Kladno pojede
elektricky
30.8.2024
Do městských ulic Kladna se v posledním srpnovém
týdnu 2024 rozjelo 16 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy. Spolu s
tím byl uveden do provozu největší areál pro dobíjení elektrobusů v
Čechách, který zahrnuje 9 ultrarychlých dobíjecích stojanů a počítá s
dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.
Provozovatelem elektrobusů je ČSAD Kladno, člen skupiny Arriva.
Elektrobusy
Park kladenských elektrobusů zahrnuje 16 elektrobusů
značky SOR NS electric (viz foto), osm z nich je ve standardním
12metrovém provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi.
Do pravidelného provozu s cestujícími budou nasazeny od září 2024.
Na elektrobusech je použita nová generace trakčních
baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou
baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což
umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka.
Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh.
Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou
elektrobusy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného
čerpadla, které přispívá k snížení spotřeby elektrické energie. Další
novinkou je čtyřpólový pantograf, resp. nabíjecí konzole, od
společnosti Schunk typu bus-up, jaký používají elektrobusy například v
polském Krakově (Další
informace k dobíjení elektrobusů a jeho standardizaci jsou k dispozici
v naší metodické publikaci Elektrické autobusy efektivně, ke stažení
zde). Kromě
toho jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro
dobíjení pomocí kabelu standardem CCS.
Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se
tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB
nabíječky, wifi připojení, informační a kamerový systém.
Celková investice do elektrobusů činí 232 000 000 Kč, z
čehož 162 400 000 Kč pokrývá dotace EU v rámci nástroje integrovaných
územních investic, tzv. ITI, pro Pražskou metropolitní oblast.
Dobíjecí stanice a energetika
Dobíjecí stanice Axon Easy 150 od polského dodavatele
Ekoenergetyka je kompaktní ultrarychlá dobíjecí stanice určená pro
dobíjení elektrických vozidel stejnosměrným proudem. Její maximální
dobíjecí výkon je 150 kW DC při napětí 150 až 1000 V DC a proudu až 500
A. Stanice spolehlivě pracuje v teplotních podmínkách od –35 °C až do
+55 °C. Díky mechanické ochraně IK10 a elektrické ochraně IP54 je
vhodná pro provoz i v náročných povětrnostních podmínkách.
Samotný dobíjecí výkon je přenášen do vozidla pomocí
kabelu s konektorem CCS/Combo 2 o délce 7 metrů s řízeným navíjením.
Všechny dobíjecí stanice jsou rovněž vybaveny zásuvkou Typ 2 pro
alternativní dobíjení střídavým proudem o výkonu 22 kW.
Před vlastní instalací bylo třeba vybudovat nový
300metrový přívod o napětí 35 kV z vysokonapěťové rozvodny Teplárny
Kladno. Samotný hub byl osazen kioskovou trafostanicí 35kV/0,4kV o
zdánlivém výkonu 1 600 kVA. Z nízkonapěťového rozvaděče této
trafostanice pak byly paprskovitě vyvedeny 400V přívody všech 9
dobíjecích stanic. A dále napájení pouličního osvětlení a kamerového
systému. Toto řešení pokryje roční spotřebu elektrické energie až 14
500 MWh.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde a také zde

Přečtěte
si také:
Středočeský projekt
palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen
8.8.2024 Ve
spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné
dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus
& Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v
srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o
první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR.
Celý
článek zde
Elektrické
autobusy
Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu
2.8.2024 Již
v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických
midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v
centru
rakouského hlavního
města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku
se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna.
Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený
odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu
roku
2025, zůstává v
centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění
koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové)
elektrické midibusy Rampini Hydron.
Celý
článek zde
Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy:
Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v
organizacích IV
21.3.2024
Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné
konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9.
ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny
na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech,
včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se
dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb,
municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní
elektromobilita v organizacích prezentuje
elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a
veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z
řad průmyslu, municipalit,
městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde