|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Rozhovor s Jakubem Slavíkem o smart citySmart city nejsou „velké hračky pro velké kluky“První úplně obecně o Vás. Jak jste se k tématu chytrých měst dostal? Jak dlouho se jim věnujete?
Co znamená pojem Smart City? Co všechno do toho spadá?Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města. V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních a komunikačních technologií. Tyto moderní technologie zde tedy nejsou cílem samy pro sebe, nejsou to pouhé velké hračky pro velké kluky. Jsou prostředkem k tomu, aby město bylo místem příjemným k životu, protože jen takovéto město může ekonomicky prosperovat. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Aby byla zároveň takováto prosperita dlouhodobě udržitelná, musí být udržitelná i ekologicky. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a cíl. Smart city se tedy týká výlučně nebo převážně měst?
Mluvíme tu o moderních technologiích – jaké konkrétně máte na mysli?Škála moderních technologií je nepřeberná, uvedu tu jen pár příkladů za všechny. V oblasti mobility jsou to třeba elektrobusy, prožívající v posledních letech doslova „velký třesk“, nebo elektromobily. Na svoji velkou příležitost u nás stále čeká elektrifikovaná městská logistika. Člověk má totiž volbu mezi individuální a hromadnou dopravou, balík si ale sám na tramvaj nedojde. Redukovat městský provoz pomáhají inteligentní parkovací systémy a dopravní telematika. Koncept „mobilita jako služba“ propojuje různé druhy dopravy „od domu k domu“ při plánování a placení. V energetice a službách nás jako první samozřejmě napadnou obnovitelné zdroje a kogenerace, ale spadají sem také třeba chytré odečty vody, přispívající k významným úsporám této stále vzácnější tekutiny, nebo inteligentní veřejné osvětlení, umožňující svítit právě tolik a tam (případně v takovém barevném odstínu), kde je právě třeba. Svítit chytře totiž neznamená nesvítit – znamená to svítit tak, abychom pomáhali jedněm a neškodili druhým. Samostatnou kapitolou v mobilitě a energetice jsou rozvíjející se vodíkové a palivočlánkové technologie. Informační a komunikační technologie slouží jako podpora chytré mobilitě a energetice, a navíc propojují město s jeho občanem, ať už formou eGovernmentu nebo třeba online obousměrnou komunikací vedení města s občany. Sblížení občana s městem pochopitelně významně napomáhají otevřená data. Jaké parametry musí město splňovat, aby se dalo považovat za chytré?To je odpověď tak na tři velké studie a dva mezioborové doktoráty. (smích) Ale vážně. Záleží na tom, komu a k čemu má odpověď na tuto otázku sloužit. Pokud se chce chytré město srovnávat s ostatními chytrými městy ve světovém měřítku, je dobré sáhnout po obecně platných normách typu ISO 37120. Pokud chce město mít prostě představu pro sebe a pro své občany, jak na tom je, řekl bych: Chytré město má strategii, v níž systematicky a dlouhodobě využívá moderní technologie a zelenou infrastrukturu k dosahování jasně definovaných a měřitelných cílů pro udržení a zlepšení podmínek života, a tuto strategii naplňuje konkrétními implementačními projekty. Strategie a implementační projekty by přitom měly přiměřeně pokrývat tři základní pilíře smart city, o kterých jsem tu mluvil – mobilitu, energetiku a služby a ICT. Jinak samozřejmě existuje řada studií a analýz měřících „chytrost“ měst. Při jejich čtení je nicméně namístě jistá obezřetnost. Je totiž pravděpodobné, že jejich zpracovatelé, ať už z výzkumu nebo z průmyslu, si tu budou každý takříkajíc přihřívat svoji polívčičku. Smart city tedy není jen marketingová bublina, jak by se mohlo někdy zdát?Pokud se budeme držet racionálního přístupu k smart city, pak je to něco, co tu objektivně funguje díky zmíněnému ekonomickému motoru. A vůbec nezáleží na tom, jestli budeme mluvit o „chytrých městech“ nebo třeba o „lepších městech“, „zelených městech“, „zdravých městech“ a já nevím jakých ještě městech, jak se s nimi můžeme někdy setkat. Pojem „smart city“ samozřejmě přitahuje také dodavatele drahých hraček s nálepkou „smart“, o jejichž praktickém užitku se dá diskutovat. Za všechny uveďme různé „chytré“ lavičky, které umějí kdeco, jen sedět se na nich nedá. Podobně třeba LED světelné zdroje nabízejí zajímavé příležitosti pro efektivní veřejné osvětlení, ale jen sám fakt, že je v lampě jako prvotní zdroj světloemitující dioda, ještě nic nezaručuje. Jiným „smart“ heslem je třeba carsharing nebo jiné -sharingy. Mluvíme tu o dnes velmi módní sdílené ekonomice, ale v praxi je to prostě půjčovna dopravních prostředků na ulici – tedy komerční služba, která má svůj trh a své obchodní zákonitosti. Ty lze využít ku prospěchu občanů, ale je třeba jim rozumět. Zkrátka, člověk musí vědět a nepodléhat módním heslům. Což ostatně platí nejen o smart city. Ve kterých městech a zemích vidíte vzory a inspiraci pro ČR? Kde se ve světě daří Smart City nejlépe?
Daří se prosazovat principy Smart City v České republice? Kde nejvíce?Koncept smart city, či smart region nebo smart village, se v Česku daří rozvíjet, v různé míře a různým způsobem. Průkopníkem českého smart city je Písek, ale máme tu i další města. Z toho, co vím, mohu hovořit například o Brnu, Ostravě, Kolínu, Pardubicích či Litoměřicích, určitě jsem na někoho důležitého zapomněl. (smích) Je potěšitelné vidět, jak přibývají další zájemci o tento koncept z řad menších měst, která u nás tvoří převážnou většinu městského osídlení. Nedávno jsme například měli úvodní seminář k smart city v historické moravské Kroměříži. Moc rád bych mezi česká smart cities zařadil také Prahu. Jenže víte, pro Smart Prague aktuálně pracuji jako konzultant. Takže bych to podal takhle: Praha má dobře nakročeno, aby se z ní jednou stalo úspěšné smart city, přičemž motorem i brzdou je to, že je bohatá. Má tedy dost peněz na velké smysluplné projekty a také, s prominutím, na blbiny. Nu a náš tým Smart Prague se usilovně snaží, aby ty velké smysluplné projekty měly navrch. V čem vázne zavádění konceptu smart city a smart technologií?Nedávno publikovaná analýza rozvoje smart city v ČR na vládní úrovni uvádí v tomto směru řadu důvodů – nedostatek finančních prostředků, legislativní překážky, nedostatečná komunikace ministerstev relevantních pro implementaci tohoto konceptu, nedostatečná politická vůle, zavalení přeneseným výkonem státní správy a administrativní náročnost. Mám-li vycházet z našich zkušeností, vidím tu jako problém zejména nepochopení samotného principu smart city a jeho implementačních projektů a samozřejmě i finanční omezení. Je to tedy hlavně o penězích?Především si ujasněme, co chceme financovat. Odmyslíme-li různé podpůrné služby, máme tu dva základní druhy implementačních projektů pro smart city: Zaprvé jsou to investiční projekty, kde nakupujeme moderní, ovšem už vyvinuté řešení nabízené na konkurenčním trhu. Za hotový produkt musíme zaplatit, ať už ze svého, s přispěním investiční dotace nebo třeba s využitím bankovních nástrojů, a máme nárok očekávat přiměřenou spolehlivost. Zadruhé jsou to vývojové či demonstrační projekty. Průmysl si zde testuje ještě nehotová řešení, která hodlá v budoucnu se ziskem prodat, a město k tomu slouží jako takzvaná živá laboratoř. Tyto projekty si zpravidla financuje průmysl sám, případně s přispěním k tomu určených dotací. Město se na nich většinou finančně podílí jen minimálně, ale nemůže očekávat stoprocentní fungování od něčeho, co se teprve zkouší. Pokud se tyto dva základní typy projektů jasně nerozliší, vede to k nedorozuměním a dezinformacím. Na úrovni Evropské unie je, alespoň podle mých informací, do budoucna snaha dotovat spíše vývojové projekty a financování těch investičních ponechávat městům, případně státům a regionům. V Česku přitom v některých případech, konkrétně třeba u ekologické městské dopravy, panuje až fatalistická závislost na evropských dotacích. Panstvo dá, budeme smart. Panstvo nedá, nebudeme. Je na čase to změnit, abychom předešli rozčarování. Jak praví švédské přísloví: Nejlepší místo, kde najdeš pomocnou ruku, je konec tvé paže. Kam míří trendy Smart City? A je vůbec možná budoucnost bez smart technologií?Vzpomínáte si na tu scénu z filmových Postřižin, kdy celé osazenstvo pivovaru ohromeně naslouchá rozhlasovému vysílání? Pro ně to byl zázrak techniky a „smart“ se mu neříkalo jen proto, že to slovo tehdy nebylo v módě. Ten – dnešníma očima – dědeček rozhlas od té doby přenesl éterem spoustu užitečných zpráv, spoustu pohody, ale také spoustu lží, dezinformací a nenávisti. Tak je to se všemi moderními technologiemi, které se neustále vyvíjejí. Ony totiž vlastně nejsou chytré, i když jim tak říkáme. Ony jsou úžasně schopné. Umějí jezdit a hřát bez emisí, umějí třeba přenést a zpracovat obrovské množství dat a postupovat podle složitých algoritmů. Ale jestli ty schopnosti jsou a budou využívány chytře nebo hloupě, záleží na těch, kdo je používají. Podobně je to se smart city. Smyslem počínání je, aby město bylo příjemným místem k životu a prosperovalo. To platí teď i do budoucna. K naplnění toho cíle se nabízejí rozmanité nástroje. Zda a jak budou tyto nástroje využity, už je na nás, lidech. Tu zodpovědnost z nás sebechytřejší technologie nikdy nesejme. Děkuji za rozhovor.Karolína Lukašíková, AETNA, spol. s r.o. Foto © Smartcityvpraxi.cz Konference Smart city v praxi v Brně
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné služby Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |