Strojové vidění může
napomoci rozvoji autonomních vozidel
24.1.2019 Strojové vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a
průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová
informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro
automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým
systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na
výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj
ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu
spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií
strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž
byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.

Pro „vidění“ autonomních vozidel se často používá lidar, tedy „světelný
radar“. Jeho dosah a rozlišovací schopnosti jsou však omezené. Nehodí
se proto pro využití při vyšších rychlostech, například u rychlovlaků s
automatickým řízením.
PerceptIn naproti tomu prezentuje technologii strojového vidění
schopnou detekovat překážku až na vzdálenost 1000 m (viz obrázek nahoře). Ve
spolupráci s CRRC ji hodlá vyzkoušet ji na čínských rychlovlacích
jedoucích rychlostí až 300 km/h.
K vývoji spolehlivého systému stereo senzorů pro takovéto strojové
vidění bylo třeba vyřešit různé druhy technologií. Konkrétně šlo o
čočky, snímání a zpracování optického signálu, mechanickou konstrukci
zařízení, jeho kalibraci, navazující počítačové jednotky a související
algoritmy.
PerceptIn předpokládá, že na základě techno zkušeností vyvine
technologii strojového vidění pro kratší vzdálenost 300 m. Ta se bude
hodit pro autonomní vozidla ve smart cities, ale také třeba pro
aplikace v námořní nebo letecké dopravě.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek © Railway
Gazette International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s
celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace
metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do
provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný
milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand
Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
Celý
článek zde
17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský
provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány
mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci
téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví
ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích
včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen.
Celý
článek zde
S cestujícími bez
strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční
společnost má plány na bezobslužný provoz
21.8.2018 Provoz
bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
Celý článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde