|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Tramvaje v Bordeaux: 130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS14.2.2020 Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky šetrný k historickým částem města (viz foto). V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.
Napájecí systém APS Spodní napájecí systém APS (z francouzského „Alimentation Par le Sol“ – povrchové trakční napájení) tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice, umístěné mezi pojezdovými kolejemi na libovolném povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie o napětí je odebírána pomocí dvou botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla. Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá odebírat energii, a nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a ostatní účastníky provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co do výkonu naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu tramvaje rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční energie řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla. Kromě Bordeaux dnes tento systém používají také tramvaje ve francouzských městech Reims (Remeš) a Tours, mimo Evropu v Dubaji, Sydney a Riu de Janeiro.
Tramvaje v Bordeaux Současná síť bordeauxských tramvají čítá čtyři linky s celkovou délkou tratí 77 km. Z nich 35 km, tedy téměř polovina, vedoucích centrem města je osazeno spodním odběrem Alstom APS o napětí 750 V DC. Zbývající část sítě používá svrchní odběr o stejném napětí. Všechny tramvaje, které zde jezdí, jsou typu Alstom Citadis (viz foto), z nich 118 je sedmičlánkových o délce 44 m a 12 pětičlánkových o délce 33 m. Jejich přepravní kapacita činí 218 – 300 cestujících. Všechny jsou vybaveny zařízením pro spodní odběr. Každoročně tyto tramvaje přepraví více než 100 miliónů cestujících. Po počátečních potížích při zprovozňování se tento napájecí systém vyznačuje dlouhodobě vysokou mírou spolehlivosti. Tramvaje jsou v Bordeaux nejen užitečným dopravním prostředkem, ale také významným městotvorným prvkem, propojujícím historické centrum s rezidenčními okrajovými částmi. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © TOMA - Richard Nourry (zdroj: tisková zpráva Alstom)
Smart city Vídeň: inteligentní mobilita, energetika a služby i městská zeleň pro klimaticky neutrální město
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |