|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie. Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie. Při správném způsobu jízdy lze dle údajů výrobce docílit až 30% úspory paliva ve srovnání s klasickým autobusem s naftovým motorem. Do 5. února 2019 proběhne přejímka, dokončení úprav pro nasazení v systému PID (polepy, informační materiály, atd.), školení řidičů a ověření průjezdnosti linek. Tento autobus poté bude v pražských ulicích k vidění od 6. února do konce května 2019 pod evidenčním číslem 6000. Podle názoru dopravce přispívá hybridní autobus ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti. Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu: v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci. Kloubový hybridní autobus, zapůjčený pro testování, je dlouhý 18 metrů a má celkovou kapacitu 136 cestujících: 46 sedících a 92 stojících. V autobusu nechybí ani samostatné okruhy ventilace, topení a klimatizace, a to jak pro cestující, tak pro řidiče. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu. Další technické podrobnosti tohoto autobusu ukazuje tabulka. A kde se bude možné s hybridním autobusem Volvo potkat? Z garáže Hostivař bude autobus vyjíždět na vybrané spoje následujících linek: 124 (Želivského – Zelený Pruh), 125 (Smíchovské nádraží – Skalka), 135 (Chodov – Florenc), 136 (Jižní Město – Sídliště Čakovice), 139 (Želivského – Komořany), 150 (Želivského – Na Beránku), 177 (Poliklinika Mazurská – Chodov), 183 (Háje – Vozovna Kobylisy), 188 (Želivského – Kavčí Hory), 195 (Jesenická – Avia Letňany). Nutno připomenout, že se nejedná o první úspěšné testování hybridního autobusu Volvo v ČR, dokonce ani v Praze. V červnu a v září 2012 byl na zkoušku provozován hybridní autobus Volvo standardní délky 12 m v Praze a v Chomutově. Výsledky tohoto testovacího provozu byly úctyhodné: Autobus najel 4 300 km v Praze a 4 200 km v Chomutově a okolí. V pražském městském provozu na zatížených linkách ušetřil oproti srovnatelnému dieselovému pohonu téměř 30 % paliva (což odpovídá výše uvedeným předpokladům), zatímco v příměstském provozu na Chomutovsku to bylo 20 %. Z toho je patrno, že doménou hybridů je zejména městský provoz. Spolehlivost hybridního pohonu byla během testování stoprocentní. A některé krátké odstávky autobusu? Inu, nešťastnou náhodou poškozené zpětné zrcátko a pár dalších mechanických „maličkostí“ jen potvrzují pravidlo, že zákon schválnosti se nevyhýbá ani moderním technologiím. Další podrobnosti k tomuto zkušebnímu provozu lze nalézt ve studii E-mobilita v MHD, zpracované provozovatelem našeho portálu. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DPP Foto © DPP – Ondřej Volf Tabulka © DPP
Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö
Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“
Celý článek a prezentace ke stažení zde Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |