systémem, který umožňuje její dálkové monitorování, řízení, diagnostiku a aktualizaci softwaru. Lze tedy průběžně sledovat proces nabíjení a rychle reagovat v případě problému. Data jsou přenášena po síti GSM, na níž fungují zejména mobilní telefony. Neméně důležitá je důsledná technická standardizace nabíjecího systému podle pravidel EU, o níž je řeč v úvodu. Znamená to tedy, že dopravce provozující elektrobusy se zásuvkovým dobíjením může při obnově a rozšiřování svého vozového parku pořídit vozidla od jakéhokoli výrobce, který podporuje uvedený nabíjecí standard. Je tak plně eliminováno riziko závislosti na jednom dodavateli vozidel a nabíjecích stanic. A v neposlední řadě, energii pro provoz trutnovského dobíjecího areálu pro elektrobusy dodává blízká Elektrárna Poříčí ze Skupiny ČEZ, která ročně vyrobí více než 200 milionů kWh ekologické elektřiny z čisté biomasy. S pomocí nabíjecí infrastruktury od ABB tak elektrobusy v Trutnově nabízejí skutečně bezuhlíkovou městskou dopravu šetrnou k životu na naší planetě.
Prvním byla dodávka uvedené rychlonabíjecí stanice a nabíjecích „satelitů“ od ABB, spolu s připojením dobíjecích stanic, dodávkou rozvodů a dalšími navazujícími službami od společnosti ČEZ ESCO jakožto finálního dodavatele. Druhým byla dodávka od Škody Electric, zahrnující čtyři elektrobusy a čtveřici standardních nabíjecích stanic pro pomalé nabíjení. A protože každý projekt je živý a vyvíjí se, nabízí se do budoucna k řešení další důležitá otázka: Jak v praxi využít výše uvedenou všestrannost nabíjecí stanice ABB pro elektrobusy a elektromobily. Znamená to totiž organizačně skloubit požadavky linkového provozu MHD, která musí dodržovat jízdní řád a dobíjení elektrobusů do něj musí přesně zapadat, s případnými náhodnými potřebami nabíjení elektromobilů. Ale to už by byl další příběh… redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Miroslav Kuželka Informace pro článek poskytl Miroslav Kuželka, ABB, s.r.o., E-mobility Product and Marketing Director Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Příběhy chytrých pomocníků“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde ![]() Zpráva z konference Smart city v praxi IV: „Smart“ koncept nejen pro velká města vytváří poptávku po technických i finančních řešeních na míru
Celý článek a prezentace ke stažení zde Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |