|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování24.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km (to je pro srovnání zhruba dvojnásobek celkové délky tratí pražských tramvají a pražského metra). Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť, zejména pak její přestupní uzly, poměrně složitá a orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v září 2017. Pilotní projekt zahrnoval 54 z celkem 270 stanic londýnského metra. Zde bylo shromážděno 509 miliónů datových jednotek o 42 miliónech cest na základě signálů z 5,6 miliónů mobilních zařízení. Po depersonalizaci byla data podrobena detailní analýze odborníky z londýnského dopravního úřadu Transport for London. Data byla utříděna podle „typu pohybu“, jako je vstup a výstup ze stanice, přestup nebo jen průjezd stanicí ve vlaku. Na tomto základě pak bylo mnohem lépe vidět, jak se cestující pohybují po stanicích, jak přestupují a kde se tvoří fronty. Pilotní projekt ukázal mnohé poznatky, které by nemohly být získány pomocí běžných dopravních průzkumů nebo analýzou statistik z odbavovacích zařízení. Ukázalo se například, že cestující jedoucí metrem z nádraží King’s Cross (přestupní uzel šesti linek metra) na nádraží Waterloo (přestupní uzel čtyř linek metra) užívají až 18 různých tras. Dvě z nich jsou nejoblíbenější, nicméně cca 40 % cestujících je nepoužívá. Data získaná z WiFi sítě by mohla přinést mnohý užitek, například • informování cestujících o nejlepší trase s minimem front ve stanicích, • pomoc cestujícímu při plánování trasy podle jeho preferencí – nejkratší doba přepravy, nejméně front nebo nejmenší pěší vzdálenost, • podrobnější informace o dopravě v Londýně, poskytované v reálném čase, • účinnější stanovení priorit pro investice v dopravě, • informace o proudech cestujících pro komerční účely reklamě nebo maloobchodu v síti metra. Transporf for London proto nyní zahájil rozsáhlou diskusi se všemi vládními i nevládními organizacemi zapojenými do ochrany osobních dat, jak tento pilotní projekt rozšířit pokud možno na celou síť metra a provozovat průběžně. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Obchodovatelné povolení k parkování: amsterodamský experiment pro řízení městské mobility21.9.2017 Amsterodamská univerzita Vrije University začala v září 2017 v Amsterodamu zajímavý a neobvyklý experimentální projekt, směřující k řízení městské mobility. Jeho podstatou je vyzkoušet, jak by fungovaly v praxi proměnlivé poplatky parkování a tržně obchodovatelná parkovací povolení. Pět set automobilistů, kteří se účastní projektu, dostalo stanovený rozpočet na parkování a určený počet parkovacích povolení, o jejichž využití mohou rozhodovat. Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 201728.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“ 6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu vozového parku. MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na 3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu Massachusetts. Celý článek zde „Smart screens“ pro cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities6.5.2015 V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2 byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města, resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku. Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |