Moderní technologie
15.3.2023 Nový lokální
katalog otevřených dat,
který jednoduše a přehledně zpřístupňuje data města občanům, spustila
Praha počátkem roku 2023. Za jeho vývoj a realizaci je zodpovědný tým datové
platformy Golemio, který je součástí pražské městské
společnosti Operátor ICT, a. s. (OICT). Veřejnost o tom byla
informována ve druhém březnovém týdnu 2023.
Celý
článek zde
Dobrá praxe z Brna:
Moderní technologie pomáhá efektivnímu využití tříděného odpadu
8.3.2023 Pracovníky, kteří dosud v Brně ručně vybírali z hromady vytříděného
odpadu PET lahve nebo tetrapaky, vystřídaly od března 2023 stroje,
které odpad třídí s více než 90% přesností. Linka má dostatečnou
kapacitu na to, aby zvládla nejen brněnské plasty, ale i ty z okolních
měst či vesnic. Po ručním třídění totiž v odpadu zůstává dost komodit,
které stroje na zdejší lince vytřídí a městská společnost SAKO Brno je
pak prodá k recyklaci a dalšímu zpracování.
Celý
článek zde
LED zdroje nahrazují zářivky a „úsporné žárovky“
7.3.2023 Od posledního
únorového týdne 2023 platí v EU zákaz prodeje neintegrovaných
kompaktních fluorescenčních žárovek (tedy „úsporných“ zářivek/žárovek
bez integrovaného předřadníku). Pro lineární fluorescenční
lampy/zářivky typu T5 a T8 se stejné opatření očekává později během
roku 2023. Na tato omezení již reaguje dodavatelský trh novými svítidly
na bázi LED.
Celý
článek zde
Robustní, hospodárný a
elektrický: FUSO představuje novou generaci modelu eCanter
6.3.2023 FUSO,
dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, kterou na českém trhu
zastupuje společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o.,
představila na veletrhu IAA v Hannoveru v září 2022 nový eCanter s
elektrickým akumulátorovým pohonem. Jde o novou generaci lehkého
rozvážkového vozidla, sesterský produkt osvědčeného modelu Canter s
konvenčním vznětovým motorem.
Celý
článek zde
Portugalský
palivočlánkový autobus dobývá německé dráhy: 60 CaetanoBusů pro DB
20.2.2023 Evropský trh palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním výrobcům. Důkazem je rámcová
smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od portugalského výrobce CaetanoBus
pro německého dopravce DB Regio Bus, dceřinou společnost německých státních drah
DB, z poloviny února 2023.
Celý
článek zde
Bateriové vlaky
Siemens ušetří elektrifikaci v Hessensku
15.2.2023 Německý dopravce Hessische Landesbahn si pro svůj pilotní inovativní
železniční projekt bezemisní mobility na tratích v Horním a Dolním
Westerwaldu zvolil dvouvozové dvouzdrojové elektrické trakční jednotky
trolej/akumulátor Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Odborná
veřejnost o tom byla informována začátkem února 2023.
Celý
článek zde
Inteligentní veřejné
osvětlení v Eichenzellu pro bezpečí, efektivnost i moderní technologie
9.2.2023 Veřejné
osvětlení a jeho energetické hospodářství se nabízí jako
víceúčelová infrastruktura pro inteligentní technologie v rámci smart
cities. Příkladem je německé město Eichenzell, které má ambice se díky
tomu stát chytrým městem připraveným na budoucnost. V prvních měsících
roku 2023 zde byl realizován projekt, který díky inteligentnímu
veřejnému osvětlení umožní městu širokopásmovou konektivitu pro využití
internetu věcí (IoT) a do budoucna i 5G.
Celý
článek zde
4Fleets:
digitální platforma pro podporu efektivní údržby a provozování
nízkoemisních autobusů
6.2.2023 Na
přelomu ledna a února 2023 byla široké odborné veřejnosti prezentována
digitální platforma 4Fleets pro preventivní údržbu nízkoemisních
autobusů od italského dodavatele Digigroup Informatica. K tomu je třeba
poznamenat, že 4Fleets úspěšně funguje již od roku 2020 u dopravní
skupiny Keolis a v roce 2021 získala její ocenění. Dále pak, že
platforma 4Fleet nabízí i další možnosti pro zefektivnění provozu nad
rámec údržby.
Celý
článek zde
eBTM:
Systém teplotního managementu trakčních baterií od Webasto prodlužuje
dojezd těžkých elektrických vozidel a životnost baterií
31.1.2023 Jak
ukazuje tabulka v naší škole baterií, teplota
trakčních baterií významně ovlivňuje jejich reálně možnou kapacitu a
životnost měřenou počtem nabíjecích a vybíjecích cyklů, které jsou
navzájem ve vztahu nepřímé úměry. Nastavení teploty baterií na
optimální teplotu, tedy jejich chlazení nebo ohřívání, umožňuje systém
bateriového managementu (eBTM), který v lednu 2023 představil odborné
veřejnosti výrobce topných a chladicích systémů Webasto.
Celý
článek zde
Ředitelství silnic a
dálnic má portál zobrazující pohyb vozidel zimní údržby
24.1.2023
Webový portál, který byl dán do provozu v polovině
ledna 2023, je
určený pro veřejnost za účelem informování o aktuálně prováděné zimní
údržbě. Zobrazuje aktuální polohu vozidel zimní údržby a poskytuje
informace o čase posledního provedeného ošetření u jednotlivých dálnic
a silnic I. třídy. Na portále jsou na mapě ČR vykreslovány trasy a jednotlivá vozidla.
Barva trasy je ovlivněna časovým intervalem posledního ošetření. Typ
vozidla představuje typ údržby. Kliknutím na ikonu vozidla se zobrazí
detail jízdy identifikující orientaci vozidla a činnost údržby.
Silnice, která není barevně označena, nebyla v posledních 6 hodinách
ošetřena.
Celý
článek zde
Dopravní podnik města
Ústí nad Labem testuje elektrobus Scania Citywide
19.1.2023 Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) převzal v polovině ledna
2023 k dvouměsíčnímu testování elektrobus Scania Citywide LF. Tento
elektrobus se české veřejnosti poprvé představil v létě 2021. Plně nízkopodlažní 12m elektrobus Scania Citywide LF pro cca 80
cestujících je vybaven celkem osmi bateriovými moduly o souhrnné
kapacitě 264 kWh. Čtyři z nich jsou umístěné na střeše, čtyři v zadní
části autobusu. Nabíjení je možné kabelem se standardizovanou zásuvkou
Combo/CCS2 výkonem až 150 kW DC, případně s využitím standardizovaného
čtyřpólového dobíjení o výkonu až 300 kW.
Celý
článek zde
Nová svítidla v areálu
cambridgeské univerzity mají svoji „elektronickou zdravotní kartu“
18.1.2023
West
Cambridge, součást areálu proslulé University of Cambridge, má od ledna
2023 nové vnější osvětlení od společnosti Signify (dříve Philips
Lighting). K jeho zajímavostem patří i jakási „zdravotní karta“ každého
ze svítidel v podobě QR kódu, umožňující efektivní správu osvětlení.
Celý
článek zde
Projekt NAVETTY:
Autonomní minibus bez palubního personálu vozí cestující ve sportovním
centru
17.1.2023 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních
projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu
člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na
průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského
projektu NAVETY je testován
automatický provoz zcela bez personálu ve vozidle, ale s dozorem z
dispečinku. Tento projekt zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník:
Autonomní minibusy bez personálu povezou cestující ve francouzském
Národním středisku střeleckých sportů.
Celý
článek zde
Autonomní elektrický
midibus od ZF měl světovou premiéru v Las Vegas
10.1.2023 Ke světovým výrobcům autonomních elektrických minibusů, pro něž se
často užívá anglický výraz „shuttle“, se na začátku ledna 2023 přidal
německý výrobce ZF Friedrichshafen se svým autonomním midibusem. Svoji
světovou premiéru měl tento elektrický autobus v prvních lednových
dnech 2023 v americkém Las Vegas na veletrhu Consumer Electronics Show
(CES).
Celý
článek zde
Rok poté: Fotovoltaika na parkovišti u elektrárny Dukovany překonala očekávání
20.12.2022 První rok provozu má za sebou v polovině prosince 2022 největší tuzemská fotovoltaika zastřešující parkoviště, tzv. carport,
který se nachází u Jaderné elektrárny Dukovany. Vedle
dosažení a překročení očekávaných výsledků výroby elektrické energie
přilákalo toto parkoviště díky poskytovanému komfortu stovky řidičů, a
stalo se tak nejvyužívanější parkovací plochou elektrárny.
Celý
článek zde
Rajčatový
robot FRVAVEBOT: Moderní technologie pomáhá rostlinné výrobě
16.12.2022 Společnost
Optisolutions navázala spolupráci s rodinnou farmou Ráječek a vyvinula
unikátní robot, který monitoruje zdravotní stav rajčat a díky prvkům
umělé inteligence umí sám určit, co jim schází a jak jejich stav
zlepšit. S podrobnostmi byla odborná veřejnost seznámena v polovině
prosince 2022.
Celý
článek zde
Dopravní podnik Praha
začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus
Škoda H‘CITY
1.12.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.
Celý
článek zde
CBTC se strojvedoucími
v Hamburském metru zkrátí interval na 100 vteřin
16.11.2022 Do roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován
nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens
Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný
provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve
špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost
o tom byla informována v listopadu 2022.
Celý
článek zde
14.11.2022 Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí
dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná
veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku
listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné
soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.
Celý
článek zde
Technologie LiFi v
berlínské škole
9.11.2022 Technologie LiFi pro přenos dat pomocí světla nachází uplatnění mj. ve
školách. Na
začátku listopadu oznámil a společnost Signify (dříve Philips
Lighting), která je hlavním protagonistou této moderní technologie,
seznámila odbornou veřejnost s projektem LiFi v prestižní berlínské
škole Freie Waldorfschule. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a
světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje
obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi,
která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln.
Celý
článek zde
2.11.2022 Lidé, kteří kvůli špatnému sluchu musí používat elektronické pomůcky,
čelí řadě složitých situací. Patří k nim mimo jiné špatná slyšitelnost
při dálkové komunikaci přes mikrofon a reproduktor. Pro usnadnění
cestování sluchově postiženým cestujícím barcelonské lehké městské
železnice TRAM vybavuje dopravce Transdev ve spolupráci s městskou
dopravní organizací ATM hlasová komunikační rozhraní indukčními
smyčkami.
Celý článek zde
Autonomně v Hofu:
všední pátek autonomního minibusu v rušném městě
31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v
bavorském Bad Birnbachu, v této
spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na
jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové
město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým
centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní
linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme
se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne.
Celý článek zde
Superkapacitorové
elektrobusy i v 18m verzi, poprvé na zkoušku v Sofii a Bělehradu
27.10.2022 Superkapacitorové elektrobusy od izraelsko-bulharského výrobce Chariot
Motors jsou
známé i české odborné veřejnosti prostřednictvím našich konferencí
Elektrické autobusy pro město. Koncem října 2022
zaznamenaly tyto elektrobusy důležitý milník: jako vůbec poprvé v
Evropě se představili i v 18m kloubové verzi, pro začátek na zkoušku v
Sofii a Bělehradě.
Celý článek zde
Loop Energy: další
kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu
vodíkových midibusů
20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva
výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových
palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility
& innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek:
palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy.
Celý
článek zde
První
bezobslužnou zubačku budou mít Appenzeller Bahnen, Stadler dodá vozidla
i CBTC
30.9.2022 První
ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat
Rheineck – Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná
dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané
na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail,
která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC.
Celý
článek zde
V Rennes byla
zprovozněna první linka s automatickými vlaky Cityval
29.9.2022 V sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině
září 2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL.
Vůbec poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od
společnosti Siemens (viz fotogalerie). Dopravu provozuje Keolis pod
obchodní značkou STAR.
Celý
článek zde
Vícefrekvenční
satelitní systém pomůže přesně určovat polohu pražských tramvají
27.9.2022 Polohu pražských tramvají pomohou s vysokou přesností zpřesňovat
vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy,
kromě GPS především Galileo. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je
postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Odborná veřejnost o tom
byla informována v září 2022. Tento systém pomůže cestujícím,
dispečerům i ekonomice provozu.
Celý
článek zde
1175 km na jedno
naplněn vodíkem: palivočlánkový vlak od Alstomu na cestě napříč Německem
23.9.2022 V polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka
Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem
1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou
elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG
(Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen), která je od poloviny
srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und
Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH).
Solaris Urbino 18
hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti
15.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový
palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný
mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální
elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o
výkonu 2×125 kW.
3D
tisk betonu v ČR poprvé: tramvajová zastávka Výstaviště v Praze
14.9.2022 V
nástupní zastávce tramvajové linky č. 12 v pražské smyčce Výstaviště
funguje od září 2022 přístřešek vyrobený technologií robotického 3D
tisku ultra-vysokopevnostního betonu (UHPC). Jde o vůbec první případ
využití této technologie v ČR. Přístřešek byl vyroben vyrobený
technologií robotického 3D tisku ultra-vysokopevnostního betonu.
Rozchod
kolejí libereckých tramvají měří automatické zařízení
12.9.2022 Nebezpečné
odchylky v rozchodu tramvajových kolejí odhalí patentované zařízení,
které vědci z Technické univerzity v Liberci vyvíjeli a testovali ve
spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou
(DPMLJ). Prototyp už dopravní podnik k měření rozchodu kolejí používá.
Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem září 2022.
Celý
článek zde
Kukačka, která nehlučí
a nekouří: První elektrický automobil pro svoz odpadu slouží v Brně
25.8.2022 První nákladní automobil pro svoz odpadu plně poháněný elektricky byl
nasazen do provozu v Brně. Jde o Volvo FE Electric patřící městské
společnosti SAKO Brno (viz fotogalerie). Do brněnských ulic poprvé
vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména
v městských částech Židenice, Slatina a Černovice.
Bad Birnbach podruhé:
Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto
spolehlivě jezdí
23.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
Velmi lehká dráha:
Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem
OppCharge
21.2.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si
vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké
městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i
provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt
důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí
stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.
Vpravo i vlevo: řidiči
nové vlakotramvaje v okolí Paříže musí zvládat tramvajový i železniční
provoz
15.7.2022 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a
příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování
„vlakotramvaj“ nejsou v zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti
je tram-train v okolí Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem
července 2022. Její technologie a ovládání si musí poradit s
infrastrukturou městské tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné
strany, po níž vlaky jedou. Polookružní linka vlakotramvaje T13 na západě pařížské aglomerace
Ile-de-France je 18,8 km dlouhá a spojuje stanice Saint-Cyr a
Saint-Germain-en-Laye. Nachází se zde 12 stanic, z nichž 5 bylo
zrekonstruováno na stávající železniční trati a 7 bylo nově vybudováno.
100 elektrobusů ve
Wiesbadenu: jeden hlavní dodavatel, jeden koncept, jedno nabíjení denně
12.7.2022 Wiesbaden, hlavní město německé země Hessensko, a jeho dopravce ESWE
Verkehr zvolili při elektrifikaci svého autobusového parku koncept
„nočních“ elektrobusů, nabíjených jednou denně s dostatečnou kapacitou
baterií pro celodenní provoz. Pro tento účel jim slouží elektrobusy
eCitaro od výrobce Daimler Buses vybavené bateriemi s pevným
elektrolytem (solid state). Na začátku
července 2022 překročila tato elektrifikace důležitý milník: byl dodán
stý elektrobus.
11.7.2022 Mobilní aplikaci distribuční společnosti EG.D, člena skupiny E.ON, s
názvem Distribuce si stáhlo už více než 36 000 zákazníků. Společnost o
tom informovala na konci června 2022. Aplikace uživatelům ukazuje časy
nízkého tarifu a informuje o aktuálních poruchách a plánovaných
odstávkách elektrické sítě.
Celý
článek zde
HI-HEAT:
originální zásobník energie ukládá přebytečnou elektřinu do páry pro
dálkové vytápění
8.7.2022 S originálním
řešením, jak uchovávat přebytečnou energii z obnovitelných zdrojů nebo
z jiných přebytků v energetické síti, přišla na začátku července 2022
americká společnost Holtec International, v ČR známá jako jeden z
výrobců malých jaderných reaktorů. Její
technologie s označením Hi-HEAT umožňuje tyto přebytky elektřiny
ukládat do páry pro centrální zásobování teplem nebo pro jiné využití.
Dokáže uchovat energii o objemu 29,3 MWh při parametrech páry
potřebných pro dálkové vytápění. Takovýchto produktů lze paralelně
instalovat libovolný počet, tak aby bylo dosaženo potřebné energetické
kapacity.
Palivočlánkové vlaky
Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze
cestující po Vřesové dráze
29.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint
je to druhý
typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se
dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.
Celá série bude dodána na podzim roku 2024 a od prosince téhož roku
budou vozidla nasazena do provozu.
17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů.
15.6.2022 Vysokokapacitní internetové připojení, jako například sítě 5G, nebo
množství lokálních uzlů pro sítě WiFi se neobejdou bez robustní páteřní
datové sítě. Finské město Tampere využilo k tomuto účelu síť
propojených svítidel veřejného osvětlení, které jakožto systém nabízí
výrobce světelné techniky Signify (dříve Philips Lighting) pod
produktovým označením BrightSites. Odborná veřejnost o tom byla
informována začátkem června 2022.
Celý
článek zde
Plnění
klimatických závazků nejen na papíře: vesmírná mise CO2M zjistí, jak je
tomu doopravdy
10.6.2022 Cílem EU je
dosáhnout zvýšení globální teploty atmosféry maximálně o 1,5 stupně ve
srovnání s předprůmyslovou úrovní. Aby se však tyto cíle nestaly pouhou
politickou proklamací (v naší části Evropy jsou s tím ostatně bohaté
zkušenosti), je třeba zjistit, jak dalece jsou stanovené hodnoty
skutečně plněny. Nejlepším způsobem je měření z kosmického prostoru. K
tomu poslouží mise CO2M (Copernicus Anthropogenic Carbon Dioxide
Monitoring), která koncem května 2022 učinila významný krok k realizaci.
6.6.2022 Při
provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových
kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může
ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a
frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční
správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné
dieselovými motory.
ETCS, CBTC a tradiční
místní zabezpečení: Elisabeth Line s trojí zabezpečovací technologií
významně rozšířila kapacitu londýnských rychlodrah
31.5.2022 Nová, velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth
Line vedoucí mezi Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24.
května, zkvalitní přepravní služby pro cestující v Londýně a
jihovýchodní Anglii. Její technickou zvláštností je mj. využití trojí
zabezpečovací technologie, zvlášť pro každý ze tří úseků linky.
Palivočlánkový vlak
Alstom se představuje české veřejnosti
24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační
railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v Německu
a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být
funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na
neelektrifikovaných regionálních tratích.
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23