|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Nové evropské nařízení stanoví požadavky na infrastrukturu alternativních paliv včetně standardizovaného rozhraní pro nabíjení elektrobusů26.9.2023 Dne 13. září 2023 vstoupilo v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 2023/1804 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva a o zrušení směrnice 2014/94/EU. Toto široce pojaté nařízení je zásadní mimo jiné z hlediska definice alternativních paliv a rovněž z pohledu nabíjecí infrastruktury pro elektrobusy, s důsledky pro její předpokládanou dotační podporu ze zdrojů EU.
Předmět a obsah nařízení Toto nařízení stanoví povinné vnitrostátní cíle pro zavedení dostatečné infrastruktury pro alternativní paliva v EU pro silniční vozidla, vlaky, plavidla a stojící letadla. V oblasti infrastruktury pro alternativní paliva stanoví společné technické specifikace a požadavky na informace pro uživatele, poskytování dat a platební požadavky. V této souvislosti stanoví nařízení zejména - konkrétní cíle pro dobíjecí infrastrukturu pro těžká elektrická vozidla, zejména návazně na transevropskou síť TEN-T, - vyžadované parametry dobíjecí infrastruktury s důrazem na interoperabilitu, - cíle týkající se infrastruktury pro čerpání vodíku pro silniční vozidla, - vyžadované parametry pro vodíkové plnicí stanice, - základní cíle v oblasti infrastruktury pro zkapalněný metan pro silniční vozidla, - cíle pro dodávky elektřiny z pevniny v námořních přístavech, - cíle pro dodávky elektřiny z pevniny ve vnitrozemských přístavech, - cíle pro dodávky zkapalněného metanu v námořních přístavech, - cíle pro dodávky elektřiny stojícím letadlům. V oblasti železniční infrastruktury tam, kde nelze z technických důvodů nebo kvůli malé efektivitě plně elektrifikovat, ukládá nařízení členským státům posoudit vývoj technologií alternativních paliv a pohonných systémů, jako jsou vlaky na vodíkový nebo bateriový pohon, včetně požadavků související infrastruktury. Další obsah nařízení je směrován do oblasti politiky členských států při zavádění infrastruktury pro alternativní paliva v oblastech, pro které nejsou stanoveny povinné celounijní cíle, a podávání zpráv o zavádění této infrastruktury. Hlavní účel nařízení Hlavním účelem tohoto nového nařízení je, aby všechny druhy dopravy byly z hlediska infrastruktury pro alternativní paliva upraveny v rámci jediného právního aktu, který zároveň zohlední rozmanitost alternativních paliv. Využívání technologií pohonu s nulovými emisemi se totiž v různých druzích dopravy a v různých členských státech nachází v odlišných fázích vývoje. Zejména v odvětví silniční dopravy dochází k rychlému zavádění bateriových elektrických vozidel a plug-in hybridních vozidel. Na trhu jsou rovněž k dispozici vozidla na vodíkový pohon. Kromě toho jsou v současnosti v rámci různých projektů a pro první komerční využití zaváděny menší vodíkové a bateriové elektrické lodě a vlaky na vodíkový pohon, přičemž se očekává, že v nadcházejících letech dojde k jejich plnému komerčnímu nasazení. Naproti tomu odvětví letecké a lodní dopravy budou i nadále závislá na kapalných a plynných palivech, protože se očekává, že řešení pohonu s nulovými a nízkými emisemi bude uvedeno na trh přibližně až okolo roku 2030, nebo i později, přičemž plné komerční nasazení si vyžádá delší čas. Alternativní paliva Alternativními palivy se dle tohoto nařízení rozumí paliva nebo zdroje energie, které v rámci energie používané v dopravě slouží alespoň zčásti jako náhrada zdrojů fosilní ropy a které mají potenciál přispět k její dekarbonizaci a zvýšit environmentální výkonnost odvětví dopravy. Dále jsou v této souvislosti specifikována a) alternativní paliva pro vozidla, vlaky, plavidla nebo letadla s „nulovými emisemi“: - elektřina, - vodík, - amoniak; b) obnovitelná paliva: - z biomasy, včetně bioplynu, a biopaliva ve smyslu čl. 2 bodů 27, 28 a 33 směrnice (EU) 2018/2001, - syntetická a parafinická paliva, včetně amoniaku, vyrobená z energie z obnovitelných zdrojů; c) neobnovitelná alternativní paliva a přechodná fosilní paliva - zemní plyn, v plynné formě (stlačený zemní plyn (CNG)) a ve zkapalněné formě (zkapalněný zemní plyn (LNG)), - zkapalněný ropný plyn (LPG), - syntetická a parafinická paliva vyrobená z energie z neobnovitelných zdrojů. Technická specifikace – požadavky na normy pro nabíjecí infrastrukturu Důležitou součástí nařízení je její Příloha II – Technická specifikace, která definuje používání konkrétních technických norem pro infrastrukturu alternativních paliv. Kromě jiného jsou zde definovány vyžadované normy pro infrastrukturu nabíjení elektrobusů, konkrétně: a) Dobíjecí body na střídavý proud (AC) pro elektrobusy musí být vybaveny alespoň konektory typu 2, jak je popsáno v normě EN 62196-2:2017, b) Dobíjecí body na stejnosměrný proud (DC) pro elektrobusy musí být vybaveny alespoň konektory kombinovaného nabíjecího systému typu Combo 2, jak je popsáno v normě EN 62196-3:2014, c) Automatizované zařízení kontaktního rozhraní pro elektrobusy musí být vybaveno alespoň mechanickým a elektrickým rozhraním, ve smyslu normy EN 50696:2021: - zařízení pro automatizované připojení instalované na infrastruktuře (pantografový sběrač), - zařízení pro automatizované připojení instalované na střeše vozidla, - zařízení pro automatizované připojení instalované pod vozidlem, - zařízení pro automatizované připojení instalované na infrastruktuře a připojené k boku nebo ke střeše vozidla. Základním smyslem těchto technických požadavků je zajistit interoperabilitu mezi různými dodavateli vozidel a infrastruktury. Blíže se tímto problémem zabývá metodická publikace Elektrické autobusy efektivně od provozovatelů tohoto portálu – ke stažení ZDE. V plném znění je toto nařízení ke stažení ZDE. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Naše služby pro Váš marketing
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
|
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |