|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Nejstarší linka pražského metra C bude mít plně automatický provoz s technologií CBTC9.2.2024 Stejně jako nově budovaná linka D pražského metra, přejde i nejstarší linka C, sloužící Pražanům již od roku 1974, v budoucnu na plně automatický provoz využívající technologii CBTC. Rada hl. m. Prahy (RHMP) odsouhlasila v lednu 2024 přípravu realizace dopravního systému společně pro obě linky C a D v podobě automatického metra bez strojvedoucích a s novým vozovým parkem. Technologie CBTC Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC má následující charakteristické znaky: • nezávislost na pevných traťových úsecích (tzv. pohyblivý blok), • vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku (zpočátku přes indukční cívky, nyní rádiové spojení), • vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Díky tomu je schopna bez zásahu člověka zajistit bezpečnou a zároveň hospodárnou jízdu vlaku a zároveň plynulý a účelný provoz všech vlaků na sledovaných tratích podle jízdního řádu. V praxi to vypadá tak, že plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků v provozu a zejména jejich nejmenší přípustnou vzdálenost, což umožňuje dosažení kratšího špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku kolejových obvodů, kdy do daného obvodu je vpuštěn vlak až ve chvíli, kdy jej opustí předchozí souprava. Historii CBTC začal psát vancouverský SkyTrain již v roce 1985. Je nejčastěji nasazována v provozu bez řidičů, lze ji však uplatnit i v provozu s řidičem. Blíže k této technologii viz v nápovědě k článkům ZDE. Základními důvody pro plně automatický systém jsou vyšší provozní spolehlivost, výrazně vyšší schopnost operativního přizpůsobení provozu přepravní poptávce a nižší provozní náklady. Synergie linek metra D a C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) předpokládá, že díky automatizaci linky C a spojení tohoto projektu s plánovaným nákupem vlaků a dopravního systému pro linku D bude možné zkrátit intervaly a navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 %. Ročně na ní umožní významně ušetřit provozní náklady ve vyšších stovkách milionů korun a v konečném důsledku také včas modernizovat současný vozový park vlaků 81-71M, které dnes jezdí na linkách A a B. Společná realizace obou projektů kromě toho umožní využití modernizovaného depa Kačerov pro dočasné vypravování a údržbu plně automatických vlaků pro linku D, dokud tato linka nedostane své vlastní depo Písnice. Rovněž zkrátit interval ve špičce na lince C až na úroveň 90 vteřin je podle DPP možné pouze formou modernizace dopravní infrastruktury a zavedením provozu plně automatických vlaků bez strojvedoucích využívajících technologii CBTC. Další postup a rozpočet DPP plánuje vyhlásit veřejnou zakázku formou soutěžního dialogu na dodávku 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích, bezpečnostních stěn na nástupiště, dopravního systému spolu s vybavením depa a dispečinku pro obě linky metra, jakož i zajištění údržby na celou dobu předpokládané základní životnosti nových vlaků v délce 35 let i některých částí dopravního systému. Celková předpokládaná hodnota společné veřejné zakázky automatizace linky C a dopravního systému linky D činí cca 86 mld. Kč. Z toho cca 35,9 mld. Kč tvoří investiční náklady pro obě linky na nákup plně automatických vlaků (53 souprav pro linku C a 16 vlaků pro linku D), zabezpečovacího zařízení, bezpečnostních stěn na nástupiště a vybavení depa a dispečinku, přičemž s 10,9 mld. Kč již počítá rozpočet na výstavbu metra D. Předpokládanou částku 50,1 mld. Kč budou činit provozní náklady na zajištění údržby všech 69 vlaků formou Full Service po celou dobu jejich základní životnosti, tj. 35 let, jakož i údržby dopravního systému a bezpečnostních stěn na nástupištích. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Pražská trolejbusová linka 58 v rutinním provozu, kvůli výrobci zpočátku jako smíšená1.2.2024 Od čtvrtka února 2024 zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) standardní rutinní provoz na trolejbusové lince č. 58 Palmovka – Čakovice – Miškovice. Končí tím dosavadní zkušební testovací provoz kloubových trolejbusů SOR TNS 18 a také autobusová linka č. 140. Praha dostane „maxitramvaje“ od Škodovky 30.1.2024 Hlavní město České republiky se může těšit až na 200 moderních, 100% nízkopodlažních tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podepsal v lednu 2024 s podnikem Škoda Transportation, členem Škoda Group, na základě vítezství ve veřejné soutěži osmiletou smlouvu na nákup 40 tramvají a opci na dodávku dalších až 160 vozů. Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII 22.11.2023 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 22. 11. 2023 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy pro město XII, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. Konferenci navštívilo téměř 120 účastníků, převážně z řad dopravců, zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze Slovenska. Z toho je patrno, že o inovativní a ekologická řešení pro elektrické autobusy i další dopravní systémy v městské dopravě je v odborném prostředí velký zájem. Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeProkognitivní osvětlení napodobující přirozené sluneční světlo zlepšuje produktivitu, zdraví i náladu v interiérech29.5.2023 Světlo na pracovišti výrazně ovlivňuje organizmus člověka. Osm hodin pod nekvalitním osvětlením dokáže značně uškodit. Řešením je plnospektrální prokognitivní osvětlení napodobující přirozené sluneční světlo, které přispívá nejen k dobré náladě, ale především ke zlepšení produktivity a zdraví pracovníků. Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeNaše služby pro Váš marketingMarketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto problematiku, příp. školám či městským službám. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |