Palivočlánková
elektrárna v Danbury zahájila komerční provoz
4.5.2020 Již dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než
80tisícovém městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem
dubna 2020 komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými
články od společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými
turbínami, přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.
Palivočlánkové jednotky od FuelCell Energy řady SureSource dodávané ve
škálovatelné výkonové řadě od 1,4 do 3,7 MW (viz foto), využívané jako
zdroj pro palivočlánkové elektrárny a kogenerační stanice, používají
palivové články typu (MCFC). Jejich elektrolytem jsou tavené
uhlíkaté sloučeniny – tedy tavená směs uhlíkatých solí rozpuštěná v
porézní, chemicky inertní keramické matrici. Protože jde o
vysokoteplotní palivový článek, pracující při teplotách 600 °C a
vyšších, není nutno u jeho elektrod používat jako katalyzátor vzácné
kovy, což významně snižuje jeho pořizovací náklady.
Vstupním médiem je nejčastěji zemní plyn, případně bioplyn, jejichž
energetickou složkou je metan. Z něho při endotermní reakci s vodní
párou za vyšších teplot (tzv. reformováním) vzniká směs CO a vodíku, ze
kterého se dále elektrochemickou reakcí vyrábí elektřina, podobně jako
u palivových článků používajících jiné druhy elektrolytů. Energetická
účinnost tohoto typu palivočlánkových energetických jednotek se
pohybuje v rozmezí 43 – 47 %. Protože se zde elektřina vyrábí z plynu
elektrochemickou cestou, nikoli spalováním v tepelných strojích (ať již
jakýchkoliv), je takováto palivočlánková energetická jednotka prakticky
bezemisní – kromě redukce skleníkových plynů neprodukuje téměř žádné
oxidy síry, oxidy dusíku ani pevné částice.
V porovnání s jinými zdroji se tyto elektrárny vyznačují vysokým
kapacitním faktorem (kapacitním
faktorem rozumíme poměr skutečného elektrického výkonu k maximálně
možnému, vztažený k danému období).
Elektrárna umístěná v Danbury na ulici Triangle Street používá
palivočlánkovou jednotku řady SureSource 4000 o výkonu 3,7 MW (viz
obrázek míže). Jejím základem jsou dva „stavební“ 1,4MW moduly tvořící
standardní kogenerační jednotku o výkonu 2,8 MW (viz například projekt
v Tulare).
K nim je přidán třetí modul, který z nevyužitého paliva, sloužícího pro
výrobu tepla v kogeneraci, rovněž vyrábí elektřinu.

Standardním výstupem této jednotky je elektrický proud o střídavém
napětí 13,8 kV AC 60 Hz. Vstupním médiem je zemní plyn.
Její výkon je dostačující pro pokrytí průměrné spotřeby cca 3,7 tisíc
rodinných domů. Přitom zabírá plochu pouhé desetiny hektaru. Její 60%
účinnost je srovnatelná s tradičními velkokapacitními plynovými
turbínami.
Vzhledem ke svým výše uvedeným vlastnostem je tato elektrárna řazena
mezi obnovitelné zdroje 1. třídy podle klasifikace státu Connectitut s
příslušnými finančními a daňovými výhodami.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto a obrázek ©
FuelCell Energy
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.4.2020 Jihokorejské
město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová
metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018
smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz
20MW
palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.
Celý
článek zde
20.1.2020 Mikrosítí
(anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a
nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města
(bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v
mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro
případ výpadku veřejné energetické sítě.
Celý
článek zde
15.1.2020 Na konci roku
2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v americkém městě Tulare,
instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní
médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell
Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v
oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností
využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického
média, při jejich provozu.
Celý
článek zde
10.8.2017 Univerzita v
americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku
2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj.
V červenci
2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého
inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť,
využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu
poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu,
nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna,
resp. kogenerační jednotka, od
amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity,
představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných
zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.
Celý článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city. Je
to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující
tento
portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov
jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento
příběh
ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření
jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich
portálech.
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde