SRS pro BRT v
Paříži: Další evropský nabíjecí standard bude nasazen na velkém
projektu elektrobusů
25.3.2022 Historicky nejmladším standardem rychlého dobíjení
elektrobusů je čtyřpólový spodní kontaktní systém vyvinutý společností
Alstom s produktovým označením SRS, zkoušený např. na projektu
elektrobusů v Malaze. V
březnu 2022 si jej vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France
region a její zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako
součást rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT.

Vozidla pro pařížský BRT a jejich digitální technologie
V rámci tohoto projektu bylo objednáno celkem 56
velkokapacitních 24m elektrobusů dodaných konsorciem Van Hool
(vozidlo), Kiepe Electric (elektrovýzbroj) a Alstom (systém rychlého
průběžného dobíjení). Nová vozidla budou obsluhovat dvě linky rychlých
elektrobusů jedoucích na oddělené jízdní dráze (bus rapid transit –
BRT): T Zen 4 (14,8 km) a T Zen 5 (9,5 km).
Dvojčlánkové 24m elektrobusy Van Hool Exqui.City 24 pro
Paříž (viz obrázek) pojmou se vším komfortem celkem 140 cestujících. K
pohonu slouží dva elektromotory Kiepe Electric pohánějící druhou a
třetí nápravu. Pohon doplňuje trakční výzbroj s bateriovým zásobníkem
od téhož dodavatele.
Kiepe Electric zároveň dodá související digitální
technologie pro spolehlivý a efektivní provoz. Jde o cloudovou
aplikaci, která u každého vozidla sleduje spotřebu energie, pohyb po
trase a stanovené výkonové parametry. Tyto parametry jsou shromažďovány
a vyhodnocovány pomocí systému chytré správy parku Smart Fleet
Management (SFM) využívajícího umělou inteligenci. Následně jsou data
předávána dispečinku dopravce prostřednictvím systému Kiepe Fleet
Management (KFM).
Rychlodobíjecí systém SRS
Nabíjecí systém Alstom SRS vychází konstrukčně ze
systému Alstom APS pro
pozemní trakční napájení tramvajových vozidel, který se již historicky
osvědčil v několika městech. Využívá rovněž zavedené provozní a
bezpečnostní normy APS. Na rozdíl od tohoto systému slouží technologie
SRS pro statické kontaktní dobíjení zásobníků energie na vozidle
(baterií nebo superkapacitorů) velkými výkony během krátkého pobytu na
zastávkách.
Nabíjecí systém Alstom SRS
Systém tvoří nabíjecí kolejnice na zastávce a výsuvná
nabíjecí konzole na spodku vozidla (viz foto). Navedení vozidla na
nabíjecí kolejnici a celý proces nabíjení jsou řízeny automaticky
pomocí obousměrné rádiové komunikace mezi řídicí jednotkou umístěnou na
zastávce, nabíjecí kolejnicí a vozidlem i mezi vozidlem a nabíjecí
kolejnicí v procesu nabíjení. Vozidlo je tímto způsobem navedeno na
nabíjecí kolejnici a řidič je informován o procesu nabíjení a jeho
ukončení.
Standardizovaná řešení pro rychlé průběžné dobíjení
elektrobusů
Evropská norma EN 50696 Contact Interface for Automated
Connection Device (Kontaktní rozhraní pro automatizovaná propojovací
zařízení) upravuje nabíjecí rozhraní pro
čtyřpólové uzemněné dobíjení (tj. kladný a záporný
nabíjecí pól, zemnicí pól a kontrolní pól), a to následujícími
technologiemi:
• reverzní pantograf
průmyslového standardu OppCharge,
• čtyřpólová střešní
konzole bus-up,
• boční střešní nabíjecí
systém,
• spodní kontaktní
nabíjecí systém.
První tři jmenované technologie jsou rovněž
standardizovány normou SAE J3105.
Systémy OppCharge a bus-up jsou
dnes nejrozšířenějšími standardy rychlého průběžného dobíjení v Evropě
i jinde v západním světě.
Boční střešní nabíjecí systém vznikl jako řešení
společnosti Stäubli s produktovým označením QCC. České odborné
veřejnosti byl představen v roce 2016 na konferenci Elektrické autobusy pro město V,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Prozatím se uplatňuje především
u bezemisní nákladní dopravy v přístavech.
Standardizované spodní kontaktní nabíjení (Alstom SRS)
je historicky nejmladším standardem. Podrobnosti jsou popsány výše.
Pro úplnost ještě dodejme, že pro rychlé průběžné
dobíjení elektrobusů se jako standardizované řešení používá rovněž zásuvka
CCS/Combo 2. Také indukční dobíjení u
těžkých elektrických vozidel, v omezené míře používané i u elektrobusů,
bude brzy standardizováno připravovanou normou SAE J2954/2.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Alstom
Obrázek © Van Hool
Další informace zde
Přečtěte
si také:
24.3.2022 V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
„Koktavé“
elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a
vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)
15.2.2022 „BVG:
Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ –
takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v
berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský
dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy
koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150
elektrobusů
standardních i kloubových. Většina elektrobusů je standardní délky 12
m, „noční“ koncepce s dobíjením v garážích. 17 kloubových elektrobusů
je průběžně dobíjeno z infrastruktury evropského standardu OppCharge,
tedy „reverzním pantografem“ podle normy SAE J3105/1. Do konce
roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl
dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo
všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon.
Celý
článek zde
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
18.5.2021
Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již
tradiční konference
pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým
opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před
kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém
přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a
dalších relevantních institucí.
Celý článek s
prezentacemi a videozáznamem konference zde
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde