5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
30.8.2018 Jakkoli je veřejné osvětlení v obcích podmínkou bezpečnosti a
civilizační samozřejmostí, nevhodně volená technologie může vážně
škodit přírodě i lidem – viz rozhovor s Dr. Hollanem z Akademie věd ČR. Ministerstvo
životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu proto na konci
srpna 2018 vyhlásily koordinovaně dotační výzvy s cílem snížit tzv.
světelné znečištění.
Celý článek zde
28.8.2018 Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple.
Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici
Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale
zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v
praxi. Vzhledem k nekomerční povaze projektu byla pro tento
účel zvolena levná technologie, ačkoli technologie firmy Smartiple
jinak dokáže pracovat takřka se všemi typy kamer a vizuálních senzorů.
Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem:
Celý článek zde
27.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na
asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky
Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města
Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell
Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu
elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci
2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd.
(KOSPO).
Celý článek zde
24.8.2018 Cyklistická doprava je, jako jedna z forem bezemisní dopravy, v rámci
smart city široce podporována vzděláváním a dalšími opatřeními
investiční i neinvestiční povahy. Jako všechno na světě však má tento
přístup i svoji stinnou stránku: Na bicykly sedají také lidé, kteří
„chráněného“ postavení cyklistů zneužívají k agresivnímu chování, a v
důsledku tak ohrožují pěší i ostatní cyklisty stejně jako agresivní
motoristé. Proti tomuto jevu hodlá vláda Velké Británie včas podnikat
potřebné preventivní kroky. V srpnu 2018 proto iniciovalo britské
ministerstvo dopravy (Department of Transport) veřejnou konzultaci k
návrhu příslušných opatření.
Celý článek zde
21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
Celý článek zde
21.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný
dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu.
Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve
městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné
provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen
pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je
dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové
město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v
srpnu 2018.
Celý článek zde
16.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační
technologie, jako například ViriCiti, ale také sami
výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro efektivní správu
vozového parku jsou stále více žádány moderní informační technologie.
Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby od polského výrobce
vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl odborné veřejnosti
představen v srpnu 2018.
Celý článek zde
15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího
druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle
projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad
Birnbachu) i
jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl
zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna
2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.
Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký.
Celý článek zde
14.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy
doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“
sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat
provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na
smyčce v Ettlingenu. Sloupy dodá německá společnost Powerlines Group. Jsou vyrobeny z
plastů, vyztužených sklem (GRP). Podobné sloupy jsou od roku 2013
testovány v Belgickém Oostende u tramvajové dráhy vedoucí poblíž
pobřeží. Zde úspěšně odolávají slaným mořským větrům, a protože
nerezavějí, mají významně delší životnost než ocelové sloupy.
Celý článek zde
10.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v
Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním
španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi
dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na
hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la
Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips
Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného
osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v
červenci 2018. Svítidla pro veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz zahrnují dálkově
ovladatelné LED zdroje s možností stmívání. Svítidla jsou kromě toho
vybavena speciální „hvězdám přátelskou“ optikou, tak aby osvětlení
nenarušovalo práci nedaleké observatoře.
Celý článek zde
10.8.2018 Přepravní služby typu Uber se staly fenoménem, zlevňujícím dopravu
automobily a zvyšujícím dostupnost těchto služeb. Jejich nekontrolovaný
rozvoj v New Yorku i jinde má však také odvrácenou stranu – ucpané ulice
plné prázdných vozů a řidiče placené na hranici minima. Newyorská
radnice se proto v srpnu 2018 odhodlala k nepopulárnímu kroku: Vydala
městskou vyhlášku, jíž po dobu jednoho roku vyhlásila stop stav na
vydávání nových licencí pro vozidla těchto služeb. Zároveň stanovila
minimální hodinovou mzdu pro jejich řidiče.
Celý článek zde
NP ŽP Ekoinovace: 100
mil. Kč pro „chytré“ projekty, v pilotním běhu uspěly např. lokální
smart grid nebo moderní veřejné osvětlení
9.8.2018 Nové problémy si žádají nová řešení. Aby Česko dokázalo lépe čelit
suchu, povodním, smogu či neefektivnímu využívání odpadů, potřebuje
tzv. ekoinovace – inovativní projekty, které využívají netradiční nebo
u nás nepoužívané technologie s přínosem pro životní prostředí. Na
inovativní projekty vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí a Státní
fond životního prostředí ČR novou výzvu č. 3/2018 v rámci Národního
programu Životní prostředí. Chytré nápady – projektové náměty, mohou zájemci o dotace předkládat u
Státního fondu životního prostředí ČR od 30. července do konce října
2018. Získat mohou finanční příspěvek ve výši až 20 milionů korun.
Celý článek zde
7.8.2018 Pražský veletrh Czechbus 2018, který se připravuje na
20. – 22. listopadu 2018 opět ve Veletržním paláci v Praze, je tradičně
zaměřený na širokou paletu autobusů a jejich příslušenství a
souvisejících služeb. Letos bude významnou měrou zaměřený i na podporu
konceptu smart city, k
čemuž dopomůže také firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
která je provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
2.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní.
Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny
všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra.
Celý článek zde
1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní
přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na
světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s
cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny
na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla
nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku
se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od
kanadské firmy Hydrogenics.
Celý článek zde
30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného
dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská
společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k
bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S
výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním
místě se zařadil Londýn.
Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení,
zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování
nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility
je jedním z nich.
Celý článek zde
27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi
evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské
hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové
odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility
reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného
plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop).
MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla,
informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný
rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout
nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků
aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4
| 5 | 6
| Archiv-2022
| Archiv-2021
| Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018/2
| Archiv-2018/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015