O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Ročenka dopravy 2022: Všechny druhy dopravy se definitivně vzpamatovaly z pandemie – v tom dobrém i v tom méně dobrém8.9.2023 Ministerstvo dopravy ČR zveřejnilo na konci srpna 2023 Ročenku dopravy za rok 2022. Ročenka obsahuje podrobné statistické údaje k uplynulému roku. Zde jsou některé zajímavé podrobnosti, týkající se objemů přepravy, nehodovosti, klimatických dopadů a investic v dopravě.
Objemy a výkony v dopravě Díky odeznění pandemie Covid-19 a již nebylo zaznamenáno žádné omezení v mobilitě osob ani zboží. Celkový přepravní výkon v osobní dopravě oproti roku 2021 díky tomu vzrostl o cca 14 %. (Poznámka: Objem přepravy se měří v osobách nebo tunách, přepravní výkon udávají ukazatele měřené v osobokilometrech a tunokilometrech.) V železniční dopravě činil meziroční nárůst za rok 2022 téměř 29 % u počtu přepravených osob a cca 40 % u osobokilometrů a začíná se tak přibližovat stavu před pandemií. Autobusová doprava zaznamenala za rok 2022 také výrazný nárůst u přepravených osob o 33 %. V MHD došlo meziročně k výraznému nárůstu přepravených osob, a to o téměř 25 %. Z pandemie se vzpamatovala i individuální automobilová doprava, u níž v roce 2022 došlo oproti roku 2021 k opětovnému nárůstu výkonů, a to o více než 3 %. Oživení zaznamenal také letecký sektor. U českých leteckých dopravců po bezprecedentním poklesu nastal v roce 2022 meziročně nárůst počtu přepravených cestujících o 110 %. Vnitrozemská vodní přeprava osob, zahrnující převážně rekreační přepravu osob, má dlouhodobě kolísavý trend. V porovnání s ostatními druhy dopravy je zanedbatelná (méně než jedno promile veškerých přepravních výkonů). U silniční nákladní dopravy byl za rok 2022 zaznamenán nárůst přepravních výkonů v tunokilometrech o téměř 3 %, přičemž objem přepraveného nákladu v tunách poklesl oproti roku 2021 o cca 6 %. Nárůst výkonů tedy byl, jak patrno, způsoben vzrůstající přepravní vzdáleností. Ta je dána růstem v mezinárodní silniční nákladní dopravě. Podobně tomu bylo v případě železniční nákladní dopravy, jejíž objem poklesl o 9 %, zatímco výkony zůstaly víceméně na úrovni roku 2021. Stejný trend jako ostatní nákladní doprava měla i přeprava nákladu ve vnitrozemské vodní dopravě. Ta je ovšem – tak jako v případě osobní přepravy po vodě – oproti ostatním druhům dopravy zanedbatelná, s podílem na celkovém objemu řádově v promile. Dopravní nehody Vzrostl bohužel také počet nehod na silnicích, a to o cca 9 %. Počet nehod způsobených pod vlivem alkoholu přitom vzrostl oproti roku 2021 o téměř 11 %. Toto porovnání je alarmující. S přihlédnutím k výše uvedenému vývoji přepravy je totiž patrno, že počet nehod na silnici roste nadporporcionálně objemu výkonů a počet nehod pod vlivem alkoholu roste nadproporcionálně počtu nehod celkem. Optimisticky může vyznít nepatrný meziroční pokles počtu usmrcených osob na silnici o necelé 1 %. Při počtu cca 530 mrtvých na silnici v každém z těchto let je však optimismus sotva na místě. Počet vážných dopravních nehod na železnici naproti tomu klesl oproti roku 2021 o cca 4 %, přičemž počet usmrcených osob klesl o 37 %. Z těchto obětí nebyl ani jeden cestující. O život nicméně přišli 2 zaměstnanci železnice a 20 osob zahynulo, naprosto zbytečně, při střetu s vlakem v silničních vozidlech nebo bylo vlakem přejeto. V obchodní letecké dopravě nedošlo za rok 2022 k žádné nehodě, a tedy ani k usmrcení osob. Nikdo také nezahynul ve vnitrozemské vodní dopravě. Ve všeobecném letectví naproti tomu počet usmrcených osob vzrostl oproti roku 2021 z 10 na 14, tedy téměř o polovinu. Vliv dopravy na klimatické změny Emise oxidu uhličitého z dopravy vzrostly oproti roku 2021 o necelá 4 %, tedy významně méně, než činily nárůsty dopravních výkonů (viz výše). O cca 3,5 % vzrostly tyto emise u individuální automobilové dopravy, tedy víceméně proporcionálně nárůstu výkonů. O hodnotu 2 % pak vzrostly u silniční veřejné osobní dopravy včetně autobusů MHD a o více než 9 % u motorové trakce na železnici. Tato čísla ukazují obměnu vozidlového parku ve veřejné silniční dopravě směrem k „čistším“ vozidlům. Ukazuje ovšem také stále neradostný stav motorové trakce na železnici, vzdor postupné obměně dieselových železničních vozidel, mnohdy desítky let zastaralých, za ekologičtější typy. Výše uvedený 110% nárůst počtu leteckých cestujících se promítl do 70% meziroční nárůst emisí oxidu uhličitého v letecké dopravě. I zde lze tedy sledovat pozitivní trend. Investice do dopravní infrastruktury Dopravní infrastruktura se v roce 2022 i nadále rozvíjela co do výsledků i investovaných prostředků. V roce 2022 bylo na silniční síti zahájeno celkem 16 staveb v délce 79,7 km. Na železnici v roce 2022 pokračovaly práce na modernizaci IV. koridoru Praha-České Budějovice. Modernizací prošla také část třetího koridoru mezi Prahou a Plzní. Investováno bylo i do vodních a leteckých cest, zde zejména do Letiště Václava Havla Praha. V roce 2022 celkové investiční výdaje do dopravní infrastruktury vzrostly a činily více než 90 mld. Kč, což představovalo meziroční nárůst o téměř 10 %. Ročenka dopravy je k prohlédnutí zde: https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2022/rocenka/htm_cz/index.html redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Videopořad skupiny E.ON pomáhá snižovat riziko úrazů elektrickým proudem
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
Naše služby pro Váš marketing
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |