Elektromobilita ve
městech jako nedílná součást SUMP
16.9.2016 Plánem
udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable
Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování
potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem
zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci
konceptu smart
city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve
městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k
tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility: Make it happen
through SUMPs!“, tedy „E-mobilita: zrealizujte ji pomocí SUMP!“,
zpracovaný pod hlavičkou evropské iniciativy CIVITAS, který byl
publikován v září 2016.
Dokument konstatuje, že v evropských městech se doprava
podílí na
veškeré spotřebě energie v průměru 30 %, z toho 80 % připadá na osobní
a nákladní automobily. Jednou z cest, jak zlepšit tuto situaci, je
elektrifikace individuální a hromadné dopravy ve městech. Tato
elektrifikace by měla tvořit dílčí strategii v rámci SUMP.
Dokument CIVITAS Insight k tomu doporučuje neopomenout
čtyři základní
prvky:
• zahrnutí všech
zainteresovaných osob a
organizací – tedy zejména občanů, dopravců, výrobců a energetických
společností – a vedení rozhovorů s nimi,
• definování cílů a vizí,
tedy jednoduše
nejen „bude tu elektromobilita“, ale především „k čemu nám tu bude a
jak bude realizována“,
• definování „balíčků“
konkrétních
opatření, které by měly mj. zajistit rovnováhu mezi propagací a
rozvojem elektrické městské dopravy a individuální elektromobility,
• vyhodnocování, tedy
zpětná vazba, jak
konkrétně zavádění elektrických dopravních prostředků a jejich
infrastruktury změnilo městskou mobilitu.
Konkrétní opatření při zavádění elektromobility ve
městech jsou
uplatňována v kontextu celkového plánování městské mobility. To se týká
zejména následujících oblastí:
• podpora poklesu
celkového objemu
dopravy, například využíváním sdílených vozidel (car sharing
elektromobilů),
• podpora alternativních
druhů dopravy
(například používání elektrických kol),
• snižování emisí u
firemních vozidel v
městské správě a v soukromých firmách nákupem elektromobilů a plug-in
hybridních vozidel,
• soulad strategie
elektromobility a
strategie dopravy v klidu, tedy parkování, tak aby umožnilo
elektromobilům lepší průjezd ulicemi a poskytlo příležitosti k nabíjení.
Jedním z úspěšných příkladů, které tento CIVITAS Insight
uvádí, je
německý Stuttgart. Mezi jeho opatření pro podporu elektromobility patří
například bezplatné parkování elektromobilů a plug-in hybridních
automobilů na všech veřejných parkovištích na základě zvláštního
povolení vydaného městem. Město také podporuje bezemisní městskou
logistiku pomocí užitkových elektromobilů a nákladních elektrokol.
Městské organizace stále více využívají elektromobily a město si
zřídilo zvláštní fond na financování jejich vyšší ceny. Městský
dopravce používá diesel-hybridní autobusy. Město také od roku 2016
rozvíjí akční plán na podporu elektrických taxi zahrnující příspěvky na
jejich nákup a síť rychlonabíjecích stanic určených pouze pro vozy taxi.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Consulting
Services:
Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Novinky z technologií
a finančních nástrojů pro elektrické autobusy: zpráva z konference
„Elektrické autobusy pro město V“
25.11.2016
Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako
doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý, tedy vlastně
„půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro město“,
organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl
Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Konference, která se
stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se zúčastnilo na 150 zástupců
dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a dalších odborníků, kteří se
zajímají o aktuality a vývojové trendy u elektrických autobusů a jejich
financování.Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná
zpráva z uvedené akce. Celý
článek zde
5.10.2016 Dne 4. října
2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené
akce. Celý článek zde
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii
nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako
preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení
zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího
řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích
systémů. Hlavní elementy této strategie zahrnují: Celý článek zde
3.6.2016
Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a
využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých
internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu,
manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city.
Komentář se zamýšlí nad tím, zda smart city je revoluce nebo jen
„smart“ slogan. Na jednoduchých příkladech moderních
technologií komentář ukazuje, že
k žádné převratné revoluci v technologiích zřejmě nedochází. Co se však
významně mění, je způsob jejich využívání: Celý článek zde
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi
dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku,
ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány
mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v
květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní
zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich
zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Celý
článek zde
Rozhovor
v MF Dnes s Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu
18.4.2016
Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF
Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17.
4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma
pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu
inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní
praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý
větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. Celý
článek zde
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu, s dovolením, ještě
dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše dcera se dala do
studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově univerzitě. Při
jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se zkrátka
nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle koncept smart
city, který při naší konzultační, novinářské a konferenční činnosti
pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal nabývat další
dimenzi. Jako technici a ekonomové vidíme v infrastruktuře
inteligentního města především nové technologie pro přenos informací,
chytrou a čistou mobilitu a chytrou městskou energetiku, služby a
obydlí. To vše se dá, přes všechny jemné nuance, shrnout pod pojem
„šedá infrastruktura“, tedy infrastruktura lidskou rukou vytvořená.
Stačí pouhý pohled z okna, a je zřejmé, že pouze s takovouto „šedou“
infrastrukturou by svět ve městě byl opravdu šedý. Celý článek zde
Vrchlabí –
inteligentní město s chytrou sítí
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. Celý článek zde