|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Vánoční dárek Pražanům i návštěvníkům Prahy: plné pokrytí metra internetem LTE, 5G na postupu3.1.2022 Těsně před Vánoci 2021 získali Pražané a návštěvníci Prahy užitečnou technickou službu: Od 22. 12. 2021 je signál mobilní sítě v kvalitě 4G/LTE k dispozici v celé síti pražského metra. Konsorciu operátorů O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic a společnosti CETIN ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) toho dne připojilo poslední úsek Rajská zahrada – Černý Most na trase B. V celkem 56 ze 61 stanic pražského metra, tedy ve více než 90 %, je kromě toho k dispozici i signál 5G.
Sítě 4G a 5G Síť 4G je technologie mobilních sítí, která splňuje podmínky IMT Advanced definované Mezinárodní telekomunikační unií, mezi něž patří přenosová rychlost 1 Gbit/s pro nepohyblivá nebo pomalu se pohybující zařízení a 100 Mbit/s pro rychle se pohybující zařízení umožňující plný přístup k Internetu, IP telefonii, internetový přístup k televizi s vysokým rozlišením, videokonference a 3D televizi. Označení 4G odpovídá normě pro mobilní komunikaci LTE Advanced, zdokonalující svého předchůdce Long Term Evolution (LTE). V souvislosti s projektem v pražském metru se používají jako ekvivalentní pojmy 4G a LTE. Síť 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na výše uvedený standard 4G. Hlavním přínosem nové technologie je významné, přibližně desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti až na 20 Gbit/s a zpoždění při přenosu pod 1 milisekundu. Kromě obsloužení více zařízení současně to umožňuje také využívání nových technologií, náročných na objem přenášených dat. Síť 4G a 5G v pražském metru Práce na projektu (viz fotogalerie k článku) začaly už v roce 2015 a původně měly trvat do konce roku 2022. I přes dopady pandemie se pokrývání pražského metra vysokorychlostním mobilním signálem LTE podařilo urychlit o jeden rok. Z vlastní iniciativy začali operátoři do pražského metra zavádět souběžně se sítí 4G také signál 5G, kterým je v současnosti pokryta naprostá většina, celkem 56 ze 61 stanic. 1. října 2020 byly pokryty signálem 5G první stanice pražského metra v úseku Dejvická – Muzeum a Smíchovské nádraží – Českomoravská, vyjma Národní třídy a Náměstí Republiky. Zpětně byl signál 5G zaveden i do stanic nedávno pokrytých sítí LTE. Nově připojované stanice pak byly současně pokrývány nejen LTE, ale i 5G sítí. Pražské metro se tak stalo první podzemní dráhou v Evropě, ve které byl signál 5G spuštěn. Vyjma zmiňované stanice Jiřího z Poděbrad chybí 5G signál na trase A v úseku Bořislavka – Nemocnice Motol, na které operátoři plánují potřebou technologii doinstalovat v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Pražské metro by mělo být kompletně pokryto sítí 5G od dubna 2022. Díky dobrému pokrytí metra mobilním signálem se kromě komfortu pro běžné uživatele zvýší také bezpečnost cestujících, kteří budou moci odkudkoli v případě potřeby zavolat na tísňové linky. Signál využijí pro svou práci i složky IZS. Obsah a náklady projektu Díky instalovaným stovkám kilometrů kabelů, více než tisícovce antén a přes 2500 dalších pasivních prvků, jako jsou DC bloky, splittery apod., mohou cestující pražského metra využívat vysokorychlostní mobilní signál LTE (4G) kdekoliv na nástupištích, v přestupních chodbách, ve vestibulech, v eskalátorových nebo traťových tunelech bez ohledu na jejich délku či velikost stanice. Jedinou výjimkou je stanice metra Jiřího z Poděbrad, kde DPP buduje výtahy a celou ji zrevitalizuje. Signál LTE i 5G se do ní dostane až po dokončení stavebních prací. Veškeré práce na výstavbě sítě LTE probíhaly pouze během pravidelných nočních výluk metra, které trvají přibližně tři hodiny. Instalace neprobíhaly každou noc, přednost někdy měly rekonstrukce, opravy stanic či tunelů a veškeré činnosti nezbytné pro zachování plné provozuschopnosti metra. Instalace ve stanicích nebo tunelech není jediná činnost, kterou operátoři museli zajistit. K technologii bylo potřeba propojit všechny stanice optickými propoji, nainstalovat switche, zaintegrovat technologii do sítě operátorů. Bylo nutné splnit veškerou legislativu spojenou s instalací technologie do prostředí pražského metra, protipožární předpisy a další. Celkové náklady projektu pokrytí pražského metra vysokorychlostním mobilním signálem, tj. investiční náklady konsorcia operátorů a společnosti CETIN, činí více než 0,5 mld. Kč. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © DPP ![]() ![]() Glasgow Subway: nejužší metro světa úspěšně pokračuje v rekonstrukci a konverzi na bezobslužný provoz s CBTC
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |