K jádru věci
Ekonomický a manažerský blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
redakce
Smartcityvpraxi.cz a Proelektrotechniky.cz
19.12.2024 Občas se nám přihodí, že dostáváme rozmanité „všetečné“
otázky k elektromobilitě. Těch otázek je víc od té doby, co jsme v naší
Edici smart city vydali knížku Elektromobilita v praxi. Poté, co
jsem na základě této knížky napsal také sérii blogových článků na
Médium.cz, přidaly se k otázkám rozmanité komentáře, ne vždy zdvořilé. Nebudu se zde zabývat psychologií online bojovníků proti
všemu. Chtěl bych se ale zamyslet nad jednou z těch otázek:
Myslíte si, že budou za deset či patnáct let všechna naše auta
elektrická?
Celý
článek zde
O generickém
maskulinu, rovnoprávnosti žen a absurdním přechylování
18.7.2024 Tento
článek je tak trochu osobní. Pojednává totiž o naší mateřštině, k
níž máme já i moje manželka a spolupracovnice Pavla velmi osobní vztah.
Moje maminka byla univerzitní učitelka češtiny, a i když brzy vyměnila
katedru za redakční psací stůl, cit pro náš mateřský jazyk jí zůstal.
Netřeba dodávat, že jej vštěpovala také nám dětem. Nad čím by snad
školní češtinářka mávla rukou, bylo doma po právu pranýřováno a
opravováno. Dodnes tak vnímám organismus naší krásné řeči i u
technických nebo manažerských textů a snažím se s ním pracovat, jak jen
to dané téma umožňuje.
Příběh o potrefené
huse, strategii smart city, SUMP a dotacích
27.6.2024 Bylo, nebylo… Jisté české město si zpracovalo svoji strategii smart
city. Po nějaké době tuto strategii dostal do rukou jistý konzultant v
oboru strategického řízení a chytrých měst. Ten se na ni podíval z
pohledu své profese a zjistil některé nesrovnalosti, které považoval za
poměrně zásadní. Tak začíná náš příběh.
MMR: Konspirační weby
už nedosáhnou na veřejné peníze, pomůže metodika pro mediální zakázky.
Naše redakce: Jak je možné, že na ně kdy dosáhly?
14.6.2023 Jak byla na začátku června 2023 informována odborná veřejnost, metodika
Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) pomůže veřejným institucím
zajistit, aby se jejich online inzerce neobjevila na portálech, na
kterých by mohla poškodit jejich dobré jméno. Patří mezi ně hlavně
konspirační a dezinformační weby.
Trh
veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí
1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé služeb s bohatými
zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní hodláte dále
zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě zprávy. Ta špatná
je, že ve veřejných službách je, oproti trhu soukromého podnikání,
všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá je, že vás umíme
naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm uspěli.
„Koktavé“
elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a
vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)
15.2.2022 „BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ –
takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v
berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský
dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy
koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů
standardních i kloubových. Většina elektrobusů je standardní délky 12
m, „noční“ koncepce s dobíjením v garážích. 17 kloubových elektrobusů
je průběžně dobíjeno z infrastruktury evropského standardu OppCharge,
tedy „reverzním pantografem“ podle normy SAE J3105/1. Do konce roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl
dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo
všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon.
Celý
článek zde
29.10.2021 Nedávno jsem si u připomínek k finanční části jedné studie
proveditelnosti marně lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti
projektu vzala perpetuita? Klíčilo ve mně podezření, že její
zpracovatelé si pletou investiční projekt a podnik a v důsledku toho
vnášejí zmatky do hodnocení finanční efektivnosti. Po důkladném
prostudování oficiální evropské metodiky pro analýzu nákladů a přínosů
investičních projektů, neboli cost-benefit analýzu (CBA), jsem nicméně
musel připustit, že ty zmatky tam tak trochu vnášejí také evropští
úředníci.
Celý
článek zde
26.10.2021 Od letošního jara jsem zapojený jako poradce zadavatele u studie
proveditelnosti pro projekt autonomní mobility a její infrastruktury,
který by měl být realizován ve městě onoho zadavatele. Není zde
důležité, kdo je zadavatelem, které je to město ani kdo je
zpracovatelem té studie. Dosavadní příběh té studie je nicméně zdrojem
poučení o multidisciplinárních úkolech a o organizační kultuře.
Celý
článek zde
26.4.2021 Ve třetím dubnovém týdnu 2021 byly odborné veřejnosti prezentovány
výsledky analýzy celkem 22 strategických dokumentů vztahujících se k
chytrým městům, obcím, jednomu kraji a jedné městské části. Tuto
analýzu vypracovali v létě 2020 pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
(MMR), které má koncept smart ciry v gesci, provozovatelé tohoto
portálu, konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. S ohledem na současnou situaci byl workshop organizován
online z MMR (viz foto) a připojilo se k němu na padesát zástupců
rozmanitých veřejných institucí včetně municipalit.
Celý
článek zde
26.2.2021 Tento
článek vznikl na popud kolegů žurnalistů zabývajících se veřejným
sektorem. Jeho cílem je ukázat některé principy a nástroje
strategického marketingového řízení aplikované na veřejné služby.
Vodítkem je přitom tzv. marketingový mix, zahrnující produkt (tj. zboží
či službu), cenu, místo (trh) a propagaci. Článek nemá ambice dodat v
několika odstavcích a obrázcích ucelené manažerské školení, ale spíše
nasměrovat čtenáře k dalšímu vzdělávání v tomto oboru.
Celý
článek zde
16.11.2020 Nazrál
čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály
vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů
i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si
tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti
manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení.
Nemáme ani ambice vtělit do našeho komentáře kompletní manažerské
školení. Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou
naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich
nejlepších znalostech a zkušenostech.
Celý
článek zde
13.11.2019 Víte,
co mají společného SWOT analýza (tedy analýza silných a slabých
stránek, příležitostí a hrozeb) a výchova dětí? V zásadě čtyři věci:
Zaprvé: kdekdo s tím přišel do styku, ale každý trochu jinak. Zadruhé:
kdo s tím kdy přišel do styku, mívá pocit, že právě on tomu rozumí
nejlíp. Zatřetí: selský rozum často přináší lepší výsledky než lpění na
odborné literatuře. A konečně začtvrté: vždycky záleží na konkrétní
situaci.
Celý článek zde
17.12.2018 Všichni známe
tu Čapkovu pohádku, jak pejsek s kočičkou pekli dort a
jak to nakonec dopadlo. Všimněme si teď okamžiku, kdy dort byl skoro
hotový a kočička ho jen jen strčit do trouby.
Zde
pokračuje naše bajka
pro dospělé.
Inzerce
v technických
médiích: tradice, realita a řešení
8.10.2018 „Připrav
se, začínáme sledování…teď!“ „Tenhle pán si bere časopis,
aktuální číslo, poznamenej.“ „Co tenhle pán? Ten si bere několik
čísel.“ „Podívej, jak je ten pán starý. To bude aktivní důchodce. Ti si
berou i starší čísla a pak si v nich doma listují. Osobně jim moc
fandím, ale o volbě inzerentovy nabízené technologie nerozhodují.“
„Podívej, skupina studentů…vezme si někdo z nich odborný časopis?“ „Ani
jeden…pro ně už je to asi pravěk.“ „Tahle paní si odnáší časopisy v
tašce.“ „Tu jí vnutila hosteska. Jenže ta paní o ně evidentně nemá
zájem, ještě tak o tu igelitku. Znamenám jako vynucený
odběr.“
Takové a podobné tiché hovory zaznívaly na letošním Mezinárodním
strojírenském veletrhu mezi pozorovateli z naší konzultační firmy.
Celý
článek zde