Pilotní projekt
inteligentních parkovacích systémů podpoří koncept smart city
16.3.2015 Podle nejnovějších
studií nadnárodní skupiny
APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích,
dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To
má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední
řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů. V průměru se tak při
jednom hledání parkovacího místa vyplýtvá 10 minut času a vyprodukuje
navíc 1,3 kg CO2. Společnost Siemens proto vyvíjí inteligentní
parkovací systém, který pomůže řidičům jednoduše nalézt nejbližší volné
parkovací místo. Systém je nyní testován na zkušební ploše v Mnichově a
od léta 2015 je plánován jeho pilotní provoz.
Princip fungování inteligentního parkovacího systému ukazuje schéma na
obrázku.
Legenda k obrázku:
Parkovací
management
1) Automatické placení
2) Kontrola povoleného parkování
3) Nalezení místa k zaparkování
4) Doporučení pro pokračování prostředky hromadné dopravy
Senzorová
síť
A) Nadzemní senzor (samostatný)
B) Řídicí středisko
C) Pozemní senzor
D) Nadzemní senzor (integrovaný do pouličního osvětlení)
Systém inteligentního parkování využívá technologii RFID
(radio frequency identification), známou zejména z průmyslové výroby a
logistiky v souvislosti s tzv. internetem věcí a čtvrtou průmyslovou
revolucí.
Základem systému jsou radarové senzory,
umístěné
samostatně nebo například na veřejném osvětlení (viz foto vpravo),
které monitorují obsazenost parkoviště. Informace o obsazenosti
jednotlivých parkovacích míst jsou průběžně přenášeny do řídicího
centra. Senzor přitom nejen detekuje přítomnost „cizího předmětu“ na
parkovacím místě, ale určí i jeho velikost a polohu. Senzor umí také
identifikovat překážky bránící hladkému průjezdu, například kvůli
špatně zaparkovanému vozidlu.
V řídicím centru jsou na základě informací ze senzoru
vypočteny přesné údaje o obsazenosti parkoviště a převedeny do formátu,
s nímž mohou dále pracovat provozovatelé nejrůznějších mobilních
aplikací, například asistenční SW pro řidiče.
Zvláštní na tomto systému je jeho schopnost učit se. Na
základě opakujících se situací na parkovištích totiž dokáže předvídat
jejich obsazenost a s předstihem informovat řidiče před příjezdem do
cíle.
Použitá technologie spojuje nově vyvinuté radarové
senzory Siemens s technologií internetového propojení od americké
společnosti Intel. Platforma Intel IoT (internet of things, tedy
internet věcí) umožňuje bezpečné a flexibilní propojení senzorů s
řídicím centrem.
Spolupráce společností Siemens a Intel tak vytváří
důležitý základ pro technickou realizaci konceptu smart
city v oblasti
inteligentní mobility.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto a
obrázek © Siemens
Další informace zde
Přečtěte
si také:
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
Projekt iCity: smart
city Genova má osm aplikací usnadňujících život občanům
5.10.2015
Evropský projekt
iCity pro rozvoj konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. Projekt iCity využívá
moderní technologie pro efektivní
řízení základních životních funkcí města. Partnery tohoto projektu,
který probíhá již od roku 2012, jsou města Barcelona, Bologna, Janov a
Londýn. Barcelona je vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové
partnery patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor
výzkumu reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. Celý článek zde
iCity Platform:
systémová architektura představena veřejnosti
7.7.2015
Jedním projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem
portále průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho
hlavním
výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující široký
veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených dat. V
červnu 2015 byla široké veřejnosti představena systémová architektura
této informační platformy, jako pokračování první oficiální prezentace
na březnové konferenci Net Futures v Bruselu. Projekt iCity,
jakožto jeden z pilotních projektů konceptu „smart city“
v Evropě, využívá moderní technologie pro efektivní řízení základních
životních funkcí města. Celý
článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
„Smart screens“ pro
cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde