Ikonická místa v
centru Bruselu propojí nová linka MHD s elektrobusy Solaris
2.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly
koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v
parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu.

Midibusy Solaris Urbino 8,9 electric (viz foto) mají standardně
kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V
provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako
zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160 kWh.
Dobíjení bude probíhat běžným způsobem ze zásuvky během noční přestávky
v depu. Dodavatelem veškeré elektrické výzbroje je polský výrobce
Medcom. Pro potřebu bruselského dopravce budou vybaveny také
elektrickou výsuvnou rampou pro cestující na invalidním vozíku.
Linka Citybus, na níž budou elektrobusy provozovány, propojí části
města Louise a Nouveau Marché aux Grains přes „ikonická“ zákoutí, jako
je Sablon nebo la Bourse. V úzkých městských uličkách se přitom uplatní
jejich menší délka, a tudíž lepší manévrovací schopnosti.
Na základě zkušeností s provozem těchto elektrobusů předpokládá dále
STIB (podle místních médií) pořízení elektrobusů standardní 12m délky a
kloubových elektrobusů a využívání průběžného dobíjení.
Solaris touto zakázkou pokračuje ve svém letošním vítězném tažení
Evropou: Po nedávném „dobytí“ Itálie, Francie a Norska
se tak Belgie
stává další zemí, kdy budou elektrobusy tohoto výrobce provozovány.
Místní média si v souvislosti s tímto projektem všímají skutečnosti, že
„domácí“ výrobci elektrobusů, nizozemský VDL a belgický Van Hool, nepodali do soutěže své
nabídky. Oba výrobci přitom mají ve svém produktovém portfoliu
elektrobusy o srovnatelných parametrech. Elektrické midibusy Van Hool
vybavené indukčním dobíjením slouží již téměř dva roky v historických
Bruggách.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Solaris Bus
& Coach
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Elektrobusy u
King
County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby
26.7.2017 Americká
agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL)
zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro
zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King
County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde
žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních
dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží
autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více
než 1500 vozidel.
Celý
článek zde
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý článek zde
21.7.2017 V polovině
července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o
nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“,
založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných
organizací. Iniciativa je založena na následujících třech
pilířích:
Celý
článek zde
18.7.2017 Od
února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva
elektrobusy
SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum
se
stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci
2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady
60 000 km k plné spokojenosti cestujících i
dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky
9 790 mm, šířky 2
525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním
výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Celý
článek zde
17.7.2017 Mezi
přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů).
Celý
článek zde
Průběžně dobíjené
elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii
27.6.2017
Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich
dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného
dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním
technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes).
To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský
nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za
oceánem v
Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na
severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s
průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku
nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v
únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
Elektrobus Optare
pro
Karlstad se 100% bezuhlíkovým provozem
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v krátké době po
zahájení svého 100% bezemisního provozu na Orknejských ostrovech,
dočkaly dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové
výroby elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve
švédském městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní
energetika jednou z důležitých strategických priorit. Elektrobusy budou
provozovány na linkách MHD č. 11, 12 a 13 v centru města. Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde