Vpravo i vlevo: řidiči
nové vlakotramvaje v okolí Paříže musí zvládat tramvajový i železniční
provoz
15.7.2022 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a
příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování
„vlakotramvaj“ nejsou v zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti
je tram-train v okolí Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem
července 2022. Její technologie a ovládání si musí poradit s
infrastrukturou městské tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné
strany, po níž vlaky jedou.

Polookružní linka vlakotramvaje T13 na západě pařížské aglomerace
Ile-de-France je 18,8 km dlouhá a spojuje stanice Saint-Cyr a
Saint-Germain-en-Laye. Nachází se zde 12 stanic, z nichž 5 bylo
zrekonstruováno na stávající železniční trati a 7 bylo nově vybudováno.
15km úsek mezi Saint-Cyr a Lisière-Pereire je provozován jako
železnice a používá tamní trakční systém 25 kV 50 Hz AC (je jím
elektrifikována mj. i část české železniční sítě). Vlaky zde dosahují
maximální rychlosti 100 km/h a jezdí po levé straně, jak je pravidlem
na francouzských železnicích.
3,8km úsek mezi Lisière-Pereire a Saint-Germain funguje jako tramvaj a
používá její elektrifikaci systémem 750 V DC. Vlaky zde jezdí maximální
rychlostí 70 km/h a to po pravé straně, jak odpovídá tramvajím v
pouličním provozu.
(Pro srovnání: V ČR je na dvojkolejných železničních tratích
pravostranný provoz, nicméně poslední tratě s levostranným provozem
byly na pravostranný převedeny poměrně nedávno – trať Chomutov-Cheb v
roce 2006 a trať Břeclav-Přerov-Bohumín-Petrovice u K. v letech 2009 a
2012).
Výstavba trati pařížské linky T13 vyžadovala úzkou spolupráci s
památkovými úřady, protože vede v blízkosti historických památek včetně
paláců ve Versailles a Saint-Germain-en-Laye.
Dopravu na lince zajišťují čtyřvozové elektrické jednotky – tramvaje
Alstom Citadis Dualis (viz foto). Každá z nich je 42 m dlouhá a 2 650
mm široká. Vlaky mají celkovou kapacitu 250 cestujících a jsou vybaveny
moderními informačními technologiemi včetně informačních panelů, USB
portů a průmyslové televize.
(Pro srovnání: Šířka tramvají v ČR se pohybuje kolem 2 500 mm, šířka
elektrických vlaků pro celostátní tratě činí 2 820 mm).
Linku T13 provozuje společný podnik Transkeo, jehož partnery jsou
soukromý dopravce Keolis (51%) and divize státní železnice SNCF
Voyageurs (49%). Transkeo má veškerý personál pro provoz a údržbu. Depo
a dispečink linky je ve Versailles-Matelots poblíž konečné stanice
Saint-Cyr.
Rozpočet na výstavbu linky činil 306,7 mil. EUR (tj. cca 7,7 mld. Kč) a
financován byl z prostředků státu a správ aglomerace Ile-de-France a
departmentu Yvelines. Investice do vozidel činila 68,8 mil. EUR, tedy
více než 1,7 mld. Kč (cca 156 mil. Kč na jednu elektrickou jednotku –
tramvaj).
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DVV Media
International
Další informace zde

Přečtěte
si také:
7.6.2022 Na
letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět
doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na
loňském Czechbusu (zde zpráva z konference s prezentacemi). U
příležitosti
zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli
rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako
Elektrické
autobusy a vlaky pro město.
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační
railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v Německu
a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být
funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na
neelektrifikovaných regionálních tratích.
Elektrické autobusy
efektivně: právě vydávaná volně
přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního
projektu elektrifikace městských autobusů
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových,
superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie
se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý
příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a
domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v
podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě
znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně
podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde