Pojedou v Děčíně
kouřící elektrobusy?
15.4.2024 Dopravní podnik města Děčína vypsal ve druhé polovině
března 2024 soutěž na rámcovou smlouvu na dodávku až 20 nových 12m
elektrobusů s dodáním během osmi let, zveřejněna je na profilu
zadavatele. Podmínkou nákupu je získání dotací ze zdrojů EU. Kromě
dalších specifikací připouští zadání i přídavné naftové topení
elektrobusů. A zde je, resp. mohl by být, problém.
![](rozhovory_komentare/240-P1220019.jpg)
Problematikou přídavného naftového topení a jeho
ekologických a klimatických dopadů se zabývali provozovatelé tohoto
portálu při zpracování metodické publikace Elektrické autobusy
efektivně.
Došli přitom k následujícím zjištěním a závěrům:
Elektricky nebo naftou
Stanovení emisí základních polutantů z přídavného
naftového topení a jejich porovnání s elektrickým topením a s provozem
dieselových autobusů je poměrně složité, především s ohledem na různé
metodiky stanovení emisí a na různé zdroje vstupních dat. Zde si ukažme
rámcové srovnání elektrického nebo naftového přímotopu, nutných tehdy,
když účinnost vytápění založeného na principu tepelného čerpadla je
nízká.
Topení elektřinou je poměrně náročné na primární zdroje,
které jsou v současném energetickém mixu ČR plně bezemisní z cca 45 % a
uhlíkově neutrální zhruba z poloviny. To se odráží i ve struktuře
souvisejících emisí. Z pohledu výroby elektřiny v ČR jde však o
nepatrné objemy.
Lokální emise
Přídavná naftová topení pracují s nízkým tlakem vzduchu,
a tudíž nemohou filtrovat výfukové plyny. Jde tedy de facto o naftová
lokální topeniště. Tím se jejich emise, zejména lokální, významně liší
od emisí dieselových autobusů, které jsou filtrovány a s nároky
emisních tříd klesají.
Naftové topení tak vyprodukuje ve srovnání s provozem
dieselových autobusů kategorie Euro 5 a Euro 6 v ročním průměru malé
desítky procent emisí oxidů dusíku, cca stejné až trojnásobné emise
pevných částic a více než 20násobné emise oxidů síry.
Ve dnech, kdy je
naftové topení v provozu, produkuje v porovnání s dieselovým autobusem
cca srovnatelné dusíkaté emise (v průměru za Euro 5 a 6), násobky až
desetinásobky emisí pevných částic a více než stonásobek sirných emisí.
Uhlíková stopa
Elektrický přímotop má oproti naftovému ve výsledku cca
dvojnásobnou produkci oxidů uhlíku.
Naftové topení zároveň vyprodukuje za rok zhruba
desetinu uhlíkových emisí dieselového autobusu. Ve dnech, kdy je topení
v provozu, jsou jeho uhlíkové emise srovnatelné s emisemi dieselového
autobusu.
Závěr
Lze tedy shrnout, že přídavné naftové topení je oproti
elektrickému značně náročné na lokální emise a méně náročné na
klimatické dopady. Vzhledem k obvyklému zápachu spálené nafty se
kromě toho nabízejí elektrobusy vybavené naftovým topením jako velice
snadný terč politiků a médií, kteří (která) nejsou elektromobilitě
naklonění.
Plně elektrické řešení je pochopitelně náročné na
kapacitu baterií, a tím i na celkovou cenu vozidla. V konkrétním
případě Děčína s politikou „s dotacemi ekologicky – bez dotací
neekologicky“ se nicméně pořizovací cena vozidel nejeví jako zcela
zásadní faktor.
Je tedy spíše na politickém rozhodnutí města, zda pořídí
svým občanům levněji „kouřící“ elektrobusy (a je připraveno o tom v
zimním období komunikovat s médii), anebo si připlatí na plně
elektrické řešení.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy:
Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v
organizacích IV
21.3.2024
Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné
konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9.
ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny
na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech,
včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se
dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb,
municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
Naše
služby pro Váš marketing
Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.
Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k
dispozici ZDE:
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě
realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde