V Rennes byla
zprovozněna první linka s automatickými vlaky Cityval
29.9.2022 V sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině
září 2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL.
Vůbec poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od
společnosti Siemens (viz fotogalerie). Dopravu provozuje Keolis pod
obchodní značkou STAR.

Systém VAL
Véhicule Automatique Léger (automatické lehké vozidlo) zkráceně VAL je
francouzský systém lehkého metra. Vyznačuje se plnou automatizací
(vlaky bez strojvedoucího a průvodce) a koly s gumovými pneumatikami.
Základy systému VAL navrhl profesor Robert Gabillard a vyvinula
Univerzita vědy a techniky v Lille pro systém lehkého metra v Lille,
zprovozněný již v roce 1983. Dodavatelem technologie byla strojírenská
společnost Matra, kterou koncem 90. let koupil Siemens.
Polohu vlaků původního VAL sledovaly ultrazvukové senzory (Poznámka:
Ultrazvukové senzory pracují tak, že vysílají vysokofrekvenční zvukové
impulzy, šířící se vzduchem ve tvaru kužele, které se následně odrazí
od povrchu sledovaného předmětu. Vlastní měření polohy či vzdálenosti
od senzoru pak probíhá na principu technologie měření doby průletu.)
Nyní systémy VAL používají řídicí a zabezpečovací systém CBTC založený
na průběžné obousměrné komunikaci mezi vlakem a řídicím střediskem
(tímto systémem se předpokládá automatizovat i nová linka D pražského
metra).
Nástupiště stanic VAL jsou vždy vybaveny skleněnými dveřmi.
Vlaky Cityval
Vlaky Cityval od Siemens Mobility jezdí na pneumatikách po betonové
trati. Vedeny jsou šikmými kovovými koly po střední vodicí kolejnici, v
níž je vedeno také trakční napájení systémem 750 V DC (viz foto).
Maximální možný sklon trati je 120 ‰ (pro srovnání, metro s kovovými
koly na kolejnici předpokládá bezpečný sklon maximálně 40 ‰). Maximální
rychlost vlaků je 80 km/h.
Vlaky mohou projíždět oblouky o poloměru 30 m (pro srovnání, poloměr
oblouků u městských tramvají bývá nejvýše 20 m, na křižovatce u Národní
třídy v Praze je oblouk o poloměru 18 m).
Pro řízení a zabezpečení jízdy používají vlaky systém CBTC Trainguard
Mass Transit od Siemens Mobility. Nástupištní stěny s dveřmi dodal
švýcarský výrobce Kaba Gilgen.
Dvouvozová souprava Cityval je 22,4 m dlouhá a pojme 197 cestujících, z
toho 26 sedících. Vozy Cityval lze spojovat až do devítivozových
souprav. Vozy mohou být klimatizované, ale v případě Rennes mají pouze
větrání s ohledem na značnou část trati vedenou v tunelech a relativně
krátké doby jízdy cestujících.
Linka B v Rennes
Linka B lehkého metra v Rennes je dlouhá 14 km a vede ze
Saint-Jacques-Gaité přes centrum města do Cesson-Viasilva. Na lince je
15 stanic.
Linka zahrnuje 8,6 km ražených tunelů, hloubenou stanici La Courrouze a
2,4 km viaduktu se třemi stanicemi. Depo je umístěno v
Saint-Jacques-de-la-Lande. Dispečink sousedí s dispečinkem již
provozované linky A.

Doba jízdy z konečné na konečnou činí 21 min. Ve špičce jezdí vlaky ve
dvouminutových intervalech. Původně odhadovaný denní objem přepravy 110
000 cestujících byl v den otevření překročen o téměř 10 %.
Smlouva se Siemens Mobility na dodávku technologií byla uzavřena v roce
2010 a stavební práce začaly v roce 2014.
Investiční náklady projektu činily 1 342 mil. EUR, tj. více než 34 mld.
Kč. Financování zajišťovalo z největší čísti (43 %) samo město Rennes.
Dále se na něm podílela půjčka (39 %), státní a regionální rozpočty (17
%) a pouhým jedním procentem také evropské dotace.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DVV Media
International
Další informace zde

Přečtěte
si také:
27.9.2022 Polohu pražských tramvají pomohou s vysokou přesností zpřesňovat
vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy,
kromě GPS především Galileo. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je
postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Odborná veřejnost o tom
byla informována v září 2022. Tento systém pomůže cestujícím,
dispečerům i ekonomice provozu.
Celý
článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde