|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Projekt ASSURED: publikovány komplexní ukazatele pro měření demonstračních provozů elektrických autobusů a elektrických nákladních automobilů
Kromě elektrických autobusů zahrnuje projekt ASSURED také elektrická nákladní a užitková vozidla. Hlavními cíli tohoto projektu jsou vývoj nové generace modulární infrastruktury pro průběžné dobíjení elektrických vozidel vysokými výkony (do 600 kW) a podpora standardizace nabíjecích technologií, včetně např. inovativních strategií pro řízení dobíjení. Kromě kontaktních systémů dobíjení projekt pokrývá i indukční systémy s výkonem do 100 kW. Součástí projektu je také hodnocení a optimalizace nákladů, energetické efektivnosti a dopadů na distribuční síť. Do projektu je ve třech „pilířích“ zahrnuto šest provozů elektrických autobusů (Turín nebo Lyon, Göteborg, Bayonne, Jaworzno, Helmond a Castejón), dva provozy těžkých nákladních automobilů (Mnichov a Göteborg) a jeden provoz elektrického užitkového vozidla s indukčním dobíjením v Turíně. Na rozdíl od projektu ZeEUS projekt ASSSURED již nesleduje otázky „zda“, „kde“ a „proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na konkrétní aspekty jejich provozu a na možnosti využití inovativních technologií. Tomuto detailnějšímu zaměření odpovídá i soustava navrhovaných hodnoticích ukazatelů (KPI – key performance indicators, tedy hlavní výkonové indikátory). Tyto ukazatele tvoří šest okruhů podle rozhodujících kritérií hodnocení: • náklady, • disponibilita/stabilita, • spolehlivost, • dopady na životní prostředí, • výkonové ukazatele, • kvalita služeb, • lidský faktor. Do okruhů nákladů spadají investiční a provozní výdaje, náklady a výnosy spojené s likvidací a s prodejem zbylých součástí a tržby z přepravy. U okruhu disponibilita/stabilita je důležité, že do disponibility se kromě doby na opravy a údržbu nezapočítává ani doba strávená při dobíjení. V rámci tohoto okruhu se hodnotí také vliv nabíjení na stabilitu a kvalitu přípojné energetické sítě (ve vztahu k harmonickým poruchám). Do okruhu spolehlivosti se započítává poruchovost všech prvků elektrického dopravního systému, tedy vozidla, baterií, nabíjecí infrastruktury a souvisejícího silového vedení. U ekologických aspektů se hodnotí lokální emise, emise skleníkových plynů a hluk. Do výkonových ukazatelů spadají spotřeba energie, dojezd, předpokládaná životnost komponent a doba provozu. Do ukazatelů hodnotících kvalitu služeb spadají tepelný komfort řidiče a cestujících (topení a klimatizace), vnitřní hluk a cestovní rychlost, tedy rychlost přepravy včetně nutných provozních zastávek. Ukazatele lidského faktoru popisují ukazatele chování řidiče s ohledem na nabíjení baterií a energetickou efektivnost jízdy. Vzhledem ke složitosti popisu však tento okruh není zahrnut do „stromu“ KPI (viz níže). V závislosti na povaze problému je většina těchto okruhů dále rozpracována do dvou až čtyř podúrovní podrobnějších ukazatelů, vzájemně souvztažných formou „stromu“, viz obrázek: Ze současných požadavků provozu a možností průmyslu již zároveň vyplývají některé konkrétní požadavky na hodnoty těchto ukazatelů, s rozlišením na elektrobusy a elektrická nákladní vozidla (těžká a lehká). Příkladem jsou požadavky na nabíjecí výkony elektrobusů (190 – 500 kW, v budoucnu 600 kW, pro průběžné dobíjení a 50 – 150 kW pro dobíjení v depu), nabíjecí výkony těžkých elektrických nákladních vozidel (50 – 300 kW pro průběžné dobíjení a 10 – 43 kW pro nabíjení v garáži) a nabíjení lehkých nákladních vozidel (50 – 150 kW pro průběžné dobíjení a 6,6 – 22 kW pro nabíjení v garáži. Z provozního a ekonomického hlediska je na uvedené soustavě ukazatelů zajímavá systémová provázanost technických a ekonomických parametrů všech prvků sledovaných elektrických vozidel a jejich infrastruktury. U ekonomických ukazatelů jsou například brány v potaz nejen náklady, ale také tržby. Zkrátka, elektrobus nebo elektrický nákladní automobil, který stojí při nabíjení, svému majiteli nevydělává, což je problém. Projekt ASSURED proto mimo jiné předpokládá, že podíl doby dobíjení na celkové době provozu těžkého elektrického vozidla (elektrobusu nebo nákladního elektromobilu) by měl činit nanejvýš 10 % a dále klesat. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © ASSURED Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Zpráva s přesným popisem indikátorů je ke stažení zde
Elektrobusy v Rumunsku: Cluj-Napoca naplno využívá rámcovou smlouvu na 41 elektrobusů Solaris
Elektrobus jako služba: Volvo dodá full servis elektrobusů pro město Uddevalla
Superkapacitorové elektrobusy: pozoruhodné řešení (zvláště) pro elektrifikované dopravceRozhovor s Filipem Ferferievem z Chariot Motors
Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |