O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Kudy na průběžně dobíjené elektrobusyProblém průkopníka
V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení. Dopravní podnik Ostrava nyní stál před zásadním rozhodnutím: Má kontrahovat zvlášť elektrobusy a zvlášť nabíjecí infrastrukturu nebo obojí společně? Každá z obou možností má svá pro a proti. Průběžné dobíjení vysokými výkony probíhá plně automaticky, přičemž spolu vozidlo a nabíjecí stanice komunikují. Co když se ale v počátcích provozu kvůli technickým potížím mezi sebou „nedomluví“? Pokud budou elektrobusy a nabíjecí stanice soutěženy jako jedna dodávka, zůstává odpovědnost na finálním dodavateli celého systému. Neúspěšní uchazeči ale mohou namítat, že byl celý projekt vytvářen na míru konkrétnímu dodavateli. Při společném soutěžení také není zřejmé, že dopravce dostal cenově nejvýhodnější nabídku vozidel a zároveň cenově nejvýhodnější nabídku nabíjecí stanice. Tento problém by naopak řešilo oddělené soutěžení vozidel a infrastruktury. Analýza a doporučeníV této situaci sáhl Dopravní podnik Ostrava po osvědčených konzultantech z firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a požádal je o nezávislou analýzu a přesvědčivě zdůvodněný návrh řešení. Konzultanti provedli rešerši dostupných informací, po níž následovala obsáhlá korespondence s významnými výrobci. Vedle uvedených dvou variant – zadávání vozidel a nabíjecí stanice zvlášť nebo dohromady – přitom zvažovali i variantu kombinovanou: nejprve vysoutěžit každé zvlášť, a poté požadovat na obou vítězích dodávku společného projektu v jednom konsorciu. Uvedené tři varianty byly zhodnoceny podle čtyř kritérií, jimiž byla spolehlivost provozu, ekonomická efektivnost, náročnost zadávacího procesu a předpokládaná odolnost před námitkami neúspěšných uchazečů. Přitom byly uvažovány tři základní situace: projekt malého nebo velkého rozsahu s vozidly a infrastrukturou a projekt rozšiřování zavedeného systému o další vozidla a/nebo další nabíjecí stanice. Každému typu projektu a každému kritérii byl na základě analýzy přidělen a důkladně zdůvodněn „rozhodovací semafor“ – zelená, žlutá nebo červená. Tímto způsobem bylo doporučeno vysoutěžit pilotní projekt jako dodávku „na klíč“ zahrnující elektrobusy a nabíjecí stanice. Pro rozšiřování systému elektrobusů o další vozidla a nabíjecí stanice bylo navrženo postupovat kombinovaným způsobem. V doporučeních byl kladen velký důraz na standardizaci rozhraní vozidlo-infrastruktura, aby nedošlo k „uzamčení zákazníka“, tedy závislosti DPO na dodavateli jedné konkrétní technologie. Projekt a jeho realizaceS využitím těchto doporučení byl zadán pilotní projekt „na klíč“ a elektrobusy EKOVA ELECTRON již úspěšně jezdí na lince, nabíjené ze stanice od nizozemského výrobce Heliox. Přitom byla zvolena standardizovaná technologie průběžného dobíjení typu OppCharge s „obráceným pantografem“, první tohoto typu v ČR (viz foto). K uvedenému standardu se hlásí světoví výrobci elektrobusů a nabíjecích stanic, a lze je tudíž navzájem kombinovat. Ostrava si tak může připsat další úspěšné české prvenství v oboru elektrobusů. Jakub Slavík Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Příběhy chytrých pomocníků“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde ![]() Zpráva z konference Smart city v praxi IV: „Smart“ koncept nejen pro velká města vytváří poptávku po technických i finančních řešeních na míru
Celý článek a prezentace ke stažení zde Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |