Elektrobusy Solaris se
čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska
21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris.
Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově (viz foto) bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Standardní 12m elektrobusy jsou vybaveny 160kW
centrálním trakčním elektromotorem a jako zdroj energie slouží 160kWh
trakční baterie typu Solaris High Energy. Kloubové 18m elektrobusy jsou
poháněny 240kW trakčními motory a jako zásobník energie slouží 200kWh
trakční baterie, rovněž typu Solaris High Energy. Samozřejmostí
vybavení elektrobusů je klimatizace a „chytré“ informační a odbavovací
technologie.

Elektrobusy budou obsluhovat linky krakovské MHD č. 154,
304, 124 a 169.
Součástí celého projektu je rozvoj infrastruktury pro
nabíjení elektrobusů. V depu Wola Duchacka je instalováno 28 stání pro
zásuvkové nabíjení, v depu Nowa Huta byl instalován transformátor pro
nabíjení. Instalováno také bude dalších pět stanic pro průběžné
dobíjení konzolí typu Schunk Smart Charging: druhá stanice k již
existující na ulici Pawia, po jedné stanici na ulici Konopnicka a
Piaszczysta a po jedné v depech Wola Duchacka a v ulici Brożka.
Do rumunského města Cluj-Napoca bude dodáno deset 12m
elektrobusů Solaris Urbino 12 electric, první z nich by měl dorazit na
místo na jaře roku 2018. Půjde o první sérii z rámcové smlouvy
zahrnující celkem 30 elektrobusů.
Elektrobusy pro dopravce CTP ve městě Cluj-Napoca budou
poháněny 160kW centrálním motorem od polského výrobce Medcom a 200kWh
trakčními bateriemi. K průběžnému dobíjení bude, stejně jako v
předchozím případě, sloužit pantografová konzole tylu Schunk Smart
Charging. Samozřejmostí je opět klimatizace a další podpůrné moderní
technologie.
Pro tento systém bude zřízena nabíjecí infrastruktura
zahrnující 11 zásuvkových a 2 rychlonabíjecí stanice.
Celý projekt je spolufinancován Rumunsko-švýcarským
programem spolupráce.
Kromě rychlonabíjení systémem Schunk je Solaris zapojen
i do evropského standardu průběžného dobíjení OppCharge v jedné
z právě probíhajících veřejných soutěží.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Solaris Bus & Coach
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Ikonická místa v
centru Bruselu propojí nová linka MHD s elektrobusy Solaris
2.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly
koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v
parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu. Midibusy Solaris Urbino 8,9 electric mají standardně
kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V
provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako
zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160 kWh.
Celý článek zde
31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Celý článek zde
Elektrobusy u King
County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby
26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL)
zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King
County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde
žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních
dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží
autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více
než 1500 vozidel.
Celý článek zde
VDL a Heliox:
nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít
Amsterodam
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde