O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Nová automatická linka pražského metra na postupu: předběžné tržní konzultace pro druhý úsek metra D23.2.2022 Nová linka D pražského metra je na postupu. Po veřejné zakázce na stavbu prvního úseku Pankrác – Olbrachtova vyhlásil v polovině února Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) předběžné tržní konzultace související s dalším úsekem Olbrachtova – Nové Dvory. Stanice OlbrachtovaProjekt metra D Vedení nové trasy metra D stabilizované v připraveném projektu ukazuje mapa níže. Oproti stávajícím trasám metra bude mít trasa D některé zvláštnosti. Především je to výrazný sklon trati v úseku překonávajícím Nuselské údolí. Tam, kde je trasa C vedena v tubusu Nuselského mostu nad údolím, musí „déčko“ přejet údolí pod zemí. V počáteční fázi příprav se proto uvažovalo i o konceptu metra na pneumatikách, které umožňuje provoz ve velkých sklonech. Od této myšlenky se však záhy upustilo – ukázalo se, že i sklonové poměry metra D jsou zvládnutelné s kovovými koly a kolejnicemi, zvláště v „pokojovém“ prostředí bez vlivu počasí. Tím se předejde vzájemné nekompatibilitě tras pražského metra i provozním rizikům spojeným s metrem na pneumatikách (náhodně vyfouknutá zploštěná pneumatika v blízkosti napájecí kolejnice představuje požární riziko). Další významnou novinkou bude plně automatický provoz využívající řídicí a zabezpečovací technologii CBTC. Pro systém CBTC je charakteristická nezávislost na pevných traťových úsecích, vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, a vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Blíže k této technologii viz v nápovědě k článkům ZDE. Základními důvody pro plně automatický systém jsou vyšší provozní spolehlivost, výrazně vyšší schopnost operativního přizpůsobení provozu přepravní poptávce a nižší provozní náklady. Důležitým bezpečnostním prvkem budou na trase D i nástupištní stěny, další zvláštnost této linky. Ty tvoří fyzickou bariéru proti pádu lidí a věcí do kolejiště (viz vizualizace stanic Olbrachtova a Nové Dvory na obrázku). Jejich cílem není pouze zabránit fatálním případům, ale i situacím, kdy se „jen“ zastaví provoz automatizovaného metra kvůli pádu předmětu do kolejiště. Stanice Nové DvoryPříprava druhého úseku – monitoring stavby a pasportizace objektů DPP nyní připravuje další veřejnou zakázku v souvislosti se stavbou druhého úseku metra D Olbrachtova – Nové Dvory, a to na poskytování služeb monitoringu stavby a pasportizaci existujících objektů, které by mohly být stavbou dotčeny. S ohledem na dobré zkušenosti u dřívějších veřejných zakázek souvisejících s výstavbou metra D, i v tomto případě před vyhlášením vlastního zadávacího řízení provede DPP předběžné tržní konzultace (PTK), ve kterých mohou potenciální dodavatelé poskytnout zpětnou vazbou k některým uvažovaným podmínkám zakázky. Pro stavbu tunelů druhého úseku metra D Olbrachtova – Nové Dvory se DPP rozhodl použít metodu TBM (Tunnel Boring Machine). Tato metoda je obecně pro ražení tunelů efektivnější, rychlejší a zejména šetrnější k již existujícím objektům na povrchu i pod zemí. Cílem PTK je ověřit stanovení požadavků na dodavatele služeb monitoringu, které s použitím této nové metody souvisí. DPP na základě získaných informací od dodavatelů případně podmínky veřejné zakázky upraví tak, aby bylo umožněno co nejširšímu okruhu potenciálních dodavatelů se soutěže účastnit, ale současně byla u všech účastníků zajištěna potřebná odbornost a zkušenosti. Předběžné tržní konzultace potrvají nejméně do 25. února 2022 a jsou otevřeny pro všechny potenciální dodavatele. Samotnou veřejnou zakázku na výběr poskytovatele služeb monitoringu a pasportizace DPP plánuje vyhlásit v průběhu prvního pololetí roku 2022. Její předpokládaná hodnota je 680 mil. Kč. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázky © DPP ![]() Turínské metro: systém CBTC bude fungovat na „konkurenčních“ vlacích
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio
Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |