Hybridní bateriové
vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na neelektrifikovaných odbočkách
12.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě
místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu
nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní
zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových
technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní
vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie.
Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt
Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal
zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.
Dvouvozové elektrické jednotky Flirt Akku pro NAH.SH (viz obrázek)
budou mít 124 sedadel a celkovou kapacitu 198 cestujících.
Samozřejmostí je vybavení pro handicapované cestující a pro cyklisty,
komfort pro uživatele internetu i vnitřní průmyslová televize (CCTV).
Tyto elektrické jednotky budou mít za optimálních podmínek dojezd na
baterie 150 km. Nejdelší neelektrifikovaný úsek je přitom předpokládán
80 km – je zde tedy dostatek provozní rezervy. Baterie budou dobíjeny
ze stávající trolejové infrastruktury o německé napěťové sestavě 15 kV
16 2/3 Hz ve stanicích Kiel, Neumünster, Flensburg, Lübeck a Lüneburg a
na trati Osterrönfeld – Jübek. Možnosti dobíjení budou i na dalších
místech a připravují se také některá dílčí prodloužení stávající
trolejové sítě.
Celkem objednaných 55 těchto vlaků by mělo být uvedeno do provozu od
roku 2022. Součástí smlouvy o celkovém objemu 660 mil. € (přes 17 mld.
Kč) je kromě dodání vozidel také jejich údržba po dobu 30 let. Smlouva
zahrnuje i opci na dalších 50 vlaků tohoto typu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Railway
Gazette International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech
kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP. Ke konci května
2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s
cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v
Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka
byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.
Celý
článek zde
4.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019
dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu
o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz
metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při
rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou
přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.
Celý
článek zde
31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko
byla v květnu
vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu
Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve
spolkové zemi Hessensko.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde