Případné problémy
palivočlánkových autobusů nesouvisí s palivovými články: úspěšné
zakončení evropského projektu High V.LO-City
16.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu
slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a
souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt
přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských
palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.
Pětiletý projekt High V.LO-City (akronym pro „velká rychlost“) byl
vyhlášen v březnu 2012. Byl spolufinancován Evropskou komisí –
Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH-JU), a jeho celkový
rozpočet činil 31,5 mil. €. Jeho cílem bylo přispět k rozvoji autobusů
na pohon palivovými články skrze porovnání jejich provozu v odlišných
přírodních a dopravních podmínkách: v italském regionu Liguria, v
belgickém regionu Flandry a v chladném a deštivém skotském Aberdeenu. V rámci
projektu bylo nasazeno do provozu celkem 14 palivočlánkových autobusů.
Součástí projektu bylo také vybudování tří systémů vodíkových plnicích
stanic napojených na producenta vodíku s ekonomickým a ekologickým
provozem.

Náplní projektu bylo sledovat a vyhodnotit náklady životního cyklu
vodíkových autobusů, přispět ke standardizaci vodíkového pohonu a
vodíkové infrastruktury, a tím ke komercializaci využité palivových
článků v autobusech.
Projekt potvrdil, že palivočlánkové elektrické autobusy představují
důležitou technologii pro městské dopravce při jejich přechodu na
lokálně bezemisní provoz a snižování klimatických dopadů dopravy ve
městě.
Projekt rovněž potvrdil, že výrobu a následný servis palivočlánkových
autobusů lze významně standardizovat. To je předpokladem zvyšování
objemu výroby a následného snížení jednotkové ceny autobusu v důsledku
ekonomie z rozsahu. To pak dále umožňuje zvětšovat parky
palivočlánkových autobusů u jednotlivých dopravců, a efektivně tak
využívat vodíkové plnicí stanice. Výsledkem je celkové snižování
nákladů na jednotku provozního výkonu.
Problémy, které projekt zaznamenal, zahrnovaly zejména zpoždění v
dodavatelském řetězci používaných produktů, obtíže v přístupu k plnicí
infrastruktuře a technické problémy nesouvisející s palivovými články.
Dodavatelé se snažili čelit těmto problémům především dodávkami většího
počtu náhradních dílů, tak aby se zvýšila celková disponibilita
palivočlánkových autobusů.
Palivočlánkové autobusy z projektu High V.LO-City dále pokračují v
provozu u většiny zapojených dopravců. V Aberdeenu a
Groningenu tvoří základ rozsáhlejšího parku palivočlánkových autobusů, který je
dále rozvíjen v rámci následných
projektů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
fuelcellbuses.eu
Další informace zde
Přečtěte
si také:
28.11.2019
Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh
konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta
Košice.
Celý
článek zde
13.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního
provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže
vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se –
navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i
tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale
rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové
plnicí stanice, která byla na konci července 2019 jako výsledek
výběrového řízení kontrahována pro nizozemské město Groningen tamním
dopravcem Qbuzz (autobusy), spolu se zadavatelem veřejné dopravy
OV-bureau (plnicí stanice).
Celý článek zde
1.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů
Van Hool a od
února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další
veřejné služby.
Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších
15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná
veřejnost o tom byla informována v červenci 2019. Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako nedávno avizované
palivočlánkové „double deckery“ pro Londýn
vyrobí britský
výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck
v provedení pro elektrický pohon.
Celý článek zde
20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019.
Celý
článek zde
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde