Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Amsterodamský městský dopravce integruje veškeré provozní plánování do jednoho software podporujícího také specifika elektrobusů

26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské společnosti GIRO.

Platforma HASTUS představuje softwarový ekosystém, skládající se z několika větví – modulů, viz schéma níže: plánování provozních výkonů (Planning), dispečerské plánování (Scheduling), provozní řízení (Operations) a informace pro cestující a od cestujících (Customer Information). Tuto platformu lze provázat s dalšími řídicími systémy u dopravce.   

GVB pro svoji potřebu objednal moduly pokrývající plánování provozních výkonů, dispečerské plánování a provozní řízení.

HASTUS pro GVB zahrnuje rovněž funkce podporující provoz elektrobusů (od roku 2018 je na linky GVB nasazována objednaná stovka elektrobusů VDL s průběžným dobíjením čtyřpólovou střešní konzolí). Pro provozní specifika elektrobusů nabízí platforma HASTUS některé důležité funkcionality, jako je optimalizace nabíjení nebo optimalizace přidělování vozidel linkám s ohledem na stav nabití, předpokládanou dobu nabíjení a provozní parametry linek (např. délka linky nebo členitost terénu). Přitom jsou také zohledňovány různé typy elektrobusů a je zde vazba na turnusy jejich řidičů.

Platforma HASTUS

Zajímavostí amsterodamské městské dopravy je, že až do roku 2019 zde byly na lince 51 provozovány „hybridní“ tramvaje. Ty byly schopné provozu v „těžkém“ podzemním metru a v povrchové tramvajové dopravě, s příslušným technickým vybavením sahajícím od spodního i svrchního napájení na vozidle, přes výsuvné můstky u dveří pro zastavování v metru, dvojí zabezpečení jízdy (vlakový zabezpečovač pro metro a výsuvná zpětná zrcátka pro tramvaj) až po klakson i tramvajový zvonek. V tramvajovém provozu pak vyžadovaly dvojí výšku nástupišť. Tento technicky pozoruhodný, ale neekonomický systém byl v roce 2019 přebudován a systémy městské drážní dopravy dnes zahrnují oddělené „těžké“ metro a dráhy tramvajového typu.

Z tohoto pohledu lze na předpokládané nasazení platformy HASTUS pohlížet jako na další důležitý krok k celkové racionalizaci systému amsterodamské městské dopravy.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Obrázek © GIRO, Inc.

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Kolín nad Rýnem dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné zakázce s městem Wuppertal

24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

Celý článek zde


Quo vadis, elektromobilito ve městech?

5.3.2020 Náš spřátelený server Busportal.cz uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se  souhrnným pohledem na problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu. Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách.

Elektromobilita se v posledních letech stává náboženstvím pro jedny a noční můrou pro druhé. Racionální a uvážlivý přístup se přitom nezřídka vytrácí. Jako odborní konzultanti při rozvoji chytrých měst a podpoře moderních technologií jsme v naší firmě s tímto problémem i se záplavou informací kolem elektromobility takřka denně konfrontováni a k naší práci patří si na něj vytvořit svůj pohled. Zkusím se o něj podělit se čtenáři Busportálu a zaměřím se přitom hlavně na elektrické autobusy, případně další elektromobilitu ve městech. Proč právě ve městech, vysvětlím vzápětí. Je to pohled manažerského konzultanta znalého techniky – tedy ani technika, ani elektromobilního (či jiného) nadšence.

Celý článek zde


Život baterie aneb Jak jezdit na baterky co nejdál a co nejefektivněji

24.2.2020 Baterie a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy.

Celý článek zde


Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání

V březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Je to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující tento portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich portálech. 

Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services