Palivočlánkové vlaky
Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze
cestující po Vřesové dráze
29.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý
typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se
dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.

Celá série bude dodána na podzim roku 2024 a od prosince téhož roku
budou vozidla nasazena do provozu.
Vodíková palivočlánková trakční jednotka Siemens Mireo Plus H (viz foto)
vychází z ověřené platformy Mireo Plus společnosti Siemens Mobility,
kde její „sesterskou“ verzí je bateriová jednotka Mireo Plus B.
Nabízena je ve dvou- nebo třívozovém provedení, s přepravní kapacitou
120, resp. 160 sedících. Pro Niederbarnimer Eisenbahn bude dodána ve
dvouvozovém provedení.
Pohon o celkovém výkonu 1,7 MW obstarávají u obou verzí hnací podvozky
v čelech soupravy. Vlak dosahuje maximální provozní rychlostí 160 km/h
se zrychlením až 1,1 m/s².
Zásoba vodíku vystačí na 600 km u dvouvozové, resp.1000 km u třívozové
verze. Doplnění paliva trvá 15 minut. Pro srovnání, u bateriové
hybridní verze napájené z troleje činí nezávislý dojezd do 80 km
(dvouvozová) nebo 120 km (třívozová).
Platforma Mireo je navržena tak, aby byla energeticky úsporná a šetrná
k životnímu prostředí. Základem je samonosná, svařovaná, lehká,
integrální hliníková vozová skříň. Ke snížení spotřeby zdrojů a emisí
přispívá také vylepšená aerodynamika, energetická účinnost komponentů a
inteligentní řízení palubního napájení.

Elektrické jednotky Siemens Mireo Plus H se vyznačují komfortně
navrženým, prostorným interiérem. Cestující mají k dispozici bezplatné
Wi-Fi, obrazovky s dynamickými informacemi pro cestující zobrazovanými
v reálném čase, speciálně vyhrazený prostor pro rodiny a dva
víceúčelové prostory s dostatečným místem pro kočárky, invalidní vozíky
a až dvanáct jízdních kol. Vozy jsou vybaveny třemi dveřmi na každé
straně, což umožňuje snadný nástup a výstup cestujících na invalidních
vozících nebo s kočárky, a to i na nižších nástupištích. Součástí
smlouvy se společností Siemens Mobility je také smlouva o poskytování
servisu a náhradních dílů po dobu 10 let do roku 2034. Siemens Mobility
zajišťuje dostupnost jednotek po celou dobu trvání přepravní smlouvy.
Součástí této servisní smlouvy je nejen zajištění všech potřebných
údržbových, servisních a opravárenských činností, ale také jejich
průběžný další rozvoj, přizpůsobený specifickému využití vozidel na
Heidekrautbahn.
Heidekrautbahn je 60,4 km dlouhá jednokolejná regionální trať vedoucí
ze severu Berlína do obce Groß Schönebeck ve spolkové zemi Braniborsko.
Jak napovídá i její název, který česky znamená Vřesová dráha, je
oblíbená mezi Berlíňany, kteří s ní už od počátku 20. století jezdí na
výlety do přírody v lesnaté a vřesovištní oblasti Schorfheide.
Používání vodíkových vozidel na dráze Heidekrautbahn je součástí
vědecky doprovázeného pilotního projektu financovaného spolkovou vládou
a spolkovými zeměmi Berlín a Braniborsko, jehož cílem je vybudovat
regionální udržitelnou vodíkovou infrastrukturu, která zahrnuje také
hybridní elektrárnu a tankovací zařízení. Celý provoz vlaků RB27 a RB28
bude probíhat výhradně na regionálně vyráběnou energii z obnovitelných
zdrojů. Přechodem z nafty na vodík dojde na lince Heidekrautbahn ke
snížení emisí CO2 přibližně o tři miliony kilogramů ročně a úspoře 1,1
milionu litrů nafty.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Siemens
Další informace zde
Přečtěte
si také:
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů.
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační
railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v Německu
a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být
funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na
neelektrifikovaných regionálních tratích.
18.5.2022
Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského
výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná
konference k
tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci
Smart city v
praxi VII a
stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň
v přenosu online.
Elektrické autobusy
efektivně: právě vydávaná volně
přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního
projektu elektrifikace městských autobusů
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových,
superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie
se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý
příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a
domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v
podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě
znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně
podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde