V Polsku přibude přes
40 elektrobusů Solaris
1.11.2016
Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští
dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává
sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity.

Do Krakova dodá Solaris městskému dopravci MKP 17
standardních 12m elektrobusů a 3 kloubové 18m elektrobusy. Elektrobusy
budou dobíjeny ze zásuvky nebo rychlým průběžným dobíjením pomocí
čtyřpólového pantografu na střeše vozidla. Zařadí se tak k dalším
průběžně dobíjeným elektrobusům v Krakově. Krakov se
tak stane prvním polským městem provozujícím čistě elektrobusovou linku
MHD.
Zajímavostí elektrobusů v Krakově je, že používají pro
průběžné dobíjení čtyřpólovým systémem energetickou infrastrukturu pro
městskou tramvaj. Tímto způsobem se spojí dvě systémové přednosti:
bezpečnost, rychlost nabíjení a probíhající proces standardizace při
použití čtyřpólové nabíjecí technologie s
efektivností při využívání existující stejnosměrné energetické sítě MHD.
Do Jaworzna dodá Solaris dopravci PKM Jaworzno 9
kloubových 18m elektrobusů, 3 standardní 12m elektrobusy a 4 midibusy o
délce 8,8 m. Všechny tyto elektrobusy budou, stejně jako v Krakově,
vybaveny průběžným dobíjením pomocí čtyřpólového pantografu na vozidle.
Solaris byl kromě toho vyhodnocen jako preferovaný uchazeč na dalších 7
elektrobusů pro Jaworzno. Po dodání všech elektrobusů bude prakticky
třetina autobusového parku PKM Jaworzno elektrická.
Provozně technické podrobnosti elektrobusů Solaris jsou k dispozici zde
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Solaris
Další informace zde

Přečtěte
si také:
Čisté autobusy do
chytrého města
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
16.9.2016 Plánem
udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable
Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování
potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem
zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci
konceptu smart
city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve
městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k
tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility: Make it happen
through SUMPs!“, tedy „E-mobilita: zrealizujte ji pomocí SUMP!“,
zpracovaný pod hlavičkou evropské iniciativy CIVITAS, který byl
publikován v září 2016. Celý
článek zde
29.8.2016
Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v
Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských
městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení
londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu
SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve
finském hlavním městě Helsinky. Automatický minibus EasyMile EZ10od
francouzského výrobce Ligier je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký. Má
přepravní kapacitu 6 sedících a 6 stojících osob – v rámci uvedeného
projektu SOHJOA se využívá kapacita 9 míst. Asynchronní elektromotor mu
umožňuje maximální rychlost 40 km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Celý článek zde
19.8.2016 Londýn je
jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart
city. Důležitá oblast, které je v této
souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě,
které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle
otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set
uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport
for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou: Prostorná záď
tradičních městských patrových autobusů začne být využívána pro
digitální panely zobrazující v reálném čase informace o dopravním
provozu ve městě. Celý
článek zde
Projekt GATEway:
automatická vozidla z letiště pro smart city
5.8.2016 Populace ve
městech stárne – věková skupina osob starších 65
let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech
zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za
90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým
občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí
například Londýn,
je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající
hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského projektu
automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné veřejnosti
v červenci 2016. Celý
článek zde