|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Technický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění19.2.2020 Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití. Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční spotřeby, což je samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky. Technický SOC představuje veškerou, nijak neomezenou kapacitu baterií vozidla danou jejich technickými a fyzikálními vlastnostmi. Obvykle se tento údaj také stává předmětem marketingových informací nebo technických specifikací výrobce. Při vlastním provozu však může být zavádějící. Platí totiž, že přiblíží-li se stav nabití baterií nule, začne velmi rychle klesat. Naopak při nabíjení trvá dlouhou dobu, než se stav nabití dostane z úrovně pod 100 % nabití na plnou kapacitu. Je to dáno jejich nabíjecí a vybíjecí křivkou, které nejsou lineární. Má to pak praktické dopady na provoz elektromobilu v podobě možného uvíznutí „bez proudu“ na jedné straně nebo zbytečně dlouhého čekání při nabíjení na straně druhé. Do hry proto vstupuje druhá jmenovaná veličina, provozní SOC. Ten říká, kolik energie je v baterii k dispozici pro praktické použití, omezíme-li z výše uvedených důvodů extrémní polohy stavu nabití blízké 0 % a 100 % nabití. Tento stav nabití baterií se také obvykle zobrazuje na příslušném displeji u řidiče. Vztah mezi technickým a provozním SOC ukazuje obrázek. Zatímco však technický SOC je daný konstrukcí baterie, pro stanovení provozního SOC neexistuje žádné pravidlo. Typicky, ale ne výhradně, „ukrojí“ výrobci z technického SOC při stanovení provozního SOC horních a spodních 10 %. Provozní kapacita baterií je pak o 20 % menší než jejich technická kapacita, daná konstrukcí a fyzikálními principy. Je zřejmé, že pro plánování jízdy je třeba počítat s provozním, nikoli technickým SOC. V tomto smyslu je pak také třeba rozumět technickým specifikacím a marketingovým informacím výrobců. Někteří výrobci umožňují využít i spodních 10 % technického SOC, tedy jít pod 0 % provozního SOC, nastane-li nouzová situace. Záruční podmínky baterií pak zpravidla stanoví, kolikrát je možno tento spodní limit překročit. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © ViriCiti Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Elektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení
Göteborg má další projekt „života po životě“ baterií z elektrobusů Volvo
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |