O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Projekt PALOMA má světovou premiéru: pozemní dobíjení elektrobusů Alstom SRS jako součást smart city Malaga1.10.2019 Španělská, téměř šestisettisícová Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities, kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na světě, testován systém SRS pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské průmyslové společnosti Alstom.
Projekt PALOMA PALOMA (Prototype for Alternative Operation of Mobility Assets – tedy doslova „prototyp pro alternativní provoz zařízení v mobilitě“) je pilotní projekt spolufinancovaný z evropských zdrojů prostřednictvím Evropského fondu regionálního rozvoje (stejný, z jakého jsou financovány i české elektrobusy prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu) a španělského programu na financování technologických inovací CDTI. Alstom je vedoucí organizací projektového konsorcia. Konsorcium dále tvoří španělská energetika Endesa a koordinátor elektrifikace Mansel. Konsorcium úzce spolupracuje s městem Malaga, městským dopravcem EMT Malaga a Univerzitou Malaga. Cílem projektu je vytvořit ve světě první provozní prototyp automatického pozemního kontaktního rychlodobíjecího zařízení pro elektrobus. Nabíjecí systém SRS Nabíjecí systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS pro pozemní trakční napájení tramvajových vozidel, který se již historicky osvědčil v několika městech. Využívá rovněž zavedené provozní a bezpečnostní normy APS. Na rozdíl od tohoto systému slouží technologie SRS pro statické kontaktní dobíjení zásobníků energie na vozidle (baterií nebo superkapacitorů) velkými výkony během krátkého pobytu na zastávkách. Systém tvoří nabíjecí kolejnice na zastávce a výsuvná nabíjecí konzole na spodku vozidla (viz foto výše). Navedení vozidla na nabíjecí kolejnici a celý proces nabíjení jsou řízeny automaticky pomocí obousměrné rádiové komunikace mezi řídicí jednotkou umístěnou na zastávce, nabíjecí kolejnicí a vozidlem i mezi vozidlem a nabíjecí kolejnicí v procesu nabíjení. Vozidlo je tímto způsobem navedeno na nabíjecí kolejnici a řidič je informován o procesu nabíjení a jeho ukončení. SRS je prezentován jako řešení pro tramvaje bez svrchního trakčního vedení (v této podobě je již od prosince 2018 úspěšně provozován v jihofrancouzském městě Nice), ale také pro průběžně dobíjené elektrobusy, které z nějakého důvodu nemohou být dobíjeny pomocí střešních zařízení. Takovým důvodem mohou být estetické dopady nabíjecích konzolí, ale také prostorová omezení. Na rozdíl od indukčního (bezkontaktního) dobíjení, které rovněž splňuje tyto požadavky, zde však odpadají problémy s energetickými ztrátami a s odvodem přebytečného tepla z nabíjecí indukční cívky umístěné pod vozovkou. Oproti tradičnímu svrchnímu nabíjení nabízí i nižší investiční náklady a snadnou údržbu, včetně umístění v garážích a využití pro noční nabíjení. SRS v Malaze Nabíjecí stanice SRS je instalována na zastávce před Univerzitou Malaga, Fakultou průmyslového strojírenství. Je vybavena 200kW nabíjecím zařízením. Elektrobus odtud jezdí na lince 1, provozované městský dopravcem EMT. Nabíjení probíhá po dobu několika minut. Elektrobus pro projekt PALOMA (viz foto) dodal finský výrobce Linkker. Jde o 12m elektrobus se sníženými vstupy o kapacitě cca 70 cestujících (podle konfigurace). Elektrobus je poháněn elektromotorem s permanentními magnety a pevným převodem. Jako zásobník energie slouží lithium-titanátové baterie o kapacitě 40 až 48 kWh rozmístěné pod podlahou vozidla. Elektřina z baterií pohání i další pomocné pohony včetně větrání a klimatizace. Linkker je poměrně mladý výrobce – vznikl v roce 2014 jako spin-off firma výše uvedeného technologického centra VTT. Jeho činnost je zaměřena na praktickou podporu inovativní elektrické dopravy ve městech. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Alstom a Linkker Oy ![]() ![]() Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Smart city Malaga: důraz na smart grid a inovativní e-mobilitu
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |