|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Palivočlánkový park v Bridgeportu se stane součástí elektrárenského portfolia svého dodavatele, akvizici financují komerční banky16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019, tedy zhruba ve třetině standardní patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s Connecticutskou distribuční společností, dochází k významné organizační změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví. Connectitutský palivočlánkový park používá palivočlánkové jednotky od FuelCell Energy řady Direct FuelCell®, v současné době prezentované pod značkou SureSource. Tyto palivové články používají technologii MCFC (molted carbonate fuel cell). Jejich elektrolytem jsou tavené uhlíkaté sloučeniny – tedy tavená směs uhlíkatých solí rozpuštěná v porézní, chemicky inertní keramické matrici. Protože jde o vysokoteplotní palivový článek, pracující při teplotách 600 °C a vyšších, není nutno u jeho elektrod používat jako katalyzátor vzácné kovy, což významně snižuje jeho pořizovací náklady. Vstupním médiem je nejčastěji zemní plyn nebo právě bioplyn, jejichž energetickou složkou je již zmíněný metan. Z něho při endotermní reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv. reformováním) vzniká směs CO a vodíku, ze kterého se dále elektrochemickou reakcí vyrábí elektřina, podobně jako u palivových článků používajících jiné druhy elektrolytů. Energetická účinnost tohoto typu palivočlánkových energetických jednotek se pohybuje v rozmezí 43 – 47 %. Protože se zde elektřina vyrábí z plynu elektrochemickou cestou, nikoli spalováním v tepelných strojích (ať již jakýchkoliv), je takováto palivočlánková energetická jednotka prakticky bezemisní – kromě redukce skleníkových plynů neprodukuje téměř žádné oxidy síry, oxidy dusíku ani pevné částice. Bridgeportský palivočlánkový park zahrnuje pět palivočlánkových elektráren doplněných o expanzní turbínu, pracující na principu tzv. Rankinova organického cyklu. Tato turbína využívá energii vznikající při expanzi stlačeného zemního plynu na normální atmosférický tlak, která by jinak zůstala nevyužitá. Prakticky jde o turbogenerátor pracující podobně jako parní turbína s generátorem, převádějící tepelnou energii páry na mechanickou, a následně elektrickou. Plyn (tedy organická látka), který je zde použit místo vodní páry, se vyznačuje vyšší molekulovou hmotností než je voda, což vede k pomalejším otáčkám turbíny, nižšímu tlaku a menší erozi kovových částí a lopatek turbíny. Elektrická účinnost vlastního palivového článku, pohybující se kolem 45 %, je tímto způsobem zvyšována až na 60 %. Bridgeportský palivočlánkový park, jehož vybudování trvalo necelý rok, se rozkládá na ploše cca 6 000 m2, která původně byla průmyslovým brownfieldem. Kromě ekologicky čisté elektřiny tak město jeho vybudováním před pěti lety získalo i daňové příjmy z jinak nevyužitého území. Provozovatelem palivočlánkového parku v Bridgeportu je nyní společnost Dominion Bridgeport Fuel Cell, LLC, stoprocentně vlastněná výrobcem FuelCell Energy. Cena za tuto akvizici činila 35,4 miliónu dolarů, čili přes 780 mil. Kč. Financována byla bankovním kapitálem a z více než 40 % také z vlastních zdrojů. Tato investice by se měla velmi rychle vrátit – FuelCell Energy v jejím důsledku očekává roční přírůstek zisku o 15 mil. dolarů, tedy cca 345 mil. Kč a v té souvislosti další zatraktivnění společnosti pro akcionáře. Celkové portfolio palivočlánkových elektráren vlastněných a provozovaných společností FuelCell Energy vzrostlo touto akvizicí na 26,1 MW. Tato transakce má velmi důležitý obecný aspekt: Ukazuje se, že palivočlánkové energetické zdroje jsou (přinejmenším v americkém prostředí) natolik tržně vyspělé, aby se staly předmětem financování běžnými komerčními bankami, podobně jako třeba větrné, vodní nebo fotovoltaické zdroje. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © FuelCellToday ![]() Čistička odpadních vod v San Bernardinu bude používat palivočlánkovou kogenerační jednotku
FuelCell Energy uvedl do provozu energetickou jednotku s SOFC palivovými články
Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |