|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského projektu automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné veřejnosti v červenci 2016. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna v období 2015 – 2017 (zkratka GATE zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen organizací Transport Research Laboratory Cílem tohoto projektu s celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Vozidlo pro projekt GATEway vychází z automatických vozidel UltraPOD, které jíž téměř pět let úspěšně fungují na terminálu 5 londýnského letiště Heathrow, přepravily zde již téměř 1,5 miliónů cestujících a najely zhruba 3 mil. km. UltraPOD od britského výrobce Ultra Global PRT je 3,7m dlouhý. Uveze 4 osoby a 450 kg nákladu maximální rychlostí 40 km/h. K pohonu UltraPODu slouží synchronní střídavý elektromotor o maximálním výkonu 7 kW, typicky však pracuje s výkonem do 2 kW. Elektromotor pohání přední nápravu. Zdrojem energie pro pohon jsou čtyři 45Ah olověné trakční baterie, pracující s napětím 48 V. Na jedno nabití, které probíhá automaticky, ujede UltraPOD cca 10 km. Pro svůj provoz na letišti mají vozidla UltraPOD tři úrovně řízení: První úrovní je centrální synchronní řízení. Na této úrovni je řízeno přidělení prázdného vozidla objednaného cestujícím k nástupu, přidělení stanovené transy vozidlu a zajištění, že nedojde k interakci mezi vozidly, která by narušila jejich provoz. Druhou úrovní je autonomní řízení vozidla. Tato úroveň zajišťuje sledování přidělené cesty vozidlem podle instrukcí centrálního synchronního řízení pomocí laserových senzorů. Třetí úrovní je automatický systém zabezpečení jízdy vozidel. Tato úroveň je podobná se systémem zabezpečení jízdy automatických vozidel používajících pevný blok, jako je například automatické metro v Miláně. Prostor, po němž se vozidla pohybují, je stejně jako železniční trať rozdělen pomocí indukčních smyček na pevné úseky trasy – prostorové oddíly. Informace o plném nebo prázdném prostorovém oddílu je indukční smyčkou přenášena na senzory vozidla. K vjezdu do prázdného prostorového oddílu musí vozidlo dostat potřebné „povolení“. Tato úroveň řízení funguje nezávisle na předchozích dvou. Tři britské společnosti, Westfield Sportscars, Heathrow Enterprises a Oxbotica, nyní toto vozidlo a jeho řízení, adaptovaly tak, aby bylo schopné provozu na veřejných komunikacích ve městě. Takto adaptované vozidlo (viz foto), schopné uvézt až 6 cestujících, mělo svoji oficiální premiéru před britskou veřejností v březnu 2016. V rámci projektu GATEway budou mít tato automatická vozidla pro svůj pohyb po městě v „paměti“ 3D mapu prostředí, v němž se pohybují. Takovéto mapy jsou vytvářeny vozidly s řidičem, která snímají okolí a sbírají data ze stejného senzorového vybavení, jako mají automatická vozidla. V takto „zmapovaném“ prostředí se pak vozidlo pomocí senzorů naviguje po vytčené trase. Senzory zde tedy nahrazují i třetí úroveň řízení vozidla, které tak nepotřebuje pro svůj pohyb dráhu vymezenou indukčními smyčkami nebo jinak. Předpokládá se, že tyto mapy budou k dispozici v září 2016. V projektu GATEway je od května 2016 možné se zaregistrovat k budoucímu možnému užívání těchto vozidel. Projektová organizace přitom bude dbát, aby vybraní uživatelé pocházeli z různých demografických skupin, a mohli tak zmapovat jejich chování a učení při používání automatických vozidel. Účastníci absolvují také workshopy a rozhovory k problematice automatických vozidel a jejich využití ve městě z pohledu řidičů i neřidičů. Pro testování automatických vozidel bez řidiče na silničních komunikacích zveřejnilo britské ministerstvo dopravy (DfT) v červenci 2015 směrnice, tzv. code of practice, jimiž se řídí i projekt GATEway. Plné znění těchto směrnic je ke stažení zde. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © GATEway Project Další informace zde a také zde a také zde
Zpráva UITP: autonomní vozidla mají šanci změnit strukturu městské mobility
ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace
Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus
Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |