Cestující v Helsinkách
vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i do nákupního
centra
26.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.

Linka 26R je provozována v helsinské čtvrti Kalasatama od května do
listopadu 2019 mezi 9:00 a 15:00. Jezdí třikrát v hodině od mostu
Isoisänsilta k nákupnímu centru Redi s mezistanicí Polariksenkatu.
Linka je součástí evropského projektu mySMARTLife, zaměřeného na rozvoj
konceptu smart city a replikování osvědčené praxe.
Linka 90R, jejíž provoz začal v červnu 2019 a potrvá do září téhož
roku, vychází od stanice metra Vuosaari a vede na pláž Aurinkolahti.
Tato linka je dlouhá úctyhodných 2,5 km a je zde celkem 7 zastávek,
včetně konečných. Je provozována v partnerství Metropolia University of
Applied Sciences a Forum Virium Helsinki jako součást projektu Sohjoa
Baltic, trvajícího do roku 2020.
Obě linky jsou provozovány ve smíšeném provozu a jsou součástí
publikovaných jízdních řádů helsinské městské dopravy. Jízda je pro
cestující bezplatná. Minibusy jsou doprovázeny průvodcem.
Jako vozidlo je zde využíván autonomní minibus Navya Arma od
francouzského výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý,
1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11
sedících. Provozní rychlost minibusu je 20 km/h, maximální rychlost 45
km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně
klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu
nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8
hodin. V pravidelném provozu je provozován mj. například ve švýcarském
Sionu (detailní případová studie tohoto projektu je k dispozici v
publikaci našeho autora Smart city v praxi).
Uvedené linky navazují na testovací provoz, který probíhal v rámci
projektu Sohjoa od srpna 2016 do května 2018. Jako vozidlo zde sloužily dva autonomní
elektrické minibusy EasyMile EZ10, známé z mnoha evropských měst, mimo
jiné z bavorského Bad Birnbachu.
Od roku 2020 se v Helsinkách připravuje pokračování v rámci evropského
projektu FABULOS, realizovaného v několika evropských zemích. Projekt
je zaměřený na provoz více autonomních elektrických minibusů bez obsluhy,
dálkově řízených z dispečinku.
Provoz autonomních elektrických minibusů je součástí helsinské
strategie stát se do roku 2035 uhlíkově neutrálním městem.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © mySMARTLife
Další informace zde a také zde a také zde a také zde
Přečtěte
si také:
13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního
elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve
smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými
jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní
rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu
směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční
baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno
nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin.
Celý článek zde
15.8.2018 Autonomní
elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího
druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle
projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad
Birnbachu) i
jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl
zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna
2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.
Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký.
Celý článek zde
10.4.2018 Od
konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová
studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem
automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya.
Celý
článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde