Rozšířená realita
pomůže handicapovaným cestujícím
7.9.2018 Orientace ve složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží
představuje často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro
tělesně nebo zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým
terénem plná nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně
blíží. Na pomoc v podobných situacích přichází americká technologická
společnost Cubic Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím
tzv. rozšířenou realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září
2018.
Rozšířená realita (AR z anglického augmented reality) představuje
reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jde tedy o
zobrazení reality (zde například interiéru nádraží) nasnímané
fotoaparátem v mobilním telefonu, k němuž jsou následně přidány
digitální prvky (třeba informace o nejkratší cestě).
Systém od CTS využívá komunikaci Bluetooth s radiomajáky instalovanými
ve stanicích, které přenášejí informace pro navigaci na mobilní
zařízení cestujících tam, kde není k dispozici GPS, například uvnitř
budov nebo v podzemí. Mobilní aplikace kombinuje tyto informace s
virtuálním třírozměrným modelem stanice, který je sestaven s pomocí
lidarem naskenovaných dat (podobně jako například lidar mapuje město
pro autonomní vozidla u projektu GATEway). Tímto
způsobem lze cestujícímu poskytnout informace o nejvhodnější cestě k
nejbližšímu výtahu, širokému turniketu či toaletě pro vozíčkáře, nebo
jej pomocí vizuálního nebo hlasového navádění provést stanicí.
Tato aplikace může stejně tak zavčas upozornit uživatele, když se jeho
vlak, tramvaj nebo autobus blíží do požadované stanice. Je-li třeba,
umožní mu si předem včas zajistit potřebnou asistenci tak, aby jej
personál stanice již očekával při příjezdu.
Uvedená technologie virtuální reality ovšem může být stejně tak
nápomocná i „druhé straně“ – tedy architektům, kterým ukáže, jak se
stanice jeví zrakově postiženým lidem. Tím jim pomůže optimalizovat
prostorové řešení stanice.
Smyslem aplikace je napomoci handicapovaným lidem cestovat veřejnou
dopravu, a tím zvýšit jejich zájem o tento druh mobility – a tedy
přivést další zákazníky dopravcům.
První zkušební nasazení tohoto systému se očekává v USA během roku 2019.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
27.7.2018 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi
evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské
hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové
odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme
multimodální a udržitelné služby mobility
reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného
plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop).
MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla,
informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný
rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout
nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků
aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.
Celý
článek zde
12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme
multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby
zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a
plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná
veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet
i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského
dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde