|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexuPoužité baterie z elektrických vozidel – kam s nimi?5.2.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým.
To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. O tomto využití se v odborných kruzích již nějaký čas hodně hovoří. Až donedávna však zůstávalo jen u odborných debat. Ve švédském městě Göteborgu se, vůbec poprvé v Evropě, rozhodli přejít od slov k činům a vyzkoušet na obytném komplexu Viva (viz foto níže) „život po životě“ trakčních baterií z elektrických autobusů v reálných podmínkách obytných budov. Výsledkem je projekt „Positive Footprint Housing“, tedy „Bydlení s pozitivní stopou“. ![]() Družstevní obytný komplex Viva se 132 byty s fotovoltaickými panely na střešeElektrické autobusy v GöteborguOd roku 2015 jezdí na lince 55 göteborgské městské dopravy elektrické autobusy Volvo s průběžným dobíjením – bateriové elektrobusy a plug-in hybridní autobusy kombinující plně elektrický provoz s diesel-hybridním provozem. (Pro úplnost – další zkušební provoz, tentokrát kloubových elektrobusů Volvo, probíhá od léta 2018 také na části linky 16).
Provoz těchto elektrobusů, normálně vedený v jízdním řádu veřejné dopravy, je součástí projektu ElectriCity zaměřeného na inovativní technologie pro městskou mobilitu. Každý z deseti elektrických autobusů Volvo na lince 55 je vybaven trakčními bateriemi (tedy bateriemi pro pohon) o kapacitě 76 kWh. Baterie jsou dobíjeny jednak pomalu v depu po dobu cca 4 hodin, a jednak rychlodobíjením velkými výkony po dobu 3 – 6 minut na konečných zastávkách (viz foto výše a plánek linky vpravo). Základem pro „život po životě“ se stalo 14 bateriových jednotek z některých těchto elektrických autobusů, stálým používáním degradovaných na méně než 80 % své kapacity. Z nich byl vytvořen stacionární zásobník energie. Projekt Positive Footprint HousingVýzkumný projekt „Positive Footprint Housing“, v jehož rámci se stacionární zásobník energie zkouší, byl spuštěn v prosinci 2018. Spolupracují na něm společnosti a organizace Volvo Buses (výrobce elektrobusů), Göteborg Energi (městská energetická společnost), Riksbyggen (správa budov) a Johanneberg Science Park (vědeckotechnická instituce zabývající se rozvojem měst). Cílem je prozkoumat možné využití baterií z elektrobusů jako zásobníku energie u obytných budov vybavených vlastními fotovoltaickými panely. Tento projekt je zároveň součástí evropského projektu IRIS Smart Cities, spolufinancovaného z evropského programu Horizon 2020 pro podporu výzkumu a inovací. Objektem, na němž se tento projekt realizuje, je již zmíněný družstevní obytný komplex Viva se 132 byty (viz foto dole za článkem a také nahoře) ve správě firmy Riksbyggen. Do vínku si dal být nejinovativnějším a nejekologičtějším obytným komplexem ve Švédsku, tzv. „Positive Footprint Housing“ tedy „obydlí s pozitivní stopou“. Do komplexu se v prosinci 2018 začali stěhovat první obyvatelé. „Sklad energie“ a jeho fungování
Kapacitu takového bateriového zásobníku (viz foto vpravo) si lze jednoduše přestavit třeba tak, že s jeho využitím lze současně naplno nabít čtyři elektromobily (každý 40 kWh) a 30 elektrokol (každé 0,5 kWh) a zároveň vyprat prádlo v 25 automatických pračkách (každá 1 kWh). Tento „sklad energie“ pomáhá vyrovnat výkyvy ve výrobě a spotřebě energie z fotovoltaických zdrojů na střechách obytných domů. Podporuje také možný nákup elektřiny z veřejné sítě v době, kdy je levná, pro její pozdější spotřebu. Zlepšuje to energetickou efektivnost celého sdružení obyvatel komplexu Viva a zároveň napomáhá stabilitě městské energetické sítě.
Shromážděná data z energetického systému využívajícího bateriový zásobník podpoří inteligentní energetický management a optimalizaci spotřeby energie. Přitom bude brána v úvahu spotřeba energie obytného komplexu spolu s efektivním využíváním energie v celém městě se sníženými nároky na životní prostředí. A co bude s bateriemi dál?Předpokládá se, že po dalším opotřebení baterií tak, že už nebudou moci sloužit ani ve stacionárním režimu, budou tyto baterie rozebrány a recyklovány pro výrobu nových bateriových článků pro elektrobusy. Okruh se uzavře. Jakub Slavík pro VOLVO GROUP CZECH REPUBLIC Foto a obrázky © AB Volvo, Lindholmen Science Park a Johanneberg Science Park Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Příběhy chytrých pomocníků“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde Obytný komplex Viva se 132 byty s fotovoltaickými panely na střeše![]() Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)
Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö
Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“
Celý článek a prezentace ke stažení zde Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |