Indukčně dobíjené
elektrické midibusy v Milton Keynes: úspěšně od roku 2014
19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku
2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce
Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.

Indukční dobíjecí zařízení pro tyto elektrobusy dodává výrobce
Conductix-Wampfler skrze svoji specializovanou dceřinou společnost.
Tento systém s obchodní značkou IPT® je široce nabízen především pro
průmyslové provozy. Není tedy primárně zaměřený na elektrobusy, jako
například jeho mladší (a známější) konkurent Bombardier PRIMOVE. Nicméně již
mnoho let úspěšně funguje například u midibusů v italském Turínu (viz
studie „E-mobilita v MHD“) a elektrické
dopravní prostředky jsou výrobcem sledovány jako nový trh.
Elektrobusy v Milton Keynes jezdí po 24 km dlouhé lince vedoucí ze
severu na jih města přes městské centrum. Na linku vyjíždějí
elektrobusy plně nabité v 6 hodin ráno a vracejí se ve 23:30. Během
13minutového pobytu na konečné stanici stráví elektrobus 10 minut
indukčním rychlonabíjením, při němž jsou trakční baterie opětovně
dobíjeny výkonem 120 kW na cca 70 % své kapacity. Vlastní přenos
energie probíhá mezi primární plošnou cívkou zabudovanou na nabíjecím
místě pod povrchem vozovky a sekundární cívkou na vozidle, která se při
dobíjení vysune na vzdálenost 4 cm od primární cívky.
Během celodenního provozu najede každý z elektrobusů přes 300
km. Při návratu z linky nemívají elektrobusy v bateriích méně
než 40 % energie. Přes noc jsou pomalu nabíjeny výkonem 20 kW. Toto
pomalé nabíjení nevyžadovalo žádné dodatečné investice do rozvodných
zařízení v depu.
Životnost trakčních baterií byla původně plánována na dobu pěti let,
ale prozatím se zdá, že bude mnohem delší. To zvyšuje celkovou
ekonomiku provozu elektrobusů. Podobné zkušenosti ostatně mají i
nejdéle provozované české elektrobusy SOR v Ostravě, které jezdí
na linkách MHD již od roku 2010.
Dosavadní pozitivní zkušenosti vedou město Milton Keynes k rozšíření
provozu o dalších 11 elektrobusů, na něž byla přidělena státní dotace z
Office for Low Emission Vehicles (OLEV) ve výši 1,6 mil. £ (50,6 mil.
Kč) na elektrobusy plus 127,5 tis. £ (4 mil. Kč) na jejich
infrastrukturu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Eltis.org
Další informace zde
Přečtěte
si také:
21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Celý článek zde
Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard
OppCharge
6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde
Seminář Čistá mobilita
v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení
3.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
SmIndukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500 tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury
28.2.2017
Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a
jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále
zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez
estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z
hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení
typu Bombardier PRIMOVE,
provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech.
V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park
elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl
miliónu kilometrů.
Celý článek zde
Projekt ZeEUS ve
Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu
do rutinního provozu
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i Plzeň, má oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových
elektrických hybridních
autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71
cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v
rutinním
provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších
zemích a městech.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde