O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR12.4.2024 Na konci první dubnové dekády 2024 schválila Vláda ČR strategický dokument Plán autonomní mobility do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Tento plán si klade za cíl připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility. Rozvoj autonomní mobility pozitivně ovlivní i průmysl, kterému se otevře další široké pole možností uplatnění pro aplikace s vysokou přidanou hodnotou. Pouze autonomní silniční doprava Plán autonomní mobility (dále jen „Plán“) se hned na samém začátku vymezuje jako plán autonomní silniční dopravy. V souvislosti s ostatní autonomní dopravou je zde řečeno, že „Autonomní mobilita v ostatních druzích dopravy, tedy drážní dopravě, letecké dopravě a případně vodní vnitrozemské dopravě bude řešena formou následné aktualizace tohoto Plánu, případně v jiných strategických resortních materiálech.“ Opatření Plánu autonomní mobility Plán autonomní mobility definuje opatření v oblasti dopravních technologií, legislativy, vzdělávání a osvěty a taktéž výzkumu a inovací. Je reakcí na aktuální potřeby, které autonomní mobilita klade na dopravní systémy, výzkum a vývoj či společenské dopady. Technologicky pokročilá řešení je zároveň třeba přizpůsobit českému prostředí způsobem, který bude přívětivý pro jejich uživatele a společnost. Celkem je ve čtyřech zmíněných oblastech obsaženo 13 konkrétních tematických opatření, každé z nich přitom obsahuje popis současného stavu, cíle a popisy opatření, indikátory plnění i odpovědnost za realizaci. Opatření lze rozdělit do 4 hlavních oblastí, a to: 1) Dopravní a technická opatření, kam patří: • Vytvoření vhodného prostředí pro testování technologií automatizovaného řízení vozidel; • Kybernetická bezpečnost a ochrana dat v kontextu autonomní mobility. 2) Opatření týkající se právních předpisů, standardizace a etiky, kam patří: • Vytváření příznivého právního prostředí pro rozvoj autonomní mobility v ČR; • Aktivní účast na tvorbě příslušných mezinárodních předpisů a standardizaci, včetně aktivního zapojení do EHK OSN; • Aktivní účast na tvorbě příslušných právních předpisů EU; • Posuzování a reflexe etických otázek spojených s autonomní mobilitou v podmínkách ČR. 3) Opatření z oblasti výzkumu, vývoje a inovací, kam patří: • Aktivní podpora výzkumu, vývoje a inovací v oblasti autonomní mobility; • Rozvoj mezinárodní spolupráce a vytváření příznivých podmínek pro zapojení českých subjektů do mezinárodních projektů a konsorcií; • Výzkum dopravních nehod v oblasti autonomní mobility; • Podpora rozvoje umělé inteligence v oblasti autonomní mobility. 4) Opatření týkající se osvěty, kam patří: • Aktualizace výcviku a vzdělávání řidičů; • Prohlubování osvěty a rozšiřování povědomí o chování, přínosech i rizicích automatizovaných vozidel; • Rozvoj aktivit a projektů vedoucí k systematické revizi vzdělávání na všech stupních vzdělávacího systému i v Národní soustavě kvalifikací. Rozhraní vůči ostatním rozvojovým oblastem Kromě samotných opatření materiál definuje i rozhraní k oblastem, jejichž rozvoj je pro autonomní mobilitu neméně podstatný, jako je rozvoj digitální infrastruktury či umělá inteligence. Realizace jednotlivých opatření má přispět k tomu, aby Česká republika dále pokračovala nejen v tradici silného průmyslu výroby vozidel, ale aby se také stala zemí, ve které se inovativní řešení mohou uplatnit v praxi a dobře sloužit jejím obyvatelům. Kolejová doprava je napřed V souvislosti s autonomní mobilitou stojí za zmínku, že např. autonomní drážní doprava, konkrétně automatické metro bez řidiče, je v ČR oproti autonomní silniční dopravě značně napřed po stránce legislativní i po stránce přípravy konkrétních projektů. Nové znění Zákona č. 266/1994 Sb. o drahách například mezi povinnostmi dopravce uvádí: "...zajistit, aby drážní vozidla na dráze tramvajové, trolejbusové, speciální, lanové, místní a vlečce řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla; tato povinnost se nevztahuje na dráhu speciální při automatickém provozu, kdy je drážní vozidlo řízeno technickým systémem bez přítomnosti osoby řídící drážní vozidlo" Předpokládá se, že plně bezobslužný provoz s technologií CBTC bude mít nová linka D pražského metra i vůbec první linka C. Otázkou tak zůstává v úvodu citované řešení autonomní mobility v jiné než silniční dopravě „formou následné aktualizace Plánu autonomní mobility, případně v jiných strategických resortních materiálech“. Zde, jak patrno, provozní realita značně předběhla vládní strategické plány. Plán autonomní mobility v plném znění je ke stažení zde redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb
Naše služby pro Váš marketing
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |