O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Zkušenosti z Amsterodamu: podpora elektrifikované logistiky pomáhá městu i dopravcům
Od března 2015 získalo celkem 20 elektrických vozidel od sedmi různých provozovatelů výjimku ze zákazů parkování v určených oblastech, což umožní vozidlům být naložena a vyložena přímo v místě u chodníku. Výjimky dále umožňují elektrickým nákladním vozidlům vjet do určených oblastí mimo k tomu vyhrazené hodiny i vjet na některé pěší zóny. Oblasti, pro něž byly uděleny výjimky, podle preferencí účastníků projektu a dopravní situace. Provozovatelé elektrických nákladních vozidel mohli žádat o výjimku podle potřeby svého podnikání. Tyto výjimky přinesly provozovatelům velmi konkrétní provozně ekonomické výsledky: Možnost zaparkovat přímo v místě nakládky nebo vykládky vedla ke zkrácení řidičovy chůze od zaparkovaného vozidla na místo určení, v denním průměru od 15 do 45 minut na jednoho řidiče. To mělo přímé dopady na mzdové náklady řidičů. Doba jedné nakládky a vykládky vozidla se tímto způsobem zkrátila o 4 – 5 minut, v denním průmětu celkem o 25 – 30 minut pro jednoho provozovatele. To ve svém důsledku vedlo ke snížení nákladů celého logistického řetězce. Dalším důsledkem bylo zkrácení celkového denního proběhu nákladních vozidel, včetně nutnosti hledat vhodné místo k zaparkování. To mělo významný přínos pro produktivitu vozidel, která tak mohla provést denně o 5 – 6 nakládek nebo vykládek více. Kromě těchto provozně ekonomických přínosů byly zaznamenány i významné „měkké“ přínosy v oblasti psychologické a sociální, jak pro samotné provozovatele, tak pro ostatní obyvatele města: Tyto výjimky přinášejí méně stresu pro řidiče, kteří tak dělají méně chyb. Za normálních okolností platí řidič pokutu za nesprávné parkování z vlastních peněz. Ve spěchu a ve strachu z pokut tak přirozeně dělají chyby. Počet těchto incidentů se v důsledku udělených výjimek významně snížil. Dalším přínosem bylo snížení agresivního chování ostatních účastníků silničního provozu vůči dodávkovým vozidlům zastavujícím na nepovolených místech kvůli rychlému dodání zboží. Ze svých zkušeností vyvodilo město Amsterodam některá užitečná poučení pro případné následovníky: Především je vhodné, aby udělené výjimky byly dostatečně dlouhé, tedy delší než rok. Provozovatelům elektrických nákladních vozidel to umožní si podle toho dlouhodobě organizovat své logistické řetězcem, a zužitkovat tak plně výhody plynoucí z výjimek. Výjimky je žádoucí uplatňovat všude tam, kde to dává smysl – nejen tedy v městských centrech, ale i mimo ně. Kromě povolení vjezdu do vymezených zón je vhodné povolit elektrickým vozidlům také provoz ve vymezených jízdních pruzích, zde např. pruzích pro tramvaj. Zároveň je třeba mnohem přísněji vymáhat dodržování pravidel od všech účastníků silničního provozu, jimž výjimky nebyly uděleny. Zabrání se tak situaci, kdy vozidlo s výjimkou ji v praxi nemůže využít, protože mu v tom brání nedodržování pravidel ze strany ostatních řidičů. Všechna tato opatření pak přirozeně motivují provozovatele městské logistiky k provozování elektrických vozidel, protože ekonomické přínosy kompenzují jejich vyšší pořizovací náklady oproti srovnatelným konvenčním vozidlům v situaci, kdy sama úspora provozních nákladů není dostačující. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © FREVUE
Projekt FREVUE: zkušenosti Stockholmu s veřejným zadáváním služeb ekologické smluvní dopravy
Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě
Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz
Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |