Smart Cities: nový (a
jiný) trh pro inovativní technologie
17.1.2019 Pojem „smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s
rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se
těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
Celý
článek zde
17.1.2019 Ve spolupráci Úřadu vlády ČR, Ministerstva pro místní rozvoj,
Technologické agentury ČR a Mendelovy univerzity v Brně byla vypracován
dokument „Analýza aktuální úrovně zapojení ČR do konceptu smart city a
smart region v souvislosti s novými trendy, včetně návrhů
opatření“. Tato analýza, obsahující také příklady osvědčené
praxe, byla zveřejněna v polovině ledna 2019. Za zmínku stojí, že se
tato analýza odvolává mj. na publikaci Smart city v praxi
od Jakuba
Slavíka, konzultanta v oboru smart city a provozovatele našeho portálu.
Celý
článek zde
17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský
provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány
mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci
téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví
ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích
včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen.
Celý
článek zde
16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového
Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily
představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65
procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních
kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel.
Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv.
Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní
vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému
návrhu.
Celý
článek zde
15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde
poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel),
málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne
ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí,
nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára
jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v
prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde
automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností
Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový
nákladní vůz na svoz odpadu. Celý
článek zde
10.1.2019 V souvislosti se znečištěním ovzduší ve městech se hovoří především o
dopravě. Zcela jiná situace je ale na venkově nebo v menších městech.
Podle zkušeností z konzultační praxe provozovatelů tohoto portálu
například česká vesnice o několika stech obyvatelích a několika
desítkách domů vypustí ze svých lokálních topenišť do ovzduší ročně
přibližně tolik pevných částic, jako desítky tisíc osobních automobilů.
Vedení měst a obcí přitom může na své spoluobčany apelovat – a to je
asi tak vše. Na pomoc (nejen) této situaci přichází na začátku ledna
2019 poslední vlna tzv. kotlíkových dotací z Operačního programu
Životní prostředí.
Celý
článek zde
10.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako
významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také
zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.
Celý
článek zde
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do
Krakova
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| 7
| 8 | 9
| 10 | 11
| 12
| 13 | 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| 33
| 34
| Archiv-2018/1
| Archiv-2018/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015