Veletrh eSalon:
palivočlánková Toyota Mirai v Praze
16.11.2018 O palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře
našich portálů informovali již vícekrát, například v souvislosti se
záchrannou službou ve skotském Aberdeenu. U příležitosti
pražského veletrhu e-Salon v
listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět
vystavený.
Podívejme se na něj blíže.

Toyota Mirai (viz foto) je palivočlánový sedan poháněný
synchronním elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním
výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková
jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70
MPa. Jako zásobník elektrické energie slouží nikl-metal-hydridová
(NiMH) baterie o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah.
Palivový článek během provozu běží nepřetržitě, a pokud
je vozidlo v klidu, dobíjí trakční baterii. Elektřinu tak získává
elektromotor podle okamžité situace z baterie nebo přímo z palivového
článku.
Podle měření výrobce činí prakticky dosažitelný dojezd
na jedno naplnění nádrže cca 650 km, přičemž vlastní tankování vodíkem
trvá cca 3 minuty.
Schéma pohonu ukazuje obrázek.

Podle slov zástupců výrobce se připravuje po roce 2022
výroba modelu Mirai také v českém výrobním závodě. Budeme ji však moci
vidět i v běžném provozu?
Palivočlánková elektromobilita v ČR se prozatím omezuje
na jediný projekt palivočlánkového autobusu TriHyBus s plnicí
stanicí v Neratovicích. Ta je ovšem dimenzována na plnicí tlak 35 MPa,
běžný u těžkých palivočlánkových vozidel jako jsou autobusy, zatímco u
osobních automobilů se používá tlak dvojnásobný, tedy 70 MPa (viz
výše). Menší tlak pochopitelně znamená menší množství vodíku v nádrži.
Vodíková, resp. palivočlánková mobilita je nicméně
podporována i na úrovni vlády ČR, kromě jiného v Národním akčním plánu
čisté mobility. Pokud se naplní doporučení studie zpracované pro
Ministerstvo dopravy ČR, pak do roku 2025 by v ČR mohlo být vybudováno
až 12 vodíkových čerpacích stanic. Takže ano, je možné, že se s tímto
zajímavým vozem v dohledné době setkáme i na českých silnicích.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek ©
Toyota
Foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde

Přečtěte
si také:
2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s
dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v
USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony
však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy
nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský
projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní
logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v
říjnu 2018. Celý článek zde
19.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018
novou řadu svých palivových článků, označovanou jako
FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém
Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká
elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily,
manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují
provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků.
Celý článek zde
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v
červenci
2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.
Celý článek zde
S cestujícími bez
strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční
společnost má plány na bezobslužný provoz
21.8.2018 Provoz
bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
Celý článek zde
28.3.2018 Po
záchranné
službě ve skotském Aberdeenu
má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový
sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.
Celý článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde