BeeZero: První car
sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov
26.4.2016 Schéma car sharingu,
dnes již široce využívané ve městech pro
bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné
světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá
plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj
projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu
na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho
strategie smart
city.
Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické
automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním
náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100 kW. Zdrojem
energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická
energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Dvě nádrže
na vodík o celkové kapacitě 5,64 kg plynu umožní automobilu ujet až 588
km, v Mnichově se počítá s dojezdem kolem 400 km. Vůz může podle
výrobce dosáhnout rychlosti 160 km/h a nastartuje i v
pětadvacetistupňových mrazech.
BeeZero bude mít v cílovém stavu k dispozici 50 těchto
vozidel.
Uživatelům budou k dispozici v centru Mnichova a v mnichovských
čtvrtích Schwabing, Haidhausen, Au a Glockenbachviertel.
Vozidla budou plnit vodíkem zaměstnanci BeeZero, pokud
si to zákazník
nedohodne jinak. K výrobě vodíku budou využívány pouze obnovitelné
zdroje, a provoz těchto vozidel tedy bude podle provozovatele prakticky
bezemisní v řetězci „well-to-wheel“ (tedy „od jámy po kolo“).

Prvním zájemcům budou sdílené palivočlánkové automobily
v Mnichově k
dispozici od léta 2016. Rezervovat si je bude možné pomocí smartphonové
aplikace. Již nyní se lze „zařadit do fronty“ prostřednictvím
internetové stránky BeeZero.
Pro české odborníky a zájemce o tzv. „čistou mobilitu“
je tento
průlomový projekt zajímavý především ze dvou pohledů:
Zaprvé ukazuje, že palivočlánkové automobily již dávno
nejsou pouhým
„laboratorním přístrojem“, nýbrž plnohodnotným dopravním prostředkem s
dojezdem srovnatelným s klasickými automobily, a přitom bezemisním.
Zadruhé ukazuje na jistou pošetilost českých profesních
a zájmových
skupin v oblasti plynárenství, kteří tvrdošíjně trvají na zážehových
motorech poháněných zemním plynem jako na jediné schůdné alternativě
čisté mobility, zatímco jejich němečtí kolegové z plynárenství míří k
palivočlánkové elektromobilitě.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Linde Group
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
20.3.2017
Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát.
Aberdeen se tak nejspíš stal prvním evropským městem provozujícím
palivočlánkové vozy ve zdravotních službách.
Celý článek zde
Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v
USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %
27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy
Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak
v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z
prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za
rok 2016. Celý článek zde
Projekt 3Emotion:
smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy
12.2.2016
Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je
jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o
bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi
přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února
2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským
dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van
Hool. Technické podrobnosti těchto autobusů pro Rotterdam
prozatím výrobce ani dopravce neudávají. Výrobce se nicméně odkazuje na
novou generaci palivočlánkových autobusů Celý článek zde
Smart city Oslo:
inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy
4.12.2015 Koncem listopadu 2015
pořádalo Norské velvyslanectví v Praze
pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem
z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší
redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve
smart
city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci
obyvatel.
Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v
různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními
systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“.
Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a
zároveň ekologický systém městské mobility. Celý článek zde