Přečtěte si: Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie


CBTC se strojvedoucími v Hamburském metru zkrátí interval na 100 vteřin

16.11.2022 Do roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2022.

Celý článek zde


Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků

14.11.2022 Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.

Celý článek zde


Technologie LiFi v berlínské škole

9.11.2022 Technologie LiFi pro přenos dat pomocí světla nachází uplatnění mj. ve školách. Na začátku listopadu oznámil a společnost Signify (dříve Philips Lighting), která je hlavním protagonistou této moderní technologie, seznámila odbornou veřejnost s projektem LiFi v prestižní berlínské škole Freie Waldorfschule. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi, která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln.

Celý článek zde


Indukční smyčky pomáhají nedoslýchavým v barcelonské městské dopravě

2.11.2022 Lidé, kteří kvůli špatnému sluchu musí používat elektronické pomůcky, čelí řadě složitých situací. Patří k nim mimo jiné špatná slyšitelnost při dálkové komunikaci přes mikrofon a reproduktor. Pro usnadnění cestování sluchově postiženým cestujícím barcelonské lehké městské železnice TRAM vybavuje dopravce Transdev ve spolupráci s městskou dopravní organizací ATM hlasová komunikační rozhraní indukčními smyčkami.

Celý článek zde


Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě

31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne. 

Celý článek zde


Superkapacitorové elektrobusy i v 18m verzi, poprvé na zkoušku v Sofii a Bělehradu

27.10.2022 Superkapacitorové elektrobusy od izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors jsou známé i české odborné veřejnosti prostřednictvím našich konferencí Elektrické autobusy pro město. Koncem října 2022 zaznamenaly tyto elektrobusy důležitý milník: jako vůbec poprvé v Evropě se představili i v 18m kloubové verzi, pro začátek na zkoušku v Sofii a Bělehradě.

Celý článek zde


Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů

20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy. 

Celý článek zde


První bezobslužnou zubačku budou mít Appenzeller Bahnen, Stadler dodá vozidla i CBTC

30.9.2022 První ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat Rheineck – Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail, která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC.

Celý článek zde


V Rennes byla zprovozněna první linka s automatickými vlaky Cityval

29.9.2022 V sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině září 2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL. Vůbec poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od společnosti Siemens (viz fotogalerie). Dopravu provozuje Keolis pod obchodní značkou STAR.

Celý článek zde


Vícefrekvenční satelitní systém pomůže přesně určovat polohu pražských tramvají

27.9.2022 Polohu pražských tramvají pomohou s vysokou přesností zpřesňovat vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy, kromě GPS především Galileo. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2022. Tento systém pomůže cestujícím, dispečerům i ekonomice provozu.

Celý článek zde


1175 km na jedno naplněn vodíkem: palivočlánkový vlak od Alstomu na cestě napříč Německem

23.9.2022 V polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem 1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen), která je od poloviny srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH).

Celý článek zde


Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti

15.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.

Celý článek zde


3D tisk betonu v ČR poprvé: tramvajová zastávka Výstaviště v Praze

14.9.2022 V nástupní zastávce tramvajové linky č. 12 v pražské smyčce Výstaviště funguje od září 2022 přístřešek vyrobený technologií robotického 3D tisku ultra-vysokopevnostního betonu (UHPC). Jde o vůbec první případ využití této technologie v ČR. Přístřešek byl vyroben vyrobený technologií robotického 3D tisku ultra-vysokopevnostního betonu.

Celý článek zde


Rozchod kolejí libereckých tramvají měří automatické zařízení

12.9.2022 Nebezpečné odchylky v rozchodu tramvajových kolejí odhalí patentované zařízení, které vědci z Technické univerzity v Liberci vyvíjeli a testovali ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Prototyp už dopravní podnik k měření rozchodu kolejí používá. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem září 2022.

Celý článek zde


Kukačka, která nehlučí a nekouří: První elektrický automobil pro svoz odpadu slouží v Brně

25.8.2022 První nákladní automobil pro svoz odpadu plně poháněný elektricky byl nasazen do provozu v Brně. Jde o Volvo FE Electric patřící městské společnosti SAKO Brno (viz fotogalerie). Do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice.        

Celý článek zde


Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí

23.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
           

Celý článek zde


Velmi lehká dráha: Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem OppCharge

21.2.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.

Celý článek zde


Vpravo i vlevo: řidiči nové vlakotramvaje v okolí Paříže musí zvládat tramvajový i železniční provoz

15.7.2022 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“ nejsou v zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti je tram-train v okolí Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem července 2022. Její technologie a ovládání si musí poradit s infrastrukturou městské tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné strany, po níž vlaky jedou. Polookružní linka vlakotramvaje T13 na západě pařížské aglomerace Ile-de-France je 18,8 km dlouhá a spojuje stanice Saint-Cyr a Saint-Germain-en-Laye. Nachází se zde 12 stanic, z nichž 5 bylo zrekonstruováno na stávající železniční trati a 7 bylo nově vybudováno.

Celý článek zde


100 elektrobusů ve Wiesbadenu: jeden hlavní dodavatel, jeden koncept, jedno nabíjení denně

12.7.2022 Wiesbaden, hlavní město německé země Hessensko, a jeho dopravce ESWE Verkehr zvolili při elektrifikaci svého autobusového parku koncept „nočních“ elektrobusů, nabíjených jednou denně s dostatečnou kapacitou baterií pro celodenní provoz. Pro tento účel jim slouží elektrobusy eCitaro od výrobce Daimler Buses vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state). Na začátku července 2022 překročila tato elektrifikace důležitý milník: byl dodán stý elektrobus.

Celý článek zde


Mobilní aplikace E.ON/EG.D usnadňuje zákazníkům hospodaření s elektrickou energií

11.7.2022 Mobilní aplikaci distribuční společnosti EG.D, člena skupiny E.ON, s názvem Distribuce si stáhlo už více než 36 000 zákazníků. Společnost o tom informovala na konci června 2022. Aplikace uživatelům ukazuje časy nízkého tarifu a informuje o aktuálních poruchách a plánovaných odstávkách elektrické sítě.

Celý článek zde


HI-HEAT: originální zásobník energie ukládá přebytečnou elektřinu do páry pro dálkové vytápění

8.7.2022 S originálním řešením, jak uchovávat přebytečnou energii z obnovitelných zdrojů nebo z jiných přebytků v energetické síti, přišla na začátku července 2022 americká společnost Holtec International, v ČR známá jako jeden z výrobců malých jaderných reaktorů. Její technologie s označením Hi-HEAT umožňuje tyto přebytky elektřiny ukládat do páry pro centrální zásobování teplem nebo pro jiné využití. Dokáže uchovat energii o objemu 29,3 MWh při parametrech páry potřebných pro dálkové vytápění. Takovýchto produktů lze paralelně instalovat libovolný počet, tak aby bylo dosaženo potřebné energetické kapacity.

Celý článek zde


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

29.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími. Celá série bude dodána na podzim roku 2024 a od prosince téhož roku budou vozidla nasazena do provozu.

Celý článek zde


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.

Celý článek zde


Vysokokapacitnímu internetovému připojení pomáhá v Tampere propojené veřejné osvětlení

15.6.2022 Vysokokapacitní internetové připojení, jako například sítě 5G, nebo množství lokálních uzlů pro sítě WiFi se neobejdou bez robustní páteřní datové sítě. Finské město Tampere využilo k tomuto účelu síť propojených svítidel veřejného osvětlení, které jakožto systém nabízí výrobce světelné techniky Signify (dříve Philips Lighting) pod produktovým označením BrightSites. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem června 2022.

Celý článek zde


Plnění klimatických závazků nejen na papíře: vesmírná mise CO2M zjistí, jak je tomu doopravdy

10.6.2022 Cílem EU je dosáhnout zvýšení globální teploty atmosféry maximálně o 1,5 stupně ve srovnání s předprůmyslovou úrovní. Aby se však tyto cíle nestaly pouhou politickou proklamací (v naší části Evropy jsou s tím ostatně bohaté zkušenosti), je třeba zjistit, jak dalece jsou stanovené hodnoty skutečně plněny. Nejlepším způsobem je měření z kosmického prostoru. K tomu poslouží mise CO2M (Copernicus Anthropogenic Carbon Dioxide Monitoring), která koncem května 2022 učinila významný krok k realizaci.

Celý článek zde


Palivočlánkový kolejový stroj pomůže ekologické údržbě tratí, zvláště u metra a tramvají

6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné dieselovými motory.

Celý článek zde


ETCS, CBTC a tradiční místní zabezpečení: Elisabeth Line s trojí zabezpečovací technologií významně rozšířila kapacitu londýnských rychlodrah

31.5.2022 Nová, velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie, zvlášť pro každý ze tří úseků linky.

Celý článek zde


Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti

24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.

Celý článek zde


Automatická detekce překážek na kolejích využívá technologie z průmyslové automatizace

5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje, specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA, specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování, o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. Technologie monitorování kritického majetku (Critical Asset Monitoring – CAM) využívá multisenzorovou hardwarovou platformu a nástroj pro 3D strojové vnímání od Seoul Robotics. S jejich pomocí umí sledovat a klasifikovat více než 500 různých objektů až do vzdálenosti 200 metrů. Ta je zde integrována se zařízeními pro detekci obsazenosti sledovaného prostoru od Herzog Technologies.

Celý článek zde


Nová verze mobilní aplikace E.ON Drive usnadní vyhledání volné dobíjecí stanice E.ON i jiných sítí

27.4.2022 Kromě výstavby dobíjecí infrastruktury zlepšuje společnost E.ON průběžně i své služby pro uživatele elektrických vozidel. Kartou E.ON Drive už mohou řidiči dobíjet u téměř 700 stanic v Česku včetně hlavních sítí. Od třetího dubnového týdne 2022 také nově všechny tyto stanice najdou v mobilní aplikaci E.ON Drive, která jim pomůže se zorientovat a zjistit všechny informace o stanici ještě před příjezdem.

Celý článek zde


Kolín nad Rýnem bude v roce 2025 provozovat 160 palivočlánkových autobusů – největší park v Evropě

14.4.2022 Německý dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160 vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu 2022.

Celý článek zde


145 elektrobusů v Göteborgu: elektrický pohon šetří životní prostředí, kvalitní mechanická část je zárukou spokojenosti řidičů a cestujících

5.4.2022 Dopravce Transdev provozuje v Göteborgu od prosince 2020, jménem organizátora dopravy v regionu západního Švédska Västtrafik, park 145 elektrobusů Volvo. Jde o 18,55m kloubové elektrobusy Volvo 7900 Electric, které pojmou 150 cestujících, s pohonem o výkonu 2× 200 kW. Jako zásobník energie slouží 396kWh baterie, které se dobíjejí ze zásuvky standardem CCS a průběžným systémem OppCharge. Ke konci roku 2021 se tak na dopravní obsluze regionu podílelo dohromady 210 elektrických autobusů. Nové kloubové elektrobusy jsou provozovány na 34 linkách v Göteborgu a na jeho předměstích. K nabíjení slouží celkem 19 nabíjecích stanic ABB o nabíjecím výkonu až 450 kW, rozmístěných ve 13 lokalitách.

Celý článek zde


ChargeUp dodá komplexní řešení pro dobíjení elektromobilů Komerční bance

4.4.2022 Společnost ChargeUp ze skupiny Unicorn zvítězila na konci března 2022 v tendru na dodávku kompletního řešení pro dobíjení elektromobilů pro Komerční banku (KB). Projekt zahrnuje dodávku a instalaci dobíjecích stanic včetně řídicího softwaru na pobočkách banky v Praze a školicího centra v Libohošti. ChargeUp tak potvrzuje svoji silnou pozici na trhu v oblasti dodávek komplexních řešení pro dobíjení elektromobilů.

Celý článek zde


Mireo Plus H: Německé železnice dostanou palivočlánkové vlaky také od Siemense

1.4.2022 Po úspěšném tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových elektrických vlaků v Německu přichází na scénu také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022 podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn (BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu. Podpis smlouvy následoval po uzavření memoranda o porozumění v červenci 2021.

Celý článek zde


Investice do životního prostředí i energetické soběstačnosti: Centrální sklad řetězce Billa dostane výkonný fotovoltaický zdroj

28.3.2022 Na střeše centrálního skladu Billy v Modleticích nedaleko Prahy, který zásobuje zbožím všechny prodejny společnosti v ČR, začala v březnu 2022 vznikat fotovoltaická elektrárna o celkovém výkonu 1 MWp. Billa z ní začne čerpat energii v prvním pololetí roku 2022, poté co bude elektrárna připojena k distribuční soustavě.

Celý článek zde


SRS pro BRT v Paříži: Další evropský nabíjecí standard bude nasazen na velkém projektu elektrobusů

25.3.2022 Historicky nejmladším standardem rychlého dobíjení elektrobusů je čtyřpólový spodní kontaktní systém vyvinutý společností Alstom s produktovým označením SRS, zkoušený např. na projektu elektrobusů v Malaze. V březnu 2022 si jej vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France region a její zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako součást rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT.

Celý článek zde


Může být veřejné osvětlení chytré?

23.3.2022 Když vyhledáte v překladači anglické slovo smart, tak vám překlad do češtiny nabídne pojmy, jako chytrý, elegantní, bystrý, vtipný, ostrý a módní. A v posledních letech můžete snadno získat pocit, že těmito pojmy lze charakterizovat najednou mnoho věcí a jevů, u kterých by to dříve nepadalo do úvahy. Máme chytré město (smart city), chytrou síť (smart grid), chytré dobíjení elektromobilů (řízené speciálními dobíjecími stanicemi – smart wallboxy – které například dobíjejí v době nízkého tarifu elektřiny), dokonce máme na trhu i chytrou půjčku (ale v tomto případě půjde zřejmě jen o reklamní nadsázku). A teď slýcháme, alespoň v Praze, i o chytrém veřejném osvětlení.

Celý článek zde


Inteligentní nabíjení pro chytrá města

21.3.2022 Snaha po snižování klimatických dopadů dopravy vede jednak k širšímu uplatňování osobních a nákladních elektromobilů, a jednak k elektrifikaci městských autobusů. Se zvětšujícími se parky elektromobilů a elektrobusů vzniká potřeba inteligentního řízení spotřeby energie při jejich nabíjení, ať už v síti veřejných nabíjecích stanic, nebo v garážích firemních elektromobilů. Cíle jsou přitom vždy stejné: stabilita, bezpečnost a hospodárné fungování energetické soustavy. Odpověď na tuto výzvu nabízejí systémy inteligentního energetického managementu nabíjecí infrastruktury. Takovýmto systémem je HIGH-LEIT iNLM od společnosti Vivavis.

Celý článek zde


Přemýšlíte o přechodu na elektrické nákladní vozidlo pro městskou dopravu? Zde je několik otázek ke zvážení.

18.3.2022 Elektrická nákladní vozidla se pro mnoho přepravních úkolů stala realitou i nutností. Působíte v městských oblastech a potřebujete poradit s dalším krokem k řešení elektrifikované přepravy? Zde je několik otázek ke zvážení.

Celý článek zde


Všechny brněnské trolejbusy budou nízkopodlažní: Brno obnovuje park parciálními (bateriovými) trolejbusy Škoda

17.3.2022 Brno pokračuje v masivní obnově trolejbusového parku. Koncem února 2022 podepsal Dopravní podnik města Brna (DPMB) smlouvu na nákup 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu. Škoda 32 Tr (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní a klimatizovaný trolejbus pro 95 cestujících, z toho 35 sedících. K pohonu slouží asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. o jmenovitém výkon 160 kW. 

Celý článek zde


Není 5G jako 5G: testování sítí mmWave v madridském metru

11.3.2022 Využití poslední poslední, páté generace bezdrátových systémů (5G) je v současné době na postupu v nejrůznějších oborech. Jedním z nich je i metro, kde se mezi průkopníky řadí Praha. Je však užitečné vědět, že 5G ve skutečnosti zahrnuje dva druhy sítí. O testování jedné z nich, síti mmWave, v madridském metru byla odborná veřejnost informována koncem února 2022.

Celý článek zde


Vodík u standardu, baterie pro midibusy: Österreichische Postbus elektrifikuje svůj park elektrobusy Solaris

9.3.2022 Největší rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva, kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus & Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku 2028.

Celý článek zde


První dobíjecí centrum pro elektrická nákladní vozidla v ČR má Mercedes-Benz, nabíjecí výkon až 300 kW

8.3.2022 Společnost Siemens dodala v únoru 2022 dobíjecí centrum pro těžká nákladní vozidla s elektrickým pohonem v ČR. Umístěno je v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských Stodůlkách. Dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW. Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované na těžké nákladní vozy v České republice.

Celý článek zde


Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m, první v České republice

21.2.2022 Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové zásobníky energie na elektrifikované autobusové lince na letiště vybral dopravce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022 dodavatele 20 vozidel.

Celý článek zde


Turínské metro: systém CBTC bude fungovat na „konkurenčních“ vlacích

14.2.2022 Řídicí a zabezpečovací systém CBTC představuje vrcholnou technologii pro automatizaci vlaků na městských rychlodráhách. Tento systém dodávají světoví výrobci, kteří zároveň dodávají vlakové soupravy pro tyto dráhy. Vzhledem ke standardizaci CBTC však nehrozí tzv. uzamčení zákazníka – tímto systémem mohou být automatizovány i vlaky konkurenčních výrobců. Příkladem je projekt automatizace metra v italském Turíně, který byl odborné veřejnosti představen v únoru 2022.

Celý článek zde


Technologie LiFi se uplatňuje ve školách

7.2.2022 Přenos dat pomocí světla, označovaný jako LiFi, se stále více stává součástí praktického života. Jak byla v lednu 2022 informována odborná veřejnost, tato technologie pomáhá i ve školách. Svědčí o tom úspěšné instalace systému LiFi pod obchodním označením Trulifi od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) ve školách v Belgii, Itálii, Nizozemí, USA a Německu. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi, která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln. 

Celý článek zde


„Zelené“ Národní divadlo v Praze: projekt EPC energetického hospodářství se rozšířil o trojici nabíjecích stanic

4.2.2022 Pražské Národní divadlo pokračuje v zavádění prvků a technologií pro udržitelný provoz a dosahování energetických úspor. Nejnovějším počinem je vybavení modernizovaných podzemních garáží pod náměstím Václava Havla trojicí stojanů, které umožní návštěvníkům první české scény doplnit energii v bateriích jejich elektromobilů. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem ledna 2022.

Celý článek zde


Superkapacitorové elektrobusy na postupu: deset elektrobusů Chariot Motors dodáno do Bělehradu

2.2.2022 Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových „sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot Motors, známý i českým a slovenským dopravcům mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy pro město.

Celý článek zde


Cestující vídeňského metra budou mít ve vlacích informace v reálném čase

18.1.2022 S uvedením nových elektrických jednotek vídeňského metra řady X (produktové označení jako X-Wagen) do provozu získají cestující v roce 2022 jako první na světě digitální informační a navigační systém s informacemi v reálném čase. Odborná veřejnost o tom byla informována v lednu 2022.

Celý článek zde


Letiště v Kansas City elektrifikuje svůj park autobusů, sází na indukční dobíjení

6.1.2022 V USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického dodavatele Momentum Dynamics.

Celý článek zde


Vánoční dárek Pražanům i návštěvníkům Prahy: plné pokrytí metra internetem LTE, 5G na postupu

3.1.2022 Těsně před Vánoci 2021 získali Pražané a návštěvníci Prahy užitečnou technickou službu: Od 22. 12. 2021 je signál mobilní sítě v kvalitě 4G/LTE k dispozici v celé síti pražského metra. Konsorciu operátorů O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic a společnosti CETIN ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) toho dne připojilo poslední úsek Rajská zahrada – Černý Most na trase B. V celkem 56 ze 61 stanic pražského metra, tedy ve více než 90 %, je kromě toho k dispozici i signál 5G.

Celý článek zde


Zaostřeno na kvalitu vnitřního ovzduší: chytrý senzor ABB FusionAir nabízí řešení

9.12.2021 Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) a britských zdrojů zaměřených na kvalitu ovzduší (viz reference v odkazu na konci tohoto článku) je znečištění ovzduší uvnitř budov v průměru 3,5krát větší než ve vnějším prostředí. Řadí se tak mezi největší zdroje zdravotních rizik. Snížení tohoto rizika mohou napomoci moderní senzorické systémy, jako je například „chytrý“ senzor FusionAir od ABB, poprvé představený odborné veřejnosti na konci října 2021.

Celý článek zde


Roste zájem po firemním dobíjení elektromobilů a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci

22.11.2021 Zvyšuje se zájem o firemní dobíjení a paralelně s tím se rozrůstá i veřejná dobíjecí infrastruktura pro elektromobily. Vedle toho už uživatelé elektrických aut vyžadují roamingové služby v oblasti dobíjení nebo zařazení vlastních dobíjecích stanic do veřejné sítě a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci. I oni řeší, jak přizpůsobit své podnikání elektrické budoucnosti.

Celý článek zde


Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. jako první v České republice vybral dodavatele palivočlánkových autobusů, zvítězil Solaris

21.10.2021 Jak byla v říjnu 2021 informována odborná veřejnost, Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. (DPmÚL) podepsal v poslední zářiový den 2021 rámcovou dohodu na dodávku až 20 ks autobusů s palivočlánkovým pohonem se společností Solaris Bus & Coach. Po experimentálním provozu českého palivočlánkového autobusu TriHyBus v Neratovicích se tak DPmÚL stane prvním českým dopravcem, který nasadí palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu.

Celý článek zde


Elektrolodě na Brněnské přehradě: tři čtvrtě století a rekordní sezóna

14.10.2021 Nejen tři čtvrtě století plavby, ale i rekordní zájem, tak Dopravní podnik města Brna (DPMB) uzavřel začátkem října 2021 svoji 75. plavební sezónu na Brněnské přehradě. Jeho lodě během šesti měsíců svezly 286 tisíc cestujících, což je od 80. let minulého století vůbec nejvíce. Po pravidelné zimní údržbě se sedm lodí na hladinu vrátí v dubnu 2022.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22


















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php














Copyright © 2012 – 2022 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services