|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Superkapacitorové elektrobusy na postupu: Chariot Motors dodá desetikusovou sérii do Bělehradu25.3.2021 Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021. Superkapacitorové elektrobusy Chariot Superkapacitorové elektrobusy Chariot standardní délky dodávané ve dou- nebo třídveřovém provedení mají obsaditelnost až 83 cestujících. Pohání je – podle požadavků zákazníka – buďto centrální pohonná jednotka Siemens o výkonu 160 kW, anebo motory v nábojích kol ZF o výkonu 2× 125 kW. Dodávají se se superkapacitorovými zásobníky o kapacitě 40 kWh. K nabíjení slouží systém vlastní konstrukce (viz foto), případně též standardizované nabíjecí konzole typu bus-up („Schunk“) nebo OppCharge. Další podrobnosti o těchto elektrobusech lze nalézt např. v prezentaci z konference Elektrické autobusy pro město VIII, organizované provozovateli tohoto portálu. Superkapacitory versus baterie Spotřeba trakční energie u elektrobusů Chariot (tzn. bez pomocných zařízení), prokázaná uznávanou německou laboratoří BELICON, činila pouhých 0,95 kWh/km. To je jedna z nejnižších hodnot u srovnatelných elektrobusů. A není to jen spotřeba energie, co činí superkapacitory atraktivní. Zatímco trakční baterie mohou efektivně a bezpečně využít pouze svoji kapacitu v rozmezí 20 – 90 %, u superkapacitorů je to 10 – 100 %. Superkapacitorový elektrobus se stejnou spotřebou na km a stejnou kapacitou zásobníku energie tak může na jedno nabití ujet větší vzdálenost než srovnatelný bateriový elektrobus. Superkapacitorový elektrobus také nepotřebuje noční nabíjení. Pro nutné manipulační jízdy mimo linkový provoz si vystačí s posledním nabitím na konci směny do prvního nabití na lince. Dalším přínosem superkapacitorů je to, že jejich životnost není významně snižována častým nabíjením a vybíjením. Chariot Motors dodává elektrobusy s 10letou plnou zárukou na superkapacitorovou jednotku. Superkapacitory jsou oproti bateriím také robustnější, ekologičtější a celkově bezpečnější. V náročných provozních podmínkách nehrozí jejich vznícení nebo exploze. Své výkonové parametry si ponechávají v širokém rozmezí vnějších teplot –40 až +60 °C. Rovněž neobsahují škodlivé nebo toxické látky, tudíž nehrozí poškození životního prostředí a na konci jejich fyzického života nevznikají zvýšené náklady na likvidaci. Projekt pro Bělehrad Superkapacitorové elektrobusy Chariot v Bělehradě nejsou novinkou. Od září 2016 zde jezdí 5 těchto elektrobusů na 16,4 km dlouhé lince, kde jsou denně v provozu 16 – 18 hodin (viz foto). Superkapacitorové zásobníky energie si musí poradit s vnějšími teplotami od –14 °C do +35 °C. Průměrná spotřeba energie elektrobusů, včetně plně elektrického topení a klimatizace, je přitom v jednotlivých ročních období následující: • jaro a podzim: 1,10 kWh/km; • léto: o 23,3 % vyšší než na jaře, ~1,36 kWh/km; • zima: o 45,4 % vyšší než na jaře, ~1,6 kWh). Celková disponibilita těchto elektrobusů činí i v uvedených náročných podmínkách 97,5 %. Nový projekt pro Bělehrad zahrnuje dodávku dalších deseti 12m elektrobusů Chariot spolu se čtyřmi nabíjecími stanicemi a diagnostickými zařízeními. Součástí dodávky je rovněž profesní výcvik personálu. Chariot Motors se veřejné soutěže zúčastnil v konsorciu se srbskou společností DAT Holding, která vyvíjí a vyrábí topení a klimatizační zařízení. Hlavním kritériem výběru, a tedy i důvodem, proč v soutěži zvítězila superkapacitorová technologie Chariot Motors, byl požadavek zadavatele na dobu nabíjení nejdéle 7 minut. Požadavky na krácení dob nabíjení obecně plynou z jednoduché ekonomické filosofie: autobus, který stojí, nevydělává. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Chariot Motors
Evropský trh elektrobusů se rozvíjel i v roce 2020
Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel
Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |