|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway, švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Pilotní projekt systému proběhl v letech 1999 – 2001. Stávající vozidla systému ParkShuttle jsou nyní v provozu více než 13 let. Za tu dobu najely automatické minibusy 200 tisíc km a denně převezou dva tisíce cestujících, k plné spokojenosti cestující veřejnosti.
Elektrické minibusy ParkShuttle od inovační nizozemské firmy 2getthere mají kapacitu 6 sedících a 4 stojící osoby. Kapacita trakčních baterií vystačí na 100 km jízdy na jedno nabití. Maximální zatížení vozidla, hlídané senzory, je 800 kg. Je-li překročeno, vozidlo se nemůže rozjet a cestující jsou upozorněni. Minibusy se pohybují po předdefinované trase. Pro jejich navigaci slouží technologie zvaná FROG (free ranging on Grid, neboli zhruba „volné ježdění po síti“). Toto řešení je odzkoušené například z automatizované nákladní přepravy v areálech průmyslových závodů. Každé vozidlo je vybaveno palubním počítačem, který obsahuje mapu obsluhovaného území. Jakmile se dá vozidlo do pohybu, měří ujetou vzdálenost pomocí počtu otáček kol, obvodu kol a úhlu natočení kol v zatáčkách. Kalkulace ujeté vzdálenosti je korigována kalibračními body – radiomajáky – na trase, které vysílají radiové signály a umožní vozidlu upřesnit svoji polohu. Výsledkem je určení polohy vozidla s přesností 2 – 3 cm. Podle zabudované mapy, ujeté vzdálenosti a předdefinované trasy pak vozidlo automaticky řídí svoji jízdu. Tento systém navigace doplňují senzory na vozidlech, bránící kolizi, a nadřazený dispečerský a dohledový systém. Vozidla jsou vybavena i tlačítkem pro nouzové zastavení, vnitřní kamerou a informačním a komunikačním systémem pro cestující. Systém ParkShuttle provozuje nizozemský dopravce Connexxion na základě koncese platné do roku 2018. Poté bude celý systém rekonstruován a dále prodloužen do stanice Van Brienenoord. Toto prodloužení již povede po veřejných komunikacích se smíšeným provozem. Firma 2getthere k tomuto účelu nyní připravuje třetí generaci vozidel, která bude vybavena pro jízdu ve smíšeném provozu. První prototyp by měl být k dispozici v lednu 2017. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © 2getthere
Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus
Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách
Londýnské autobusy začaly ukazovat online údaje o dopravním provozu
Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city
OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |