Dopravní podnik Praha
začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus
Škoda H‘CITY
1.12.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.

Palivočlánkový autobus Škoda H’City
Palivočlánkový autobus Škoda H’City, oficiálně představený na veletrhu
Czechbus 2022 (viz foto), je nízkopodlažní 12m elektrický autobus. Jeho
přepravní kapacita činí 85 cestujících, z toho 26 sedících. Pohání jej
160kW asynchronní motor Škoda, umožňující rychlost až 80 km/h. Autobus
je vybaven celovozovou klimatizací.
Jako zdroj energie slouží palivočlánková jednotka Ballard FC Move 70 o maximálním výkonu 72 kW. Tato jednotka funguje v hybridní sestavě s
trakčními bateriemi Nano power LTO o kapacitě 22,9 kWh. Palivový článek
pokrývá stálou spotřebu energie autobusu nebo dobíjí trakční baterie.
Trakční baterie pokrývají výkyvy ve spotřebě během jízdy a dobíjejí se
z palivového článku nebo při brzdění rekuperací, kdy elektromotor
funguje jako generátor. Baterie zároveň umožňují i nouzový dojezd cca 2
kilometry, např. pro pojíždění v zázemí DPP.
Nádrže pojmou 39 kg při tlaku 350 barů, z toho využitelných cca 36 kg.
Autobusu to umožní dojezd na jedno naplnění minimálně 300 – 350 km.
Naplnění nádrží trvá cca 10 minut.
Pro úplnost je třeba uvést, že Škoda H’City není tak docela prvním
palivočlánkovým autobusem na linkách české veřejné dopravy. Tím byl
experimentální a demonstrační autobus TriHyBus, provozovaný
(více či méně často) v MHD v Neratovicích v rámci projektu zastřešeného
ÚJV Řež.
Pilotní provoz Škoda H’City v Praze
Projekt dlouhodobého testování palivočlánkového, tedy vodíkového
autobusu v Praze včetně jeho financování schválila Rada hl. m. Prahy v
únoru 2022 včetně uzavření memoranda mezi hl. m. Prahou, DPP a
společnostmi Orlen Unipetrol RPA a Škoda Electric ze skupiny Škoda
Group. Úkolem hl. m. Prahy je zajistit koordinaci a podílet se na
přípravě technické dokumentace. Škoda Electric zajistí technické řešení
a homologaci vozidla na vodíkový pohon ve specifikaci dle standardů
kvality PID a zapůjčení vozidla DPP, který jej bude po celou dobu
projektu provozovat. Společnost Orlen Unipetrol RPA zajistí provoz
plnící vodíkové stanice v Praze v ulici K Barrandovu a plnění vodíku do
testovacího autobusu v potřebném objemu.
Náklady spojené s pronájmem a údržbou vodíkového autobusu činí 54 Kč
bez DPH za 1 ujetý kilometr na pravidelných autobusových linkách ve
veřejné dopravě s cestujícími včetně manipulačních jízd nutných pro
provoz těchto linek a na prezentačních jízdách DPP nebo hl. m. Prahy.
V ceně je kompletní servis a údržba vozidla, jakož i zaškolení řidičů
DPP.
Druhou část nákladů bude činit nákup a plnění vodíku. Při odhadované
spotřebě 10 kg vodíku na 100 km a předpokládané ceně vodíku cca 300
Kč/kg předpokládá DPP při ročním proběhu 40–50 tis. km celkové
vícenáklady na testování vozidla na úrovni kolem 2 mil. Kč ročně ve
srovnání s dieselovým autobusem.
Pro testování vodíkového autobusu DPP byla určena linka 170 Jižní Město
– Pražská čtvrť, která zajišťuje tangenciální spojení barrandovského
sídliště s oblastí Jižního Města. Základními kritérii pro výběr linky
byly její délka – zde se jedná o 40 kilometrů na jeden oběh, tj. kolem
300 kilometrů za den a ročně cca 40–50 tisíc km. Dalším kritériem byl
kopcovitý terén typický pro řadu pražských autobusových linek,
nasazovaná vozidla typu Standard (12 metrů). V neposlední řadě rozhodlo
také vedení trasy v blízkosti první veřejné vodíkové plnicí stanice na
území hl. m. Prahy v ulici K Barrandovu, která by měla být v nejbližší
době uvedena do provozu, což by umožnilo v průběhu prvního čtvrtletí
2023 zahájit testovací provoz autobusu s cestujícími.
V roce 2023 se očekává další etapa rekonstrukce Barrandovského mostu.
Není proto vyloučeno, že se vodíkový autobus Škoda H’City objeví i na
jiných linkách v jižní části Prahy.
Vodíkový nebo palivočlánkový pohon?
Na závěr ještě poznámka:
Pojmy „vodíkový“ a „palivočlánkový“ jsou dnes zpravidla používány jako
synonyma. V rámci evropského projektu CHIC se ale také v
letech 2006 – 2014 zkoušely v Berlíně 12m autobusy MAN s plynovým
spalovacím motorem používajícím vodík. Tyto autobusy tedy byly
vodíkové, ale ne palivočlánkové. Průměrná spotřeba vodíku u těchto
vodíkových autobusů činila 22,8 kg/km, tj. více než 2,5násobek dnešní
průměrné spotřeby 12m palivočlánkového autobusu.
Vzhledem k tomuto významnému rozdílu v efektivnosti provozu se touto
cestou pohon vodíkových autobusů a vlaků, alespoň prozatím, neubírá.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DPP
Foto © archiv
redakce Smartcityvpraxi.cz a DPP
Další informace zde
Přečtěte
si také:
30.11.2022 S platností od 30. 11. 2022 a účinností od 1. 12. 2022 byl ve Sbírce
zákonů uveřejněn Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel
prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v
přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů. Končí tak
provizorní stav, kdy byla tato problematika dočasně ošetřena formou
vládního usnesení.
Celý
článek zde
Elektrifikace,
automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na
kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI
23.11.2022
Jako již tradiční doprovodný program veletrhu
Czechbus
se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala
konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná
provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série
úspěšných konferencí v roce 2013 začala.
Celý
článek zde
Elektrifikace
vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného
rychlodobíjení a palivových článků
14.11.2022 Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí
dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná
veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku
listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné
soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.
Celý
článek zde
Autonomně v
Hofu:
všední pátek autonomního minibusu v rušném městě
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v
bavorském Bad Birnbachu, v této
spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na
jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové
město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým
centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní
linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme
se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední
odpoledne.
Celý
článek zde
Dobrá praxe z Ostravy:
ozelenění tramvajové trati s využitím rozchodníků
5.10.2022 Tratě
ostravských tramvají jsou průběžně pokrývány zelení. Jak byla v
září 2022 informována veřejnost, další tramvajový úsek v Ostravě bude
ozeleněný unikátní technologií. V ulici Horní, v úseku mezi zastávkou
ÚMOb Jih až po křížení s ulicí Provaznickou, bude tramvajovou trať
pokrývat vegetační kryt z rozchodníků vsazených do speciálního systému
rozebíratelných sadebních buněk.
Celý
článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde