|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. Elektrobus Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW). Jako zásobník energie slouží 180 články lithium-iontových trakčních baterií o celkové kapacitě 172 kWh. Na jedno nabití ujede elektrobus 130–150 km. Maximální dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby. Pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7–8 hodin, ve druhém maximálně hodinu. Provoz Elektrobusy patří domovsky do garáží společnosti Arriva v pražských Vršovicích, kde je pro ně zřízena dobíjecí stanice. Každý pracovní den jezdí na linkách BB1 a BB2, přes noc se nabíjejí. Každý vůz najede na lince v pracovní den kolem 100 km, přičemž z garáží na Budějovickou, kde linky začínají, jsou to cca čtyři kilometry. Každý z elektrobusů denně přepraví kolem 1 800 cestujících během 50 jízd. Z nedávného průzkumu společnosti PASSERINVEST GROUP mezi zaměstnanci BB Centra vyplývá, že tyto kyvadlové linky využívá 45 % dotazovaných. Nadpoloviční většina respondentů podle průzkumu uvítala zařazení elektrobusů do provozu, jejich šetrnost k životnímu prostředí a je spokojena s jejich tichým chodem a čistším prostředím. Spokojen je i dopravce. Právě v současném zimním období hodnotí pochvalně chování elektrobusu při jízdě na sněhu, kdy mu pomáhá zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. Na celkové ekonomii provozu je znát i rekuperace při brzdění nebo při jízdě z kopce. Do garáží se vracejí elektrobusy po celodenním provozu vždy s dostatečnou kapacitou baterie, která činí zpravidla 30 %. Součástí ceny elektrobusu je i nabíječka na pomalé nabíjení pro každý vůz – toto řešení se dopravci osvědčilo. Po odstranění prvotních dětských nemocí hodnotí dopravce elektrobusy celkově jako velmi spolehlivé. Po roce bez problémů absolvovaly první STK i elektrickou revizi.
Obchodní model BB Centrum, které je linkami BB1 a BB2 obsluhováno, je multifunkční projekt v pražské Michli, zahrnující kanceláře, obchody a rozmanité komerční i občanské služby. Nyní se zde nachází 17 dokončených budov a z celkem plánovaných 375 000 m2 je postaveno přibližně 250 000 m2. Developerem BB Centra je již zmíněná společnost PASSERINVEST GROUP. Elektrobusy, které jsou na linkách BB1 a BB2 nasazeny, vlastní Arriva Praha. Každý z vozů stál přes 9 milionů korun a byl pořízen takříkajíc „za své“, bez dotací nebo bankovních nástrojů. Arriva dodává na základě smlouvy pro PASSERINVEST GROUP smluvní přepravu za cenových podmínek, které Arrivě pokryjí provozní náklady, investici a zisk. Náklady na tuto přepravu pak PASSERINVEST uhradí a dále rozpustí mezi nájemce BB Centra podle klíče, jímž je velikost pronajaté plochy. Pro nabíjení elektrobusů nejsou využívány žádné speciální tarify pro elektromobilitu. Garáže Arriva ve Vršovicích odebírají standardně elektrickou energii od PRE. Noční nabíjení přitom dává možnost využití výhodnějších sazeb hromadného dálkového ovládání, tzv. nočního proudu. Cílem tohoto společného projektu je přispět ke zlepšení životního prostředí a snížení dopravního hluku v BB Centru a okolí. Pro PASSERINVEST znamená tento projekt směr, který hodlá sledovat i do budoucna. Projekt zároveň ukazuje, jak při vhodně voleném obchodním modelu může být ekologická přeprava cestujících komerčně životaschopná i bez dotací či jiných podpůrných nástrojů. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © PASSERINVEST GROUP Přečtěte si také: Vyhodnocení 20. výzvy IROP k nízkoemisním vozidlům: soumrak „feudálních“ investičních dotací?9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho povolaných a méně vyvolených. Podáno bylo celkem 37 žádostí, z nichž 35 vyhovělo podmínkám, avšak jen necelá polovina z nich – 13 žádostí – na dotaci skutečně dosáhla. Všichni „vyvolení“ měli žádost hodnocenou na úrovni maximálních 90 bodů. Hodnocení 90 bodů ovšem získaly i další tři žádosti, na které se již nedostalo. Kritériem byl čas podání žádosti a šlo tu doslova o minuty. Nejhorší žádost, která vyhověla požadavkům, ale na dotaci již nedosáhla, měla 60 bodů – tedy na velmi příznivé úrovni dvou třetin maxima. Celý článek zde Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech 30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy autonomní vozidla a jejich využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu, se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně aktuální smogové situace. Město Värnamo: chytrá mobilita s elektrickými autobusy nejen do velkoměst26.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. Czechbus 2016 je za námi, ať žije Czechbus 2017 – samozřejmě elektricky 24.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce Solaris. A elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli našeho portálu. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |