„Reverzní logistika“
ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní
dopravě
10.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz.
Prvním krokem je soustřeďování zásilek kurýrní služby Bring (tato
společnosti je jinak rovněž zapojená do projektu FREVUE v norském
hlavním městě Oslo) v podzemních garážích velké realitní společnosti
Vasakronan na stockholmské třídě Mäster Samuelsgatan. Zde bylo
vytvořeno tzv. konsolidační centrum, odkud jsou rozváženy všechny
balíky a palety se zbožím do čtyř přilehlých čtvrtí Stockholmu.
Předpokládá se, že k zásilkám služby Bring přibydou i zásilky od
dalších dodavatelů. Díky fungování tohoto konsolidačního centra je
možné ušetřit provoz jednoho nákladního vozidla.
Druhým krokem je propojení této rozvážky se svozem tříděného odpadu,
prováděného podnikem městských služeb Ragn-Sells pomocí elektrického
tahače Linde a přívěsu řady 127-02 (viz foto). Tento tahač uveze 2 tuny
nákladu na korbě a zároveň utáhne přívěs o celkové hmotnosti 4,5 t.
Díky svému bezemisnímu provozu má povolení k provozu na pěších zónách
ve městě.
V rámci tohoto propojení provádí Ragn-Sells na jedné cestě zároveň
rozvoz zásilek a svoz tříděného odpadu. Tím se jednak ušetří další
cesty, a jednak je celý svoz a rozvoz bezemisní.
Tato iniciativa ohledně „reverzní logistiky“ prostřednictvím
konsolidačního centra je nyní ve zkušební fázi, kdy se vzájemně slaďují
potřeby a možnosti všech zúčastněných. Jak naznačeno výše, je zde
spatřován potenciál dalších zefektivnění městské logistiky.
Do iniciativy „reverzní logistiky“ je aktivně zapojeno také vedení
města Stockholm, které funguje v projektu FREVUE od jeho samého začátku
v roce 2013. V rámci tohoto projektu funguje jako prostředník mezi
jednotlivými účastníky a pomáhá jim rozvíjet potřebné obchodní modely.
V této iniciativě spatřuje příležitost ke snižování ekologické zátěže
ve městě, redukci silničního provozu i zlepšení pracovních podmínek
řidičů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © FREVUE
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Projekt FREVUE:
zkušenosti Stockholmu s veřejným zadáváním služeb ekologické smluvní
dopravy
17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly
proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“
(volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental
requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy
„Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“.
Celý článek zde
Město Stavanger:
chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě
30.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném norským
velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i
zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu
komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento
zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve
smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to
někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy,
udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré
technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je
zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel. Typickou obytnou budovou je čtyř- až
osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není
nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly
tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v
mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý
článek zde
30.10.2015 Rakouský Graz
(neboli
Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým
největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň
se hlásí ke konceptu smart city.
Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem
Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015
iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení
provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou
společností GreenWay Operator. Celý článek zde
16.7.2015 V rámci
evropského projektu FREVUE nasadila koncem června
2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v
Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů
eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato
vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24
tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. Celý
článek zde